نمودار مدل کسب وکار چیست؟(BMC)

 مدل کسب و کار

 
نمودار مدل کسب وکار چیست؟ (BMC)

نمودار کسب وکار یک نمایشگر گرافیکی از تعدادی متغیر است که ارزش یک سازمان را نشان می دهد. نمودار کسب وکار می تواند به عنوان یک ابزار استراتژی برای توسعه یک سازمان جدید به کار گرفته شود. علاوه براین، تجزیه تحلیل کسب وکار وضعیت یک کسب وکار موجود است. نمودار کسب وکار توسط فرد سوسیسی به نام گورو الکساندرو سیستم های مدیریت اطلاعات استاد یو پین نیر توسعه داده شده است. آن ها 9 طبقه بندی برای نمودار مدل کسب وکار در نظر گرفته اند که به بلوک های ساختمانی یک سازمان اشاره می کند.
بلوک ساختمانی از این قرار است:

  1. شرکای اصلی
  2. فعالیتهای کلیدی
  3. منابع کلیدی
  4. ارزش پیشنهادات
  5. روابط مشتری
  6. کانال ها
  7. بخش مشتری
  8. ساختار هزینه
  9. جریان درآمد


عملکرد یک سازمان موجود به راحتی می تواند با استفاده از نمودار کسب و کار بهبود یابد. با نگاه کردن به تحولات در هر دسته، یک سازمان می تواند ارزش پیشنهادات خود را دقیق تر و استراتژی خود را بهبود ببخشد. هنگام راه اندازی شرکت جدید تصمیمات با استفاده از نمودار مدل کسب وکار پیشنهاد می شود.

Business Model Canvas


1. شرکای اصلی

برای سازمان های تازه وارد و هم چنین سازمان¬های موجود ایجاد اتحاد با شرکا بسیار مهم است. به عنوان مثال درهنگام مبارزه دانش و تخصص باهم ترکیب می شود. اطلاعات حیاتی که با دانستن همراه است باعث ایجاد یک رابطه ارزش مند بین شرکا می شود.


2. فعالیت های کلیدی

با داشتن اطلاعات خوب از فعالیت های اصلی یک شرکت، درک خوبی از ارزش پیشنهادات سازمان به دست می آوریم. این فقط در مورد تولید نیست،بلکه به روش حل مسئله، شبکه سازی و کیفیت محصول یا خدمات نیز مربوط می شود. سازمان با درنظر گرفتن ارزش افزوده برای مشتری ارتباط بهتری با مشتریان موجود به وجود می آورد. این امر در ترویج مشتریان جدید بسیار کارساز است و هم چنین باعث می شود که رقابت در حین خاتمه دادن آسان ترشود.


3. منابع کلیدی

منابع به این منظور است که یک شرکت نیاز به انجام آن دارد. منابع می تواند فیزیکی، عقلانی،مالی و انسانی باشد. منابع فیزیکی شامل دارائی و تجهیزات کسب و کار است. منابع عقلانی شامل دانش، نشان و امتیاز است. منابع مالی شامل جریان سرمایه و درآمد و منابع انسانی شامل جنبه های کارگزینی و کارکنان است.


4.ارزش پیشنهادات

پیشنهادات ارزش مند یک حق بسیار مهم برای شرکت است که باید با نیازهای مشتریان مطابقت داشته باشد. چگونه یک سازمان خود را از رقابت متمایز می کند؟ این تمایز از یک سو بر روی کمیت هایی مانند قیمت، خدمات، سرعت و شرایط تحویل و از سوی دیگر بر روی کیفیت هایی مانند طراحی، نام تجاری، تجربه و رضایت مشتریان تمرکز دارد.


5. روابط مشتری

تعامل با مشتریان بسیار مهم و حیاتی است. هرچه بستر مشتریان گسترده تر باشد، باید آن ها را به گروه های مختلفی تقسیم کرد.
هر گروه از مشتریان نیاز های خاصی دارند. با پیش بینی نیاز های مشتری، سازمان بر روی مشتریان مختلف سرمایه گذاری می کند. یک خدمات خوب رابطه خوب و پایدار مشتری را در آینده تضمین می کند.


6.کانال ها

یک سازمان با کانال های ارتباطی، توزیع و فروش سروکار دارد. این کانال ها فقط به تماس با مشتری یا نحوه ارتباط سازمان با مشتریان محدود نمی شود. محل خرید و تحویل محصول و خدمات ارائه شده، عناصر مهمی در این امر است. کانال مشتریان دارای 5 مرحله مختلف است که از این قرار می باشد: آگاهی از محصول، خرید، تحویل، ارزیابی و رضایت پس از فروش. به منظور استفاده خوب از کانال ها و دستیابی به حداکثر مشتریان توصیه می شود که کانال های آفلاین{ مغازه ها} و آنلاین{ وب سایت ها} باهم ترکیب شوند.


7. بخش مشتری

همانطور که سازمان ها اغلب خدمات خودشان را به بیش از یک گروه مشتری ارائه می¬دهند، منطقی است که آن ها را به بخش های مشتری تقسیم کنند. با شناسایی نیاز ها وتقاضاهای خاص هر گروه، محصولات و خدمات را می توان به این نیاز ها و تقاضا ها نزدیک کرد.این امر منجر به رضایت بیشتر مشتری خواهد شد.


8.ساختار هزینه

با به دست آوردن بینش در ساختارهزینه، سازمان می داند که از حداقل گردش مالی باید سود به دست بیاورد. ساختارهزینه به صرفه جویی در مقیاس، هزینه های ثابت و متغیر و مزایای سود رسیدگی می کند. برای اینکه سازمان درآمد کسب کند واضح است که باید سرمایه گذاری های بیشتری انجام شود و هم چنین هزینه ها باید تنظیم شود.اغلب سازمان ها تعدادی از منابع کلیدی را برای حذف انتخاب می کنند.


9.جریان درآمد

علاوه بر ساختار هزینه، جریان درآمد مدل درآمد یک سازمان را نمایان می کند. به عنوان مثال، یک سازمان سالانه برای اینکه سود کند به چه تعداد مشتری نیاز دارد؟ و یا حتی به چقدر درآمد برای شکست خوردن نیاز دارد؟ جریان درآمد محرک هزینه است. علاوه براین درآمد حاصل از فروش کالا، هزینه اشتراک، درآمد اجاره، صدور مجوز، حمایت و تبلیغات نیز ممکن است گزینه های دیگری باشد.
قدرت جلسه های مشکل گشایی گروهی{طوفان مغزی}
همه اعضای تیم مدیریت می توانند کمک زیادی به نمودار کسب وکار بکنند. با تکمیل نمودار کسب وکار در کاغذی همه ی اعضا می توانند از جلسات مشکل گشایی، فکر کردن درباره ی دسته ها و ابراز نظرات یکدیگر لذت ببرند. این کار یک تصویر خوب و عینی از سازمان ها را ایجاد می کند و هرایده جدید بلافاصله مورد بحث قرار می¬گیرد و به طور خاص توسعه پیدا می کند.

 

منبع: Tool Shero