بوم مدل کسب و کار(بخش اول)

CONVAS

استفاده از بوم مدل کسب و کار برای راه اندازی یک کسب وکار جدید و یا بهبود یک کسب وکار راه اندازی شده


در زمان های نه چندان دور، سازمان ها مجبور بودند برای ساختن مدل های کسب و کار خود، استراتژی و نوآوری از یک سری ابزارهای تثبیت شده استفاده کنند. استفاده از طرح کسب وکار به نحوی که امروزه ما آن را می شناسیم،از دهه های 1980 و 1990 به دلیل پیچیدگی و فرآیند تحقیقاتی زمانبر، شروع به کاهش کرد. این افت همزمان با پیشرفت تکنولوژی پیشرفته و راه اندازی فرهنگ silicon valley اتفاق افتاد. یک طرح تجاری جزء لاینفک هر سازمانی بود که می خواست با نوآوری همراه شود. اما، امروز چه معنی دارد؟ دلیل احتمالی آن چیست؟ - بسته به دوره و وضعیت سنتی آنها، برنامه های تجاری، زمان، تلاش، مشارکت مشاوره ای بالا و منابع مالی بالایی می طلبید.
استارت آپ های امروزی، به خصوص آنها که دارای انواع مختلف فن آوری هستند، نمی توانند این چنین لوکس باشند. برای حفظ رقبا، آن ها به سرعت در حال رشد و نوآوری بوده و نیاز به یک تکنیک واقعا پر جنب و جوش، یک نقشه ذهنی آسان برای نوشتن، ویرایش و درک دارند.
در سال 2004، الکساندر استر والدر، نظریه پرداز کسب و کار و استاد او در دانشگاه لوزان، ایو پیگنور مدل طراحی کسب و کار را که می تواند جایگزین برنامه های کسب و کار سنگین شود پیشنهاد دادند.
یک رویکرد که به زودی با نام تجاری مدل بوم (BMC) نامیده شد، از آن زمان تعداد زیادی از متخصصان وفادار را به دست آورده است. نه تنها مبتکران، این رویکرد را به کار می گیرند، بلکه غول هایی مانند مایکروسافت، SAP و ژنرال الکتریک نیز از آن استفاده می کنند. بیایید بیاموزیم که این مدل کسب و کار چیست و چگونه به ایجاد یک شرکت نرم افزاری برای موفقیت کمک میکند.
بوم مدل کسب و کار مدل یک قالب بصری برای شناسایی و سازماندهی عناصر مختلف مدل کسب و کار شما است. استروالدر بوم را به 9 بخش تقسیم می کند که هر کدام مسئولیت های حیاتی مهم ترین عناصر تجاری هر سازمان را بر عهده دارند.

  • قسمت مشتریان
  • مشارکت های کلیدی
  • فعالیت های کلیدی
  • جریان درآمد
  • پیشنهادات ارزشمند
  • کانال ها
  • منابع مهم
  • ارتباط با مشتری
  • ساختار هزینه

9 parts of a Business Model Canvas 2 1

 

در تعدادی از موارد از این روش ها را استفاده شده است. به عنوان مثال، Canvas Start Lean وجود دارد که به طور خاص برای راه اندازی طراحی شده است. حتی اگر سازندگان BMC آن را تایید نکنند، برای بسیاری از سازمانها مفیدبوده اند. چارچوب مدل کسب و کار تام هالم، علاوه بر این 9بلوک اساسی، رشد و استراتژی رقابتی را پوشش می دهد.
یکی از تفاسیری که استروالدر و پیگنرآن را قبول دارند، "The Model Model of Business" نامیده می شود.برای کسانی که میخواهند آن را ببینند، یک ویدیوی 1.5 دقیقه ای اینجا قرار داده شده است. برای بقیه شما، در اینجا خلاصه ای سریع آورده شده است: درست مثل یک تئاتر، یک کسب و کار یک مرحله جلو و یک مرحله پشت صحنه دارد. حتی اگر تماشاگران نتوانند ببینند که پشت پرده چه اتفاقی می افتد، این چیزی است که جلوی صحنه را ایجاد می کند. درآمد شما از جلوی در می آید، اما فقط در پشت صحنه با منابع و اقدامات میتوانید جادو را در جلوی صحنه ایجاد کنید.
اما امروز ما قصد داریم بر روی بوم اصلی متمرکز شویم زیرا این ابزار توسط بسیاری از کارآفرینان و کسب و کارها مورد آزمایش قرار گرفته و تقریبا ده سال تحت تحقیق و توسعه بوده است. با فراوانی روش ها برای ساختن مدل کسب و کار، باید در بوم مدل کسب و کار  چیزی ویژه ای وجود داشته باشد که آن را در میان ابزارهای کلاسیک قرار داده است.
برای شروع با BMC، یک گروه کوچک از افراد، هیئت مدیره یا یک ورق بزرگ کاغذ، نشانگرها و یادداشت های چسبنده و تا یک ساعت زمان لازم است. هنگامی که همه چیز را جمع آوری کردید، وقت آن است که برنامه ریزی کنید. بیایید پیش برویم.

 

1.انجام بخش مربوط به مشتری

مشتریان شما می خواهند روش کسب و کار هر روز شما را دیکته کنند. با شناختن و درک مشتریان خود، شما قادر به تعریف هسته کسب و کار خود هستید.
اگر شما یک شرکت نرم افزاری هستید، بخش مشتریانتان می تواند از افراد خصوصی تا سازمان های جهانی متفاوت باشد، و همه آنها نیاز به انواع مختلف روابط، کانال های توزیع و گزینه های پرداخت دارند. پیش از این، ما توضیح دادیم که چگونه یک شخص خریدار برای کسب و کار SaaS ایجاد کنیم. از نظر BMC، مفهوم مشابه است.
علاوه بر اصول تقسیم بندی که در مقاله مورد بحث قرار دادیم، تعدادی از گروه های مشتری وجود دارد که باید برای کسب و کار نرم افزاری مورد توجه قرار گیرند:

نوع وسیله

با ترافیک تلفن همراه که امروزه وجود دارد، بسیار مهم است که دستگاه های مورد استفاده مشتریان خود را بیشتر بشناسید. این به شما اجازه می دهد تا بدانید که چگونه مشتریان با دستگاه های مختلف محصول شما را تجربه می کنند و شما می توانید محتوای خود را به طور خاص به نیازهای آنها متصل کنید.

خریدهای بالا

هیچ پنهان نیست که نیمی از درآمد بازی freemium از 0.19 درصد از بازی کننده های تلفن همراه به دست می آید. با وجود اینکه اکثریت کاربران با برنامه های رایگان خود در حال پیگیری هستند، مدل freemium هنوز هم اجازه می دهد تا شرکت ها درآمد خود را به دست آورند. اطمینان حاصل کنید که انگیزه های افرادی را که بزرگترین ارزش را به شما می دهند، می دانید، اما از کسانی که یک پنی خرج نمیکنند نیز صرف نظر نکنید، آنها تبلیغات شما را تماشا می کنند و به ترافیک کلی کمک میکنند.

سطوح بازدید کننده

کاربران با توجه به تعداد دفعاتی که از محصول شما استفاده می کنند رفتار متفاوت دارند. درست مانند نوع دستگاه، شما می توانید تجربه شخصی را با توجه به اینکه آیا محصول خود را از طریق مهمان کشف می کنید یا وارد سیستم می شوید، سفارشی کنید.
بیایید برای روشن کردن این بخش و باقی بخش ها از یک مثال استفاده کنیم. Venmo - سرویس متعلق به PayPal برای به اشتراک گذاشتن لایحه و پرداخت آسان بین دوستان که اخیرا با Uber ادغام شد. این بوم با استفاده از قالب آنلاین توسط CNVS ایجاد شد.


2.مشارکت های کلیدی را انتخاب کنید

این بخش شبکه شرکا و تامین کنندگان شما را تعریف می کند که مدل کسب و کار شما را می سازد. به یاد داشته باشید که همه شرکای شما شرکای اصلی شما نیستند. چهار دسته شرکایی وجود دارد که می توانید آنها را شناسایی کنید.
تامین کننده خریدار: یکی از شایع ترین نوع روابط تجاری است که شامل مبادله کالاهای مورد نظر برای هر دو طرف است. این به معنای منبع قابل اعتماد برای شما و یک خریدار تأیید شده از محصولات یا شرکای شما است.
استراتژی اتحاد بین غیر رقبا: ایده این همکاری این است که از منابع یکدیگر بهره ببریم. به عنوان یک استارت آپ، شما می توانید با بسیاری از تامین کنندگان مختلف همکاری کنید تا تصمیم بگیرید که کدام مدل بهترین مدل کسب و کار شما را پشتیبانی کند. هنگامی که به یک کسب و کار بالغ تبدیا شود، شما به اندازه کافی ریسک دارید و به همین دلیل نیاز به روابط معتبر و بلندمدت دارید. این دقیقا نوع مشارکتی است که Venmo می سازد. ابزار ادغام با بسیاری از فروشگاه های تجارت الکترونیک را فراهم می کند که به کاربران امکان می دهد تا با حساب Venmo خود در یک وب سایت برجسته مانند Outfitters Urban، Uber یا GrubHub خریداری کنند. در عوض، این وب سایت ها می توانند از Venmo به عنوان روش پرداخت اضافی استفاده کنند.

شرکت های مشترک ایجاد می شوند زمانی که شما نیاز به پر کردن فاصله ای دارید که فقط یک کسب و کار دیگر می تواند آن را پرکند. به عنوان مثال، زمانی که محصول خود را به یک شعبه جدید میفروشید. هنگامی که شما با یک شرکت که دارای یکی از عناصر گم شده شما هستند، مشارکت می کنید، به شما کمک می کند تا مخاطبان خود را افزایش دهید و فروش را افزایش دهید. برنامه های وابسته که قبلا مورد بحث قرار دادیم، می تواند یک سرمایه گذاری مشترک نیز باشد. درست مانند افزایش محصول SaaS شخصی با API خود (یا بالعکس) یا ارائه ی مشتریان خود از طرف شخص ثالث.
Coopetition :همکاری بین رقبا است. معمولا زمانی اتفاق می افتد که هر دو شرکت در حال تلاش برای راه اندازی یک محصول هستند و می خواهندبرای رسیدن به درآمد مشترک ریسک کنند. به عنوان مثال، زمانی که اپل یک iPad را راه اندازی کرد، این تبلت بزرگترین رقیب آمازون بود. بنابراین، رقبا با فروش برنامه آمازون از طریق برنامه iOS Kindle همکاری کردند تا به آمازون برای گسترش بازار کتاب الکترونیکی خود و ایجاد iPad به عنوان یک دستگاه خواندن معتبر کمک کنند. گاهی اوقات مشارکت های مشارکتی منجر به ادغام می شود. به عنوان مثال، PayPal متولد شده از ادغام دو شرکت رقابت کننده مالی است.

 

ادامه دارد ...