اهمیت نقش فروش در سازمان‌ها

نقشی حیاتی در موفقیت کسب و کار

sales manager

 

در هر سازمانی بخش فروش نقش حیاتی در موفقیت کسب‌وکار ایفا می‌کند. نقش مهم و منحصربه‌فرد فروش پلی است تا فاصله بین احتیاجات بالقوه مشتری و خدمات/محصولاتی که سازمان برای رفع نیازهای مشتری ارائه می‌دهد را پُر کند. در این‌جا چندین روش مهم که فروش موجب موفقیت سازمان می‌شود، ذکر شده است:


فروش موجب تغییر و تبدیل می‌شود

همان‌طور که قبل‌تر گفته شد، فروشندگان پلی هستند که احتیاجات مشتری و خدمات/محصولاتی که این نیازها را رفع می‌کنند به هم وصل می‌کنند. فروشندگان اغلب با مشتری احتمالی درارتباط هستند که با تبلیغات و بازاریابی این کسب‌وکار آشنایی دارند. در این‌جا وظیفۀ فروشنده است تا معامله را با ارائه اطلاعات بیشتر و کمک به مشتری برای ارتباط، شکل دهد.
برای مثال فروش ماشین را در نظر بگیرید. معمولا شما به سراغ معامله‌کننده ماشین می‌روید که اطلاع دارد شما به دنبال ماشین هستید. فروشنده ماشین معمولا درمورد زندگی شخصی‌تان از شما سوالاتی می‌پرسد که شامل سوالاتی درمورد تعداد افراد خانواده، فعالیت‌های روتین روزانه و غیره می‌شود. با این هدف این سوال‌ها را می‌پرسد تا متوجه شود از ماشین چه استفاده‌هایی دارید. بعد از آن می‌توانند اطلاعاتی دربارۀ ماشین‌های مختلف بدهند که متناسب با نیازتان باشد و هم‌چنین بتوانید تصمیمی آگاهانه در انتخاب ماشین موردنظرتان بگیرید.
چون که فروشندگان ماشین به طور مستقیم با مشتریان بالقوه در تماس هستند، درزمینۀ به دست آوردن اطلاعات شخصی افراد که موجب مهارت آن‌ها در فروش و متقاعد کردن مشتری است برتری دارند. اغلب این ویژگی جالب مشتری است که فروشنده را مانند یک متخصص می‌داند که اعتبار و اطمینان در مشتری حاصل می‌کند.


رشد کسب‌وکار

فروش نقش مهمی در ایجاد وفاداری و اعتماد بین مشتری و کسب‌وکار دارد. اعتماد و وفاداری دلایل عمده‌ای هستند که موجب می‌شود تا مشتری مایل باشد شرکت شما را به دوست یا خانواده‌اش معرفی کند یا نظری عالی درمورد محصول یا خدمات آنلاین شما بنویسد.
پیشنهادات و نظرات همیشه برای پیش‌بینی و مشتریان اهمیت داشته است. از آن‌جا که برگرفته از نفرسوم است و پیش‌بینی به این دلیل مهم است که پیشنهادات و نظرات بستگی به فروشنده دارد و اعتبار بیشتری دارد. در عصر دیجیتال به دلیل حضور قوی شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های آنلاین، بسیار تاثیرگذار است. در جذب دیگران برای خرید یک محصول، پیشنهاد یک دوست یا نظری مثبت می‌تواند در رشد کسب‌وکار از طریق آگاهی بخشی برای خرید مفید باشد.

acc2 1
حفظ مشتری

فروش یک تعامل شخصی بین فرد با فردی دیگر است و ابزار قدرتمندی است. هیچ‌وقت ارتباط بین افراد و تاثیری که می‌تواند بر روی نام تجاری شما بگذارد، دست کم نگیرید.
فروشندگان موفق نه تنها موجب فروش محصول می‌شوند، بلکه تاثیری ماندگار بر مشتری می‌گذارند. ارتباط طولانی مدت با مشتری باعث تداوم خرید می‌شود و سبب می‌شود که آوازۀ کسب‌وکارتان از طریق تعریف‌های مشتری به گوش دیگران برسد.
یکی از روش‌های حفظ مشتری برای خرید دوباره از شما می‌تواند تماس با او باشد. داشتن تماس تلفنی یا دیدار با مشتری بعد از خرید می‌تواند ارتباطی مثبت ایجاد کند و مشتری نظر خودش را درمورد تجربۀ خرید یا خدمات از شما بازگو کند. اگر مشتری گلایه داشته باشد یا مشکلی را مطرح کند به نحو عالی و حرفه‌ای می‌توان آن را برطرف کرد. اغلب اوقات مشتریان ناراضی گله نمی‌کنند و به سادگی مرکز خریدشان را عوض می‌کنند، هم‌چنین محصول یا خدمات شما را به دیگران پیشنهاد نمی‌کنند. حفظ مشتریان موجود راحت‌تر و مفیدتر است تا اینکه سعی کنید مشتری جدید پیدا کنید، بنابراین در حفظ مشتریان حاضر کوشا باشید.
در آخر، قدرت فروش در موفقیت یک سازمان نباید دست کم گرفته شود و نادیده گرفته شود. از تاثیر فروش بر درآمد، شهرت کسب‌وکارتان، مشتریان همیشگی و رشد کسب‌وکارتان بهره بگیرید.
اگر مایلید که درمورد نقش مهم فروش در سازمان بیشتر بدانید، می‌توانید کلاس‌های مدیریت بازاریابی و فروش مرکز آموزش های کاربردی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران را شرکت کنید. این مرکز در زمینۀ مدیریت بازاریابی و فروش، سطوح مختلف فروش و کیفیت بازاریابی برای افراد در کسب دانش بیشتر و پیشرفت در کارشان ارائه می‌دهد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 88339657 الی 59 تماس بگیرید.