اهمیت مذاکرات در تجارت و حرفه

اهمیت مذاکرات را دست کم نگیرید!

 951030715235700

اهمیت مذاکرات در تجارت نمی‌تواند دست کم گرفته شود. کسب‌وکارتان را با درنظرگرفتن اهمیت مذاکرات تجاری گسترش دهید.

عوامل اصلی برای ارتقا در محل کار چیست؟ سخت کارکردن، مهارت‌های ارتباطی و شانس، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. یکی از عوامل مهم دیگر که اغلب نادیده گرفته می‌شود، توانایی استفاده از فرصت‌های موجود برای موفقیت شغلی با استفاده از مذاکرات است. چون که نقش شما در سازمان بستگی به مذاکرات دارد. اهمیت مذاکرات در تجارت و شغلتان نباید دست کم گرفته شود. این سه راهکار زیر به شما کمک می‌کند که اهمیت مذاکرات در کسب‌وکارتان را درک کنید:

اهمیت مذاکرات در تجارت

توصیه1. مذاکره برای موفقیت شغلی طولانی مدت

ما به هنگام بحث درمورد حقوق و مزایا به اهمیت مذاکرات پی می‌بریم. اما بهترین مذاکره‌کننده‌ها در تجارت، آن‌هایی هستند که تشخیص می‌دهند این دو مورد فقط بخشی از اصل ماجراست. دیوید الکس معتقد است: ما هم‌چنین باید در مورد امکاناتی که درگذر زمان موجب موفقیت ما می‌شود هم مذاکره کنیم. او مولف (همکار با جیمز ک.سبنیوس) مذاکرات سه بعدی است: امکانات قدرتمند برای موفق شدن در قراردادهای مهم (انتشارات مدرسه تجارت هاروارد، 2006).

الکس پیشنهاد می‌هد: به جای اینکه به شغلی که می‌خواهید در آن مشغول شوید به چشم مقصد نهایی نگاه کنید، به منزلۀ روشی برای دست‌یابی به شغل بعدی به آن بنگرید. تغغیر در نگرش به شما کمک می‌کند تا مزایای مذاکرات برای دست‌یابی به امکانات موردنیازتان جهت رشد و پیشرفت آتی را متوجه شوید. این امکانات شامل نیروی کار قدرتمند، آموزش بیشتر، یا منصب شغلی که باعث رسیدن به هدف شغلی در آینده می‌شود.

به طور کلی کارفرما نسبت به هزینه‌ای که برای حقوقتان و یا مزایایی که با ارزش‌تر هستند پرداخت می‌کند باید بی‌تفاوت باشد. اگر گذاشتن کلاس‌های آموزشی موجب ارتقای مهارتتان می‌شود، در این صورت کارفرما حاضر است هزینۀ آن را با قیمتی کمتر از آن‌چه شما باید پرداخت کنید، به عهده بگیرد.

95623 2 600x350

توصیه2. در مورد جایگاه خود مذاکره کنید

اغلب اوقات در ارتباط با شغلمان نسبت به مذاکره درمورد موفقیت کاری‌ خود بی اعتنا هستیم. برای فهمیدن دلیلش، این کتاب را بخوانید: مذاکرات در کار: موفقیت‌های کوچک را به دستاوردهای بزرگ تبدیل کنید (جوسی باس-2015)، دبورا ام.کلب و جسیکا ال.پرتر بین مذاکرات رسمی و غیررسمی تفاوت قائل می‌شوند. مذاکرات و قراردادهای رسمی آن‌هایی هستند که ما به نیابت از سازمان خود با مشتری‌ و ارباب‌رجوع توافق می‌کنیم.

و در مقابل آن، مذاکرات غیررسمیف موقعیت‌های شخصی و غیررسمی در محل کار است که برای خودمان مذاکره انجام می‌دهیم. برای مثال: درخواست از رئیس برای اطلاعات اضافی در جهت موفقیت یک پروژ، مذاکره با همکارتان درباره یک اختلاف نظر، از این قبیل مذاکرات می‌باشد.

گاهی اوقات، ما اهمیت مذاکرات در تجارت را نادیده می‌گیریم، چون نمی‌دانیم چه موردی امکان‌پذیر است. به‌علاوه طرف دیگر مذاکره (مانند رئیسی که دو سال است حقوق شما را افزایش نداده است) به نظر می‌رسد که تمایلی برای مذاکره ندارد و شروع مذاکره بر عهده شما باشد.

کلب و پرتر پیشنهاد می‌دهند: شما باید درمورد اصول مذاکرات مطلع باشید، با جمع‌آوری اطلاعات از شبکه‌های داخلی و خارجی سازمان این امر ممکن است.

نویسندگان معتقدند که هم‌چنین باید به دنبال راه‌هایی برای علاقه‌مند کردن طرف دیگر مذاکره پیدا کنید و با نشان دادن توانایی و ارزشتان این امر ممکن است. برای مثال: برای رئیستان خاطر نشان کنید که تیم شما قراردادی بزرگ بسته بود، می‌تواند او را تشویق کند که با شما مذاکره‌ای در مورد افزایش حقوقتان داشته باشد.

توصیه3. مذاکره برای موفقیت در معامله‌تان

برای تکمیل صحبتمان در مورد مذاکرات رسمی: هم‌چنین باید سهامداران شرکت را متقاعد کنیم که قرارداد یا اقداماتی را که باارزش هستند بپذیرند. به گفتۀ جسوالد و. سالاس نویسندۀ مذاکره زندگی: رازهای هر دیپلماسی و عقد قرارداد (پالگرو مک میلان، 2013): این سهامداران ممکن است سهم مالی، مشاورۀ عمومی سازمان، واحد تکمیل محصول را در نظر بگیرند.

در این‌جا دوباره اهمیت مذاکرات در تجارت معلوم می‌شود: سالاس اول از همه توصیه می‌کند: با ملاقات پرسنل مهم و اثیرگذار سازمان متوجه شوید که سازمان به چه چیزی علاقه دارد. متوجهشوید که چه قراردادهایی را سوداور می‌دانند و در چه زمینه‌ای علاقه‌مند. شما باید همه چیز را ترتیب دهید تا از اقدامات موفقیت‌آمیزتان مطمئن شوید.

دوم، چارچوبی بر اساس اصول تشکیل دهید. مثلا اختیار این را داشته باشید که یک سری قراردادها را بررسی کنید و از جانب ان‌ها تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام دهید.

سوم، بی وقفه کار کنید و سعی کنید تا چارچوب مذاکراتتان را محکم نگه دارید. با درمیان گذاشتن نحوۀ عملکردتان با اعضا می‌توانید این امر را عملی کنید. پس به موقع آن‌ها را درجریان بگذارید.

درآخر، به این افراد درمورد احتیاجات یا چالش‌های خاص آموزش دهید، برای مثال: مشکلات فرهنگی یا سیاست‌هایی که با آن مواجه خواهند شد.

شما چه مثال‌هایی از شغل خود دارید که اهمیت مذاکرات در تجارت را نشان می‌دهد؟

 

منبع: Negotiation Daily