چرا خلاقیت برای کارآفرینان بسیار مهم است؟

مهم ترین عناصر کارآفرینی

 bigstock Idea And Innovation Concept 63578893 e1434831959282

 

در دنیای اقتصادی امروز، کارآفرینی عامل اصلی رشد اقتصادی است. کارآفرینان تلاش می کنند فرصت های بیشتری در صنعت ایجاد کنند، گزینه های اشتغال بیشتری را ارائه دهند و در نهایت تاثیر مثبتی بر درآمد سرانه، تولید درآمد، شیوه زندگی و غیره داشته باشند.
این مقاله به یکی از مهم ترین عناصر کارآفرینی اشاره دارد: خلاقیت.
در این مقاله به موارد زیر پرداخته میشود.

  1.  به ویژگی های فرایند کارآفرینی نگاهی می اندازیم.
  2. چرا خلاقیت برای کارآفرینان بسیار مهم است؛
  3. ارتباط بین کارآفرینی و خلاقیت؛
  4. عناصر اصلی فرآیند خلاق؛
  5. چگونه خلاق باشیم و متفاوت فکر کنیم.

خصوصیات فرآیند کارآفرینی:

کارآفرینی مانند انجام هر کار دیگریست، اما ویژگی های خاصی دارد که از تکنیک های کسب و کار سنتی متفاوت است.

نوآوری:

ذهن کارآفرین بر ایده ها و فرصت های جدید برای نوآوری متکی است. یک تلاش پیوسته و آگاهانه برای جستجوی نتیجه و انجام خطرات در انها لازم دارد. کارآفرینی مستلزم بررسی مستمر جریانهای کسب و کار موجود و ایجاد شیوه هاییست که آنها را به شیوه ای کارآمد و موثر تر از نظر زمان و هزینه میسر سازد. به عبارت ساده، کارآفرینی در جهت بهینه سازی کسب و کار تمرکز دارد.

اهمیت اقتصادی

کارآفرینی به منظور بهینه سازی منابع و استفاده کامل از آنها برای ایجاد فرآیندهای کارآمد کار می کند. این باعث افزایش ثروت شرکت می شود و با افزایش فعالیت اقتصادی که با بهینه سازی روند کلی افزایش می یابد ، به ارزش نیز افزوده میشود.

سود بیشتر:

فرایند کارآفرینی به وسیله افزایش پتانسیل سود شرکت ها به فرد منفعت می بخشد. این نتیجه ایده های جدید و ارائه یک محصول یا خدمات ابتکاری است.

ریسک پذیری:

کل جوهره کارآفرینی در اطراف شجاعت و توانایی ریسک های جدید استوار است. برای ردیابی نتایج حاصل از یک ایده، صبر لازم است، و زمان و تلاش برای رفتن از مفهوم سازی به اجرای ایده ها نیاز دارد. این تلاش ریسکی است که کارآفرین به سمت ان متمایل است.

فرصت های شغلی:

کارآفرینی یک موقعیت و کاسبی جدید ایجاد میکند به که نیروی کار نیاز دارد. این کار فرصت های شغلی هیجان انگیزی را برای بزرگسالان فراهم می کنند. از این رو، با نوآوری و سود، کارآفرینی پتانسیل زیادی برای ایجاد شغل دارد.

فرآیند کارآفرینی

فرآیند کارآفرینی با مفهوم و اصلاح یک ایده شروع می شود و به دنبال آن پیاده سازی و مدیریت است. نمودار جریان فرآیند کارآفرینی در زیر نشان داده شده است:

ایده نو ===> جوانه زنی===> آماده سازی===>تکوین===>عملی کردن===> روشنگری===>تایید

چرا خلاقیت برای کارآفرینان بسیار ضروری است؟

مشاهده دقیق روند کارآفرینی نشان می دهد که تفکر خلاق باید "مهارت" یک کارآفرین را برای ایجاد ایده های جدید داشته باشد. خلاقیت به فرد اجازه می دهد تا فرایندهای جالب را بسازد که مزایای زیادی برای کارآفرینان ایجاد می کند.
اما اینکه دقیقا چه چیزی باعث ایجاد خلاقیت در زندگی کاری کارآفرین می شود، بسیار مهم است.

 

preview3 1024x1024

 

خلاقیت منجر به موفقیت می شود:

ایده های جدید را برای مزیت رقابتی ایجاد کنید: کل فرایند کارآفرینی ریشه در ایجاد و کشف ایده های جدید دارد. هنگامی که یک کارآفرین قادر به ایجاد یک ایده جدید میشود، در رقابت برتری میابد. توانایی کشف موقعیت های مختلف، درست مانند یک مهارت آموخته شده یا یک منبع است که توسط یک فرد اداره می شود.به راه های جدید برای توسعه محصول و بهبود کسب و کارتان فکر کنید. خلاقیت کمک می کند تا راه های جدیدی را برای بهبود یک محصول یا خدمات موجود و بهینه سازی کسب و کار به دست اورید. همیشه یک فرصت برای بهبود در نتایج یک شرکت وجود دارد؛ این کارآفرین خلاق است که باید بتواند چگونگی انجام آن را ارزیابی کند.
فکر کردن غیر قابل تصور است . خلاقیت به تخیل برای تولید ایده های مبهم تر نیاز دارد. تصورات برای عبور از مرز "معمولی" و "طبیعی" و به فکری متفاوت نیاز دارد . این کار کارآفرینان را قادر می سازد تا فراتر از راه حل های سنتی فکر کنند، چیزی جدید، جالب و همه کاره را ارائه دهند و در عین حال پتانسیل موفقیت نیز داشته باشند.در مناطق مختلف الگوهای مشابه پیدا کنید . گاهی اوقات، با توجه به یک روال یا یک عادت، روند تفکر نیز در امتداد خط فرآیند های ایجاد شده دنبال می شود. خلاقیت افراد را قادر می سازد که موضوعات متفرقه و غیر مرتبط را پیوند دهند و ایده های موفق کارآفرینی را ایجاد کنند. ادغام زمینه های مختلف باعث ایجاد تقاطع های جالب می شود که سایه های جدیدی را به دنبال دارد. اکثر مردم از ایجاد رشته های مختلف می ترسند، اما ایده های جالب از برخورد با زمینه های مختلف می آیند.

توسعه موقعیت جدید از طریق خلاقیت و کارآفرینی

در کارآفرینی مهم است که جنبه های جدید کسب و کار سنتی مورد بررسی قرار گیرد. این می تواند به شکل تغییر روش تولید محصول یا ارائه خدمات یا نحوه ارائه آنها به کاربر باشد. تمام این مناطق می توانند یک توازن ایجاد کنند که دارای پتانسیل بالایی در کسب و کار است.

کارآفرینی و خلاقیت - چطور باهم ارتباط دارند؟

ما اکنون ارزیابی می کنیم که کارآفرینان می توانند موفقیت خود را به خلاقیت اختصاص دهند. اما چه چیزی دقیقا ارتباط کارآفرینی و خلاقیت را نشان می دهد؟

کارآفرینان ذهن خلاق و کسب و کار را پیوند می دهند.

در جهان امروز، به دلیل جهانی سازی و صنعتی شدن بیش از حد، محصولات به بازارهای بین المللی تولید و صادر می شوند . در نتیجه، دسترسی آسان تر به هر محصول، در همه جا وجود دارد. مصرف کننده به انواع مختلفی از محصولات با نوع و کیفیت دسترسی دارد. پس یک کارآفرین در بازار با محصولاتش چکار می کند؟ چگونه می توان محصول را از بقیه جدا کرد؟
ذهن خلاق به تمام این سوالات پاسخ می دهد. خلاقیت به ما کمک می کند تا در مورد چگونگی بهبود شیوه های کسب و کار موجود فکر کنیم. یک نام تجاری ممکن است در میان مصرف کنندگان خیلی اساسی و محبوب باشد، اما همیشه چیزی وجود دارد که در بهترین حالت می تواند از بقیه متفاوت باشد . ذهن خلاق مانند یک هنرمند است که الگوهای جدید و هیجان انگیز را روی بوم ایجاد می کند. خلاقیت می تواند با ایده های غیر قابل تصور و نوآوری به شیوه های موجود دست یابد.
خلاقیت به سادگی توانایی تخیل است. تصورات به همه افراد این امکان را میدهد که به چیزی دست یابند که قبلا اصلا امتحان نکرده اند. در شرایط تجاری، تخیل تنها به معنای "متفاوت فکر کن " است. با استفاده از تخیل، یک کارآفرین می تواند هنجارهای عملی را کنار بگذارد و به چیزی خلاق و ابتکاری فکر کند.
با این حال، یک ذهن خلاق باید مهارت های کارآفرینی داشته باشد تا این ایده های خلاقانه را در یک محیط کسب و کار به زندگی تبدیل کند. یک کارآفرین با ارزیابی منابع موجود در مقابل منابع مورد نیاز، چگونگی ایجاد یک شرکت جدید و نحوه مدیریت آن، نیازهای چگونگی اجرای ایده را ارزیابی می کند. او مدل های تجاری را می سازد که می تواند در ابتدا ایده های نوآورانه را پشتیبانی و اجرا کند. و همچنین جنبه "علم" را در مورد چگونگی خلاقیت هنری به زندگی ارائه می دهد. بنابراین، شکاف بین خلاقیت و رویکرد کسب و کار سنتی را در بر می گیرد.
شاخص هایی وجود دارد که تفکر خلاقانه کارآفرین موفق را نشان می دهد.
خلاقیت کارآفرین را به مرحله رقابتی میرساند اما چگونه ارزیابی می کند که آیا به اندازه کافی خلاق هستند یا نه؟
ویژگی های زیر مشخصه ای از یک کارآفرین خلاق هستند:

  1. یک کارآفرین فقط در قبال قوانین و اصول پیروی می کند و ارزش افزوده را به سازمان می افزاید و قدرت بیشتری برای مشتریان دارد.
  2. یک کارآفرین ایده ه های اولیه را آزمایش می کند. گام دوم، یادگیری از طریق تجربه و مرحله سوم، پیاده سازی چیزیست که یاد گرفته است.
  3. یک کارآفرین قدرت ریسک پذیری بالایی دارد و از شکست هراسی ندارد و همیشه علاقه دارد تا در شرکتهای جدید مورد آزمایش قرار گیرد.
  4. کارآفرین از خلاقیت ترس ندارد و معتقد است که ایده های خلاق تنها به سرمایه گذاری آنها کمک می کند.
  5. .کارافرین ایده های جدید هر منطقه را به طور مستقیم یا غیر مستقیم مربوط به شرکت میداند.
  6. یک کارآفرین نمی ترسد فراتر از صنعت وارد بازارهای جدید شود. این طیف وسیعی از فرصت ها را برای شکل دادن به بازارهای جدید شروع می کند.
  7. هر محصول و خدماتی به اندازه کافی خوب نیست و احتمالا باید بهبود بخشیده شوند. یک کارآفرین این را به خوبی متوجه می شود .
  8. یک کارآفرین علاقمند به ایجاد چیزهای کاملا مخالف برای ایجاد محصولات یا خدمات جدید است.
  9. یک کارآفرین محصول جدیدی را برای خدمات موجود ایجاد می کند.
  10. یک کارافرین از درک نظرات جدید ابایی ندارد، ایده های خلاقانه به سرعت افزایش میدهد، صرفنظر از اینکه چه کسی با او روبرو است.
  11. کارآفرین یک ایده را به اشتراک می گذارد و برای بازخورد منتظر میماند که این ایده را بهبود می بخشد.
  12. خلاقیت از یادگیری چیزهای مختلف می آید ، چه انهایی که با صنعت مرتبط هستند یا نه.

این شاخص ها نشان می دهد که کارآفرینی و خلاقیت با یکدیگر هماهنگ می شوند. کارآفرینان انعطاف پذیرند و بیشتر از انچه که جستجو میکنند به دنبال بهبود خلاقیتشان هستند.

خلاقیت باید سازمان یافته باشد.

با وجود تمام انعطاف پذیری در انجام کارهای جدید، خلاقیت به چهارچوب برای اجرای موفق نیاز دارد. با این حال، ساختار بیش از حد تمام ماهیت روند را خراب می کند. مهم این است قبل از اینکه کار زیادی سخت شود باید رویکرد دقیقی به کار گرفته شود. محققان می گویند که خلاقیت با دو روش متفاوت به کار می رود: همگرا و واگرا. یک رویکرد همگرا متمرکز شده و یک راه حل واحد را با استفاده از اطلاعات موجود جستجو می کند. با این حال، تفکر واگرا برای ایجاد بسیاری از ایده های خلاق در جهت های مختلف کار می کند.

تفکر خلاق تنها مهارت لازم برای کارآفرینی نیست.

بحثی که تا کنون باعث شده ما فکر کنیم که کارآفرینی عمیقا ریشه در مهارت های اساسی خاص دارد: ایجاد ایده های جدید و داشتن توانایی لازم برای ریسک پذیری است. با این حال، باید بدانید که این تنها مهارتی نیست که برای اجرای موفق یک ایده لازم است. ایجاد ایده ممکن است آسان باشد اما موفقیت در آن ممکن است ، دشوار باشد. چه چیزی باعث موفقیت کارآفرین میشود؟ چرا برخی افراد فرصت هایی را که در اطرفشان دارند، شناسایی می کنند و بقیه آنها را نمی فهمند؟ آیا آنها ژنتیک متفاوتی دارند؟ آیا آنها یک دیدگاه متفاوت برای رسیدگی به امور دارند؟

ممکن است جواب های قطعی برای این سؤال ها وجود نداشته باشد، اما محققان برخی از زمینه هایی را مطرح کرده اند که کارآفرین باید دارای تخصص باشد.

اینها نظریه ها به شرح زیر هستند :

  1. ویژگی های شخصی. ویژگی های شخصی به روش های مختلفی به کارآفرینان کمک می کند. خوشبینی؛ چشم انداز، خود داری و ابتکار عمل، استقامت، تحمل و انعطاف پذیری، همه ی ویژگی هاییست که کارآفرین را بی نقص می کند و توانایی تدبیر پروژه ها را به او میدهد.
  2. مهارت های بین فردی: یک کارآفرین باید با افراد در سطوح مختلف ارتباط برقرار کند. او به آنها نیاز دارد تا مهارت های بین فردی عالی داشته باشند. ارتباطات، رهبری، انگیزه، روابط شخصی، مهارت های مذاکره و اخلاق، ویژگی هایی هستند که باید در محیط کسب و کار بسیار پویا داشته باشند.
  3. تفکر انتقادی: یک کارآفرین باید منتقد خود باشد. باید یک دیدگاه عمیق از جنبه های مختلف ایده وجود داشته باشد تا بتوان قبل از اجرا آن را کامل کرد. اگر یک ایده به طور انتقادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد میتواند تلاش های زیادی را در آینده ذخیره کند و هیچ کس دیگر نمی تواند آن را بهتر از خود کارآفرین انجام دهد.
  4. مهارت های عملی. این مهارت ها در مرحله اجرای ایده و مدیریت سازمانی مورد نیاز است. یک کارآفرین باید بتواند اهداف و وظایف را برنامه ریزی و سازماندهی کند. تصمیم گیری و نظارت بحرانی در مراحل مختلف روند باید در آنها وجود داشته باشد.

منبع:cleverism