مدل کسب و کار چیست؟

انواع مدل های کسب و کار:

نمونه اولیه ممکن است برای ارائه به سرمایه گذاران یا مجوز ها آماده باشد، اما اگرمدلتان به جا نباشد ، ارزشی ندارد. چگونه می خواهید به کسی توضیح دهید که محصولتان به درد چه کاری میخورد و همچنین چگونه میتواند ارزش سهام شرکت و فرشندگان را بالا ببرد؟
به یک مدل کسب و کار نیاز دارید.
این یک اصطلاح است که مردم اغلب استفاده می کنند، اما اکثر آنها واقعا نمی فهمند منظور چیست؟ مایکل لوئیس، نویسنده «The New، The New Thing: The Story of Silicon Valley»، می گوید مدل تجاری یک اصطلاح هنری است. اکثر مردم زمانی که یک مدل تجاری را میبینند میدانند که چیست، اما نمی توانند دقیقا آن را توصیف کنند.
ما نمی توانیم به طور کامل آن را رد کنیم، اما سعی می کنیم توضیح دهیم که کدام یک مدل کسب و کار اینجا مهم است، در مقاله بعدی سعی خواهیم کرد چارچوبی را ارائه دهیم تا بتوانیم آن را بهتر درک کنیم. چطور تصمیم می گیرید بخش هایی از این چارچوب را خلاصه کنید و انها را به عنوان تصویر بزرگتری ببینید.


مدل کسب و کار چیست؟

مدل کسب و کار یک ساختار مفهومیست که از قابلیت حیات محصول یا شرکت پشتیبانی می کند و توضیح می دهد که چگونه این شرکت کار می کند، پول به دست می اورد و چگونه می خواهد به اهدافش دست یابد. تمام فرآیندهای کسب و کار و سیاست هایی که توسط شرکت تصویب و پیگیری میشوند بخشی از مدل کسب و کار هستند.

به گفته مدیریت گورو پیتر دراکر:
"مدل کسب و کار باید پاسخگوی مشتری باشد،اینکه چه ارزشی می تواند برای مشتری ایجاد / اضافه کند و چگونه میتوان ان را با هزینه های معقول انجام داد".
بنابراين، مدل کسب و کار، شرحي از منطق چگونگي ايجاد، ارائه و ترسيم ارزش براي خود و مشتري است.
استفاده گسترده از مدل های کسب و کار با ظهور رایانه شخصی به وجود آمد که به افراد اجازه داد تا قطعات مختلف کسب و کار را آزمایش و مدل کنند. مدل های کسب و کار موفق قبل از وارد شدن به بازار توسط فرضیه طراحی شده بودند. هر مدل کسب و کار به طور ذاتی سه بخش دارد :

- همه چیز به طراحی و ساخت محصول مربوط میشود.

  • همه چیز به فروش محصول، پیدا کردن مشتریان مناسب برای توزیع محصول مربوط میشود.
  • همه چیز به چگونگی پرداخت مشتری و چگونگی تأمین مالی شرکت مربوط میشود.

انواع مختلف مدل های کسب و کار:

انواع مختلفی از مدل های تجاری برای کسب و کارهای مختلف وجود دارند. برخی از انواع اولیه ی مدل های تجاری عبارتند از:

شرکت تولید کننده:

تولید کننده محصولات را از مواد خام به مرحله تولید نهایی می رساند. این ممکن است مستقیما به دست مشتریان برسد و یا آن را به یک واسطه از طریق کسب و کار به دست مشتری برساند
برای مثال: فورد، ژنرال الکتریک.

توزیع کننده:

توزیع کننده محصولات را از تولید کنندگان خریداری میکند و آنها را به خرده یا عمده فروشان میفروشد.
برای مثال: نمایندگی خودرو.

جمع کننده

مدل کسب و کار جمع کننده مدلیست به تازگی توسعه یافته و شرکت ارائه دهنده خدمات مختلف را با نام تجاری خود به فروش میرساند. پول به عنوان کمیسیون به دست آورده می شود .
برای مثال Uber, Airbnb, Oyo.

خرده فروشی

خرده فروش پس از خرید محصولات از یک توزیع کننده یا عمده فروش به طور مستقیم به دست مردم می رساند: آمازون، تسکو.

حق امتیاز

حق امتیاز می تواند برای یک تولید کننده، توزیع کننده یا خرده فروش باشد. به جای ایجاد یک محصول جدید، حق امتیاز با استفاده از مدل و نام تجاری کسب و کار به دست می اید.
برای مثال : McDonald's، Pizza Hut.

واقعی- مجازی:

یک شرکت که حضور آنلاین و آفلاین دارد، مشتریان را قادر می سازد تا محصولات خود را از فروشگاه های واقعی انتخاب کنند، در حالی که می توانند به صورت آنلاین انها را سفارش دهند. این مدل انعطاف پذیری را برای کسب و کار ارائه می دهد، زیرا برای مشتریانی که در مناطقی زندگی می کنند که فروشگاه های واقعی- مجازی ندارند، میتوانند ان را به صورت آنلاین خریداری کنند.
برای مثال: در حال حاضر تقریبا تمام شرکت های پوشاک .

مقرون به صرفه:

در این مدل، محصول پایه ای که به مشتریان ارائه می شود، بسیار به صرفه و از این رو قیمت آن به کمترین میزان ممکن ارائه میشود. برای هر سرویسی دیگر که با آن می آید، مبلغ مشخصی در نظر گرفته شده است.
برای مثال: همه کمپانی های کم هزینه.

مدل فریمیوم

این یکی از رایج ترین مدل های تجاری در اینترنت است. شرکت های ارائه دهنده خدمات اولیه را به صورت رایگان در اختیار مشتریان قرار میدهند، در حالی که یک حق بیمه خاصی را برای افزودنی های اضافی در نظر میگیرند. بنابراین طرح های متعدد با مزایای مختلف برای مشتریان مختلف وجود خواهد داشت. به طور کلی سرویس اساسی با محدودیت ها یا محدودیت های خاصی مانند تبلیغات درون برنامه، محدودیت های ذخیره سازی و غیره همراه است که برنامه های حق بیمه آن را ندارند. به عنوان مثال، نسخه اصلی Dropbox به همراه 2 گیگابایت حافظه ذخیره می شود.اگر می خواهید این حد را افزایش دهید، می توانید به برنامه پرو بروید و برای آن یک حق بیمه از 9.99 دلار در ماه پرداخت کنید. برخی از ویراستاران تصویر آنلاین به شما اجازه می دهند فقط تعداد معینی از تصاویر را در برنامه پایه رایگان ویرایش کنید. طرح رایگان یوتیوب با تبلیغاتی همراه است، در حالی که مدل فریمیوم (قرمز) بدون وقفه تبلیغی، مزایای دیگری را نیز به همراه دارد. این مدل یکی از قابل قبول ترین مدل ها برای شرکت های آنلاین است، زیرا این ابزار نه تنها یک ابزار بازاریابی بزرگ است بلکه یک راه مقرون به صرفه برای افزایش و جذب کاربران جدید است.

اشتراک:

اگر هزینه های خرید مشتری بالا باشد، این مدل کسب و کار ممکن است مناسب ترین گزینه باشد. این مدل به شما اجازه می دهد تا مشتریان را در طول یک قرارداد بلند مدت نگه دارید و درآمد های آنها را از طریق خرید تکراری به آنها برمیگردانید.
برای مثال شرکت های: Ex: Netflix، Club Shave Dol

در دسترس بودن

مدل در دسترس بودن به تعامل زیادی نیاز دارد. رابطه بین فروشنده و مشتری تأثیر زیادی بر درآمد کلی شرکت دارد. شرکت هایی با این مدل کسب و کار بر اعتماد تکیه میکنند.
برای مثال: سالن مو، شرکت های مشاوره

در دسترس نبودن :

در مقابل در دسترس بودن ، مدل در دسترس نبودن نیازمند کمترین کمک یا مداخله انسان در فروش محصول یا خدمات است. از آنجا که به عنوان یک شرکت، شما برای نگه داشتن یک نیروی فروش بزرگ، مجبور به کاهش هزینه های خود هستید، این شرکت همچنین بر بهبود تکنولوژی برای کاهش بیشتر دخالت انسان تمرکز میکند.
برای مثال: Ikea، SurveyMonkey.
البته، اکثر شرکت ها هیچ یک از این مدل های کسب و کار را به کار نمیگیرند بلکه ترکیبی از تعدادی از آنها است. مانند این است که مدل مجازی - واقعی ،دسترسی اندک ، و بقیه را باهم به کار بگیرند. اینکه کدام مدل کسب و کاری را انتخاب میکنید به نیازهای کسب و کارتان و اینکه میخواهید چقدر برای سهامدارانتان ارزشمند باشد بستگی دارد. بعد، خواهیم دید که چگونه مدل کسب و کارتان را توسعه میدهد، به طوری که شانس موفقیت شما تقویت می شود.

فرایند استارت آپ:

میدانیم که کسب و کار برای شما اهمیت دارد. بنابراین، ما یک راهنمای کامل را ارائه دادیم: فرآیند استارت آپ به شما کمک خواهد کرد که رویاهایتان را به واقعیت تبدیل کنید.