جایگاه هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی

جایگاه هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی کجاست؟ چقدر می‌توان از هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی بهره برد؟

مدیریت منابع انسانی

منابع انسانی بخش مهمی از هر سازمان است که عملکرد و کارایی آن، تاثیر بسیار زیادی بر کل سازمان می‌گذارد. هوش مصنوعی می‌تواند به روش‌های مختلفی به متخصصین حوزه مدیریت منابع انسانی کمک کند. هوش مصنوعی با استفاده از داده‌ها و اطلاعات مختلف و متناسب با سابقه فعالیت‌ها، می‌تواند یک روند مشخصی را پیش‌بینی کند. به عبارت دیگر هوش مصنوعی می‌تواند همانند انسان، داده‌ها را جمع‌آوری کند، آن‌ها را تحلیل و بررسی نماید و متناسب با سابقه فعالیت‌ها و رفتار کارکنان و کارمندان، برای فعالیت‌های بعدی، پیشنهادات مختلفی را ارائه دهد.

از آنجایی که اطلاعات و آمار در همه بخش‌های علوم مدیریتی وجود دارند، در منابع انسانی نیز می‌‌توان با استفاده از آن‌ها، شاهد کاربردهای زیادی از هوش مصنوعی بود. ازاین‌رو متخصصین منابع انسانی باید بتوانند از مفاهیم هوش مصنوعی در پیشبرد اهداف خود استفاده کنند.

AI in HR

کاربردهای هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی

یکی از بهترین کاربردها برای هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی، حوزه استخدام است. شما می‌توانید متناسب با اطلاعاتی که تا به حال از کارمندان شرکت خود و یا سازمان‌های مختلف داشته‌اید، با استفاده از هوش مصنوعی، یک فرم جدید برای استخدام تهیه کنید. پس از آن، می‌توانید پاسخ سوالات را تجزیه و تحلیل کنید تا یک کارمند مناسب برای شرکت خود استخدام کنید.

از طرفی هوش مصنوعی می‌تواند به کارمندان تازه استخدام شده نیز کمک کند. این کارمندان با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند بر اساس اطلاعاتی که از کارمندان قبلی به دست می‌آورند، به‌سرعت با شرایط جدید وفق پیدا کنند. یکی از موضوعات بسیار مهم که می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی به مدیران کسب و کار‌های مختلف کمک کند، بحث رضایت شغلی کارمندان و مشارکت بیشتر آن‌ها در فضای اداری است. با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانید اطلاعات بسیار زیادی در مورد مسائل مربوط به میزان مشارکت و رضایت شغلی کارمندان خود به دست بیاورید.  این اطلاعات پس از بررسی و آنالیز، می‌توانند به شما کمک کنند تا نیازهای کارمندان را بهتر بشناسید و در جهت رفع آن‌ها اقدام کنید.

کاربرد هوش مصنوعی در اتوماسیون اداری

یکی دیگر از جنبه‌های کاربردی هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی، قسمت اتوماسیون اداری است. شما می‌توانید در فضای اتوماسیون اداری شرکت خود، با استفاده از نرم‌افزارهای هوش مصنوعی، برنامه‌های استراتژیک و موردنظر سازمان را اعمال کنید. در واقع هوش مصنوعی به شما کمک می‌کند تا در پروژه‌های آینده بتوانید به بهترین شکل ممکن فعالیت کنید. از این رو زمان و هزینه کمتری مصرف می‌شود.

از ویژگی‌های مهمی که با استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی می‌توان به دست آورد، بحث امنیت و حریم خصوصی و دوری از خطاهای انسانی است.  

Artificial Intelligence In HR

مدیریت بهتر منابع انسانی با آنالیز دقیق عملکرد کارکنان و کارکنان

شما برای اینکه بتوانید مدیریت بهتری بر تیم‌های منابع انسانی خود داشته باشید، باید برنامه‌ها و اهداف خود را به‌خوبی تشخیص دهید و آن‌ها را تحلیل و پیش‌بینی کنید. این موضوع به دلایل مختلف، کار پیچیده‌ای است که انجام دادن آن معمولاً زمان‌بر و هزینه‌بر است. اما با استفاده از کامپیوترها و بهره‌گیری از روش‌های یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی، می‌توانید این فعالیت‌ها را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. فرایندهای مختلفی مانند استخدام نیروی تازه، شروع به کار کارمندان، آموزش‌ها، تحلیل و آنالیز عملکردها و همه فرایندهایی که مربوط به منابع انسانی می‌شود، با به‌کارگیری هوش مصنوعی قابل‌اجرا هستند.

یکی از موضوعات بسیار مهمی که عمدتاً برای مدیران مهم است، داشتن اطلاعات جامع و کامل در مورد پارامترها و شاخص‌های کاری نیروها و کارمندان است. مثلاً اینکه بدانند که چند درصد از کارمندان رضایت شغلی دارند؟ فرایندها و پروسه‌های کاری برای کدام تیم یا گروه از کارمندان مناسب‌تر هستند؟ و سوالاتی از این قبیل. این اطلاعات باعث می‌شود که مدیریت سازمان،  بتواند نقاط ضعف یا قوت تیم‌های خود را بداند و در جهت بهبود آن‌ها فعالیت کند.

مثالی از کاربرد نرم‌ افزارهای هوش مصنوعی در سازمان

Human and Robot

به عنوان یک مثال ساده، به استفاده از ربات‌ها برای گفتگو با کارمندان اشاره می‌کنیم. سامانه‌های رباتیکی وجود دارند که به‌سادگی می‌توانند میزان رضایت شغلی یا نیازهای کارمندان را بررسی کنند و ارتباط بیشتری با کارمندان داشته باشند. شما با استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی، می‌توانید برنامه‌های توسعه سازمانی و آموزش‌های لازم را، به کارکنان و کارمندان خود ارائه دهید. مسلم است که هر سازمان، نیازمند استفاده و پیاده‌سازی هوش مصنوعی، متناسب با نیازهای خودش است. همه شرکت‌ها نمی‌توانند به یک طریق از مبانی هوش مصنوعی استفاده کنند.

از این رو استفاده از مفاهیم و روش‌های هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی نیازمند سفارشی‌سازی هستند. هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی یک ابزار منطقی است که شما می‌توانید برای ارتقای سطح کیفی سازمان، از آن استفاده کنید.

یکی از موضوعات مهم برای مدیران، نگهداشت نیروی انسانی است. کارمندان یک سازمان، زمانی می‌توانند به‌خوبی کار کنند که بدانند  تمام نیازهای آن‌ها در محیط کار برطرف می‌شود. اگر داده‌ها و اطلاعات توسط سامانه‌های هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل شوند و در اختیار مدیران قرار بگیرند، مدیران بهتر می‌توانند نیازها و رفتار کارکنان خود را مورد بررسی دقیق قرار بدهند.  

ارتقای سطح کیفی سازمان با استفاده از هوش مصنوعی

به طور کلی می‌توان گفت با استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی، مدیران می‌توانند با کارمندان و مشتریان روابط بهتری داشته باشند و الگوهای مختلفی برای افزایش فروش، کسب درآمد و  رضایت کارمندان خود ایجاد کنند. مسلماً تحلیل و بررسی داده‌ها زمان‌بر است. اما هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی می‌تواند به‌سادگی الگوها را تشخیص دهد. این الگوها می‌توانند مدیران را، در تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر داده‌ها و آمار کمک کنند. مدیران در حالت عادی، روابط خیلی کمی با کارمندان و منابع انسانی خود دارند. جلسات مدیریت با کارمندان معمولا به‌صورت ماهانه است؛ اما با استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی، یک مدیر می‌تواند با به دست آوردن داده‌های مختلف، از نیازها و رفتارهای کارکنان خود آگاهی بیشتری داشته باشد. جالب است بدانید که علاوه بر این که هوش مصنوعی، عاملی برای بهبود بهره‌وری کارکنان است، می‌تواند برای برخی از وظایف اداری نیز، مورد استفاده قرار بگیرد. یعنی انجام خودکار برخی وظایف اداری نیز با استفاده از نرم‌افزارهایی که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، امکان‌پذیر است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موارد زیر را حتما بخوانید: