خلاقیت؛ مهمترین عنصر کارآفرینی

در فضای کسب و کار امروز، کارآفرینی عامل اصلی رشد اقتصادی است. کارآفرینان تلاش می کنند فرصت های بیشتری در صنعت ایجاد کنند، گزینه های اشتغال بیشتری را ارائه دهند و تاثیر مثبتی بر درآمد سرانه و در نهایت شیوه و کیفیت زندگی  داشته باشند.
این مقاله به یکی از مهم ترین عناصر کارآفرینی اشاره دارد: خلاقیت

در این مقاله به موارد زیر خواهیم  پرداخت:

  1. به ویژگی های فرایند کارآفرینی نگاهی می اندازیم.
  2. چرا خلاقیت مهمترین عنصر کارآفرینیست؟
  3. ارتباط بین کارآفرینی و خلاقیت در کجاست؟
  4. عناصر اصلی فرآیند خلاق کدامند؟
  5. چگونه خلاق باشیم و متفاوت فکر کنیم؟

 

خصوصیات فرآیند کارآفرینی

 

نوآوری:

ذهن یک کارآفرین بر ایده ها و فرصت های جدید برای نوآوری متکی است. یک تلاش پیوسته و آگاهانه برای جستجوی نتیجه و و پذیرش ریسک، از ملزومات این فرایند است. کارآفرینی مستلزم بررسی مستمر جریانهای کسب و کار موجود و ایجاد راهکارهاییست  که این فرایند را به شیوه ای کارآمد و موثر تر از نظر زمان و هزینه میسر سازد. به عبارت ساده، کارآفرینی در جهت بهینه سازی کسب و کار تمرکز دارد.

 

اهمیت اقتصادی

کارآفرینی به منظور بهینه سازی منابع و استفاده کامل از آنها برای ایجاد فرآیندهای کارآمد شکل می گیرد. این امر باعث افزایش دارایی کسب و کار می شود و با افزایش فعالیت اقتصادی، به ارزش نیز افزوده میشود.

 

سود بیشتر

فرایند کارآفرینی به وسیله افزایش پتانسیل سود شرکت ها به افراد منفعت می بخشد. این منفعت نتیجه ایده های جدید و ارائه یک محصول یا خدمت ابتکاری است.

 

ریسک پذیری

بنیان کارآفرینی در بر ستون شجاعت و توانایی پذیرش ریسک های جدید استوار است. برای ردیابی نتایج حاصل از یک ایده و بطور کلی رسیدن از مفهوم سازی به اجرا، زمان و تلاش لازم است. این صبر و تلاش ریسکی است که کارآفرین به آن تمایل دارد.

فرصت های شغلی

کارآفرینی یک موقعیت و کسب و کار جدید ایجاد میکند که به  نیروی کار نیاز دارد. این کار فرصت های شغلی هیجان انگیزی را برای بزرگسالان فراهم می کنند. از این رو، بر پایه خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی پتانسیل زیادی برای ایجاد شغل دارد.

 

 

ایده نو ===> جوانه زنی===> آماده سازی===>تکوین===>عملی کردن===> روشنگری===>تایید

 

چرا خلاقیت برای کارآفرینان بسیار ضروری است؟

 

مشاهده دقیق روند کارآفرینی نشان می دهد که تفکر خلاق باید “مهارت” یک کارآفرین برای ایجاد ایده های جدید باشد. خلاقیت به فرد اجازه می دهد تا فرایندهای جذابی را بسازد و از مزایای آن بهره مند شود.
اما اینکه دقیقا چه چیزی باعث ایجاد خلاقیت در زندگی کاری کارآفرین می شود، بسیار مهم است.

 

خلاقیت منجر به موفقیت می شود:

ایده های جدید را برای مزیت رقابتی ایجاد کنید: کل فرایند کارآفرینی ریشه در ایجاد و کشف ایده های جدید دارد. هنگامی که یک کارآفرین قادر به ایجاد یک ایده جدید می شود، در واقع در یک رقابت پیروز شده است. توانایی کشف موقعیت های مختلف، درست مانند یک مهارت آموخته شده یا یک توانایی ذاتیست که توسط یک فرد اداره می شود. به راه های جدید برای توسعه محصول و بهبود کسب و کارتان فکر کنید. خلاقیت کمک می کند تا راه های جدیدی را برای بهبود یک محصول یا خدمت موجود و بهینه سازی کسب و کار به دست اورید. همیشه یک فرصت برای بهبود در نتایج یک شرکت وجود دارد؛ این کارآفرین خلاق است که باید بتواند چگونگی انجام آن را ارزیابی کند.
خلاقیت به تخیل برای تولید ایده های مبهم تر نیاز دارد. تصوراتی فراتر از مرزهای معمول و طبیعی. این کار، کارآفرینان را قادر می سازد تا فراتر از راه حل های سنتی فکر کنند. چیزی جدید، جالب و چند منظوره را ارائه دهند و در عین حال پتانسیل موفقیت نیز داشته باشند.

در مناطق مختلف الگوهای مشابه پیدا کنید . گاهی اوقات، با توجه به یک روال یا یک عادت، روند تفکر نیز در امتداد خط فرآیند های ایجاد شده دنبال می شود. خلاقیت افراد را قادر می سازد که موضوعات متفرقه و غیر مرتبط را پیوند دهند و ایده های موفق کارآفرینی را ایجاد کنند. ادغام زمینه های مختلف باعث ایجاد کنش های جالب می شود که ثمرات جدیدی را به دنبال دارد. اکثر مردم از ایجاد شرایط مختلف می ترسند، اما ایده های جالب از برخورد بسترهای کاری مختلف بوجود می آیند.

 

 

توسعه موقعیت جدید از طریق خلاقیت و کارآفرینی

در کارآفرینی مهم است که جنبه های جدید کسب و کار سنتی مورد بررسی قرار گیرد. این بررسی می تواند به شکل تغییر روش تولید محصول یا خدمات یا نحوه ارائه آنها به کاربر باشد. تمام این نکات می توانند یک توازن ایجاد کنند که دارای پتانسیل بالایی در کسب و کار است.

 

کارآفرینی و خلاقیت چطور باهم ارتباط دارند؟

 

کارآفرینان ذهن خلاق و کسب و کار را با یکدیگر پیوند می دهند.

در جهان امروز، به دلیل جهانی سازی و صنعتی شدن، محصولات در بازارهای بین المللی  صادر و استفاده می شوند. در نتیجه، امکان دسترسی آسان تر به هر محصول، در همه جا وجود دارد. مصرف کننده به انواع مختلفی از محصولات با نوع و کیفیت دسترسی دارد. پس یک کارآفرین در بازار چگونه می تواند رقابت کند؟ ذهن خلاق به این سوال پاسخ می دهد.

خلاقیت به ما کمک می کند تا در مورد چگونگی بهبود شیوه های کسب و کار موجود فکر کنیم. یک نام تجاری ممکن است در میان مصرف کنندگان بسیار معروف و محبوب باشد، اما همیشه راهی وجود دارد که در دشوارترین شرایط  می تواند خلق تمایز کند. ذهن خلاق مانند یک هنرمند است که الگوهای جدید و هیجان انگیز را روی بوم ایجاد می کند. همواره می توان با ایده های غیر قابل تصور و نوآوری به راهکارهای سودمند دست یافت.

خلاقیت در تعریف ساده توانایی تخیل است. تصورات به همه افراد این امکان را میدهد که به چیزی دست یابند که قبلا اصلا امتحان نکرده اند. در دنیای کسب و کار، تخیل تنها به معنای متفاوت فکر کردن است. با استفاده از تخیل، یک کارآفرین می تواند هنجارهای موجود را کنار بگذارد و به چیزی تازه و ابتکاری فکر کند.

با این حال، یک ذهن خلاق باید مهارت های کارآفرینی داشته باشد تا ایده های خلاقانه را در یک محیط کسب و کار به سود تبدیل کند. یک کارآفرین با ارزیابی منابع موجود در مقابل منابع مورد نیاز، چگونگی ایجاد یک کسب و کار جدید و نحوه مدیریت آن را ترسیم می کند.  بنابراین، کارآفرین شکاف بین رویکردهای نوین و رویکردهای سنتی در کسب و کار را؛ بوسیله ابزار خلاقیت پر می کند.

شاخص هایی وجود دارد که نحوه رفتار یک کارآفرین خلاق و موفق را نشان می دهد:

  1. یک کارآفرین فقط از قوانین و اصول پیروی می کند؛ او برای سازمان، ارزش و برای مشتریان، قدرت ایجاد می کند.
  2. یک کارآفرین ایده های اولیه را آزمایش می کند؛در گام دوم از تجربیات خود می آموزد؛ و در گام سوم تجربیات خود را پیاده سازی می کند.
  3. یک کارآفرین قدرت ریسک پذیری بالایی دارد و از شکست هراسی ندارد و همیشه علاقه دارد تا در شرایط جدید مورد آزمایش قرار گیرد.
  4. کارآفرین از خلاقیت ترس ندارد و به ایده های خلاق به چشم  سرمایه گذاری در سازمان می نگرد.
  5. کارافرین ایده های جدید در هر نقطه از سازمان را به، طور مستقیم یا غیر مستقیم، مربوط به کل سازمان میداند.
  6. یک کارآفرین نمی ترسد از اینکه پا را فراتر از صنعت خود گذاشته و وارد بازارهای جدید شود. او طیف وسیعی از فرصت ها را برای شکل دادن به بازارهای جدید مورد ارزیابی قرار می دهد.
  7. هر محصول و خدمتی به اندازه کافی خوب نیست و احتمالا باید بهبود بخشیده شود. یک کارآفرین این را به خوبی متوجه می شود .
  8. یک کارآفرین همواره محصول جدید و جانبی را برای خدمات موجود ایجاد می کند.
  9. یک کارافرین از شنیدن نظرات جدید ابایی ندارد، صرفنظر از اینکه با چه کسی و  با چه هدفی روبرو است.
  10. کارآفرین یک ایده را به اشتراک می گذارد و برای بهبود ایده منتظر بازخورد میماند.
  11. کارآفرین همواره دانشجوی خوبیست. خلاقیت از یادگیری علوم مختلف بدست می آید.

و در آخر:

با وجود تمام انعطاف پذیری های بیان شده، خلاقیت به یک چهارچوب برای اجرای موفق نیاز دارد. البته ایجاد ساختار بیش از حد پیچیده نیز می تواند ماهیت روند خلاقیت را از بین ببرد.

همچنین باید در نظر داشت که خلاقیت، تنها مهارتی نیست که برای اجرای موفق یک ایده لازم است. ایجاد ایده ممکن است آسان باشد، اما موفقیت در اجرای آن مستلزم داشتن مجموعه ای از توانمندی ها و مهارت هاست.

 

منبع: cleverism

1.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موارد زیر را حتما بخوانید: