معرفی دوره MBA
واژه MBA، مخفف عبارت Master of Business Administration بوده و دورهای است متشکل از دانش و مهارتهای نوین و کاربردی، با رویکردی مهارتمحور که علاوه بر کمک به ایجاد نگرش مدیریتی در افراد، ابزارها و تکنیکهای مورد نیاز برای رویارویی با چالشهای کسب و کار را نیز در اختیار آنها قرار می دهد.
در دوره MBA، شما علاوه بر آشنایی با مفاهیم اساسی علم مدیریت، با جنبههای مختلف مدیریت یک کسب و کار مانند برنامهریزی، بازاریابی، مالی، حسابداری، سرمایه انسانی و ... آشنا شده و با مهارتآموزی بیشتر در گرایش انتخابی خود، در آن حوزه تخصصی، حرفهایتر می شوید.
ضرورت و اهمیت دوره MBA
دنیای کنونی کسب و کار و اقتصاد جهانی، به گونهای است که رقابت سازمانها در آن پرتنشتر از قبل بوده و بقاء و سودآوری مستلزم بهرهمندی از مدیرانی است که از دانش تخصصی، مهارت کاربردی و نگرش مدبّرانه برخوردار باشند. بنابراین در هر سطح مدیریتی و عملیاتی، برای موفقیت در کارراهه شغلی و بقای کسب و کار، نیازمند این هستید که خود را به آخرین دانش و مهارتهای مدیریتی و اقتصادی مجهز کنید.
در همین راستا و با هدف ارتقای سطح آموزش عالی در فضای کسب و کار و رشد اقتصادی کشور، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران به عنوان قطب مدیریت ایران، با بهرهگیری از روشهای نوین آموزش دنیا، به روزترین سرفصلهای کاربردی علم مدیریت و کادر استاتید مجرب حوزه مدیریت و اقتصاد کشور، اقدام به برگزاری دوره MBA در گرایش های مختلف (استراتژی، بازاریابی، مالی و مدیریت پروژه) نموده است تا بستر مناسبی را برای کمک به توسعه، اشتغال و بهرهوری برای صاحبان کسب و کار و مدیران سازمانها فراهم آورد.
مزایای دوره MBA
امکان شرکت در جلسات به صورت حضوری در محل دانکشده و یا آنلاین
دریافت کارت دانشپذیری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
قابلیت مشاهده بازپخش کلاسها در هر ساعت از شبانهروز
دسترسی به پنل کاربری و استفاده از فایلهای کلاس
مخاطبان دوره MBA
شرکت در دوره MBA دانکشده مدیریت دانشگاه تهران به افراد زیر پیشنهاد می شود :
- علاقهمندان به ایجاد و توسعه کسبوکارهای جدید
- مدیران سطوح مختلف سازمانهای دولتی و خصوصی
- صاحبان کارخانجات، بنگاههای صنعتی و کارگاهها
- کارشناسان و کارکنان سازمان و شرکتها در تمامی صنایع
- دارندگان مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در رشتههای مختلف
- و همه کسانی که قصد ایجاد تغییر در زندگی و کار خود دارند
گرایشهای دوره MBA
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران دوره های فشرده یکساله MBA را در ۴ گرایش ذیل برگزار می کند :
سرفصلهای دوره MBA
در مرکز آموزشهای کاربردی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران؛ برنامه محتوایی دوره MBA در طول یک سال و در قالب 2 پودمان طراحی شده است.
دروس پودمان اول
- مفاهیم و نحوه عملکرد نظام عرضه و تقاضا در بازارهای تجاری
- آشنایی با نحوه تحلیل رفتار مصرفکنندگان در بازارهای تجاری
- شاخصهای اقتصادی خرد و کلان
- شاخصهای اقتصادی در سطح کشور
- تئوریهای روز مدیریتی نحوه تحلیل دادههای اقتصادی
- ایجاد یک چارچوب تحلیلی با استفاده از ابزارهای آماری برای سازمان
- اصول ارزشگذاری مالی
- آشنایی با مقوله ارزش زمانی پول
- آشنایی با مفهوم جریان نقدی تنزیلشده (Discounted Cash Flow)
- زمان مناسب خرج، مصرف یا سرمایهگذاری پول
- تبیین چشمانداز سرمایهگذاری و مسیر مالی صحیح سازمان خود
- آشنایی با ویژگیها و ابعاد مختلف یک سازمان
- آشنایی مقوله ماهیت و عملکرد مدیریت سطوح مختلف مدیریت
- آشنایی با نحوه صحیح تصمیمگیری در حوزه مدیریت
- آشنایی با خطاهای رایج در تصمیمگیری مدیران
- آشنایی با چالشهای پیش روی مدیران امروز و آینده
- بررسی و تحلیل مبانی برنامهریزی در سطح سازمان
- آشنایی با استراتژیهای مختلف طراحی سازمان
- بررسی نحوه طراحی سازمان بر اساس جدیدترین تئوریهای روز مدیریتی
- آشنایی با جدیدترین متدهای نظارت و بررسی سازمان
- آزمونهای شناسایی تیپهای روانشناسی و رفتارشناسی برای انتخاب شخص مناسب در فرآیندهای استخدامی
- نحوه مدیریت و چیدمان افراد در سازمان
- نحوه تنظیم سیستم عملکردی پاداش و مزایا
- تجزیه و تحلیل درست دادهها در حوزه منابع انسانی
- رویکردهای جانشینپروری افراد در سازمان
- جایگزینی اصولی کارکنان
- نحوه تهیه و تنظیم رویکرد توسعه و یادگیری کارکنان
- ابعاد و زاویای مختلف طراحی یک بوم مدل کسبوکار
- مفهوم Value proposition یا ارزش پیشنهادی
- ابعاد مختلف ایجاد، حفظ و نوآوری در ارائه ارزش پیشنهادی
- استراتژیهای نوین مدیریت کسبوکار
- بررسی مقوله پرسونای مشتری (Persona) در بازاریابی
- بررسی مفهوم ارزش پیشنهادی در بازاریابی
- بررسی نزدیکبینیهای رایج در بازاریابی
- بررسی شیوههای مرسوم معرفی در بازار هدف
- بررسی مفهوم استراتژی STP شامل سه مرحله: بخشبندی بازار (Segmentation)، هدفگیری (Targeting)، تعیین جایگاه در بازار هدف (Positioning)
- بررسی مفهوم آمیخته بازاریابی(Marketing Mix)
- بررسی روشهای قیمتگذاری و مبانی فکری در قیمتگذاری
- بررسی انواع روشهای تبلیغاتی و نحوه اثربخشی هر یک از آنها و نیز محیطهای ارائه تبلیغات
- بررسی شیوه مدیریت تجربه خرید مشتریان
- بررسی روشهای ایجاد وفاداری در مشتریان
- اصول صحیح بهینهسازی موتورهای جستجو و نحوه پیادهسازی آن
- نحوه طراحی بوم مدل کسبوکار برای کسبوکارهای بر پایه تجارت الکترونیک
- تعاریف، مفاهیم و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
- مفهوم Persona در تجارت الکترونیک
- استراتژیهای طراحی پرسشنامه
- انواع و اقسام رسانه در بازاریابی دیجیتال
- انواع استراتژیهای تولید محتوا
- شناسایی و بررسی ایدههای قدیمی استراتژی + ایدههای نوآورانه و کارآمد
- تعریف ماموریت سازمان و نیز چشمانداز آتی سازمان طبق اصول مدیریت استراتژیک
- تعیین اهداف کوتاه و بلندمدت در راستای هدف استراتژیک سازمان
- رفتار فردی و رفتار سازمانی
- آشنایی با نظریهها و مدلهای مهم رفتار سازمانی + کاربرد
- فرآیندها و تئوریهای مختلف انگیزشی، تیمی، تصمیمگیری و ارتباطی
- تجزیه و تحلیل رفتارهای سازمانی برای شناسایی فرصتهای بهبود
- تاکتیکهای مدیریت استرس، ارتباطات بین فردی و تعارض
- ویژگیها، عوامل تعیینکننده و روشهای ایجاد و حفظ فرهنگ سازمانی
- استراتژیهای موثر برای هر موقعیت
سرفصلهای تخصصی (گرایش مدیریت استراتژیک)
- استفاده از تکنیکهای حل مسئله در جهت پیشبرد اهداف استراتژیک سازمان هنگام مواجه با تنگناها
- آموزش مهارتهای عملی در طراحی کار پویا و بهبود مستمر عملکرد سازمان از طریق اتوماسیون و بازسازی فرآیند کسبوکار
- تحلیل درست مفهوم آیندهنگری استراتژیک و مراحل آن
- بررسی شیوههای تحلیل اطلاعات از دیدگاه استراتژیک مدیریتی
- تنظیم یک فرهنگ سازمانی پایدار برای سازمان
- طراحی و تدوین یک بوم مدل کسبوکار بر اساس دیدگاه آستروالدر
- شیوهها و تکنیکهای بررسی یک بوم کسبوکار از نظر فنی و مالی
- روشهای پیادهسازی و اجرایی نمودن بوم کسبوکار
- روشهای نظارت بر اجرای صحیح و اصلاح ایرادات بوم مدل کسبوکار
- اتخاذ رویکرد مناسب در مواجه با تغییرات مختلف
- چگونگی آغاز تغییرات به سود سازمان خود
- درک و اصلاح تبعات ناشی از تصیمات و تغییرات نادرست سازمانی
- روشهای پیشبینی و مقابله با ریسک و خطرات تهدیدکننده در مسیر اجرای سند استراتژیک
- تکنیک خلق هدف در مسیر پیادهسازی استراتژی برای کنترل سلامت مسیر اجرای استراتژی
- مهارت همگامسازی فرهنگ سازمانی در راستای اجرای سند استراتژیک
- شیوههای تبیین شاخصهای پایش صحت و سلامت اجرای برنامه استراتژی
سرفصلهای تخصصی (گرایش مدیریت بازاریابی)
- بررسی استراتژیهای نفوذ و توسعه کسبوکارها در بازار
- مفهوم هوش بازاریابی در بازارها
- روشهای ایجاد یک بازاریابی رابطهمند با مشتریان
- مزایا و نحوه عملکرد کانالهای بازاریابی
- مفهوم انحصار در بازارهای تجاری و روشهای انحصاری سهم بازار
- مقوله هوش فروش
- روشهای تبیین یک برنامه فروش موثر
- ابزارها و تکنیکهای تحلیلی فروش
- نحوه همگام و همسوسازی برنامه فروش
- با اهداف برندینگ سازمان
- ضروریات بودجه و توسعه
- آشنایی مفهوم برند، هویت برند و جنبههای متنوع ساختاری
- مفهوم برندسازی شخصی (Personal branding) و روشهای ساخت برند شخصی
- شرایط ایجاد سفری جذاب و خلاق برای مشتریان
- استراتژیهای خلق، مدیریت و هدایت برند
- استراتژیهای تبلیغات موثر در جهت اهداف برندینگ
- چگونگی تنظیم رفتار یک برند در بازارهای تجاری
- شاخصهای تشخیص کیفیت و سلامت یک برند
- نحوه ارزشگذاری برندها
- انواع روشهای تحقیقات بازار
- نمونهگیری و روشهای صحیح بررسی نمونهها
- روشهای تحلیل داده و تبدیل به اطلاعات
- ابعاد و جنبههای مختلف یک پرسشنامه موثر
- روشهای تحلیل گزارشات حاصل از تحقیقات بازار
- نرمافزارهای کاربردی حوزه تحقیقات بازار
- تدوین و اجرای طرح تحقیقاتی مناسب
سرفصلهای تخصصی (گرایش مدیریت مالی)
- ارزش یک سبد سرمایهگذاری را با در نظر گرفتن هزینههای معامله و نمایندگی محاسبه نمائید.
- از ابزارهای تجزیه و تحلیل دادهها برای انجام یک تحلیل سناریویی از تغییرات در ارزش سبد سرمایهگذاری استفاده کنید.
- روشهای شناسایی و ارزیابی ریسکهای سرمایهگذاری را استفاده کنید.
- راهکارهای توسعه اقدامات مدیریت ریسک در استراتژیهای انتخاب شده و ارزیابی اثربخشی را پیادهسازی کنید.
- انواع شاخصهای بازدهی سرمایه مانند شاخصهای IRR ,APR,IRRE
- مفهوم بازگشت سرمایه و شاخصهای آن
- روندهای سودآوری سازمان و مفاهیمی چون سود خالص، سود عملیاتی، سود قبل از مالیات و…
- شیوههای بررسی و تحلیل جریانات نقدی سازمان
- نظارت و کنترل سرمایه در گردش سازمان
- نحوه بررسی و تحلیل روشهای استخراج جریانات نقدی از فعالیتها
- انواع بازارهای مالی و نقش هر یک در تامین سرمایه
- تامین مالی از طریق تغییر مالکیت
- شیوههای تامین مالی بینالمللی
- روشهای تامین مالی به شیوه اسلامی
- نحوه ورود شرکتها به بازار بورس
- افزایش سرمایه از طریق ابزارهای مبتنی بر بدهی ( اوراق بهادار، اوراق مشارکت و گواهی سپرده)
- افزایش سرمایه از طریق مشارکت با شرکتهای سهامی عام
- شیوههای مدیریت سرمایه در گردش
- تاثیر تورم بر سرمایه در گردش
- روشهای ارزشگذاری مبتنی بر دارایی
- بودجهبندی سرمایهای
- روشهای تامین مالی بلندمدت
- تحلیل بازار ارز، تعاملات نظام ارزی و نرخهای ارز
- بررسی عوامل تعیینکننده نرخ ارز
سرفصلهای تخصصی (گرایش مدیریت پروژه)
- بررسی آئیننامه معاملات
- بررسی شرایط مناقصات و مزایدات
- بررسی روشهای صحتسنجی هویت طرفین قرارداد از جمله؛ اشخاص حقیقی، نمایندگیها، موسسات غیرتجاری و…
- بررسی شرایط و مقررات تبیین و نگارش قرارداد و توافقنامهها
- بررسی انواع نگارش تعهدات قطعی و غیرقطعی
- کنترل و پایش جریان نقدینگی از طریق نرمافزارهای مدیریت پروژه
- تحلیل ریسک، ارزش پروژه و نیز رصد بودجه پروژه
- نحوه تحلیل علمی شرایط بازار از طریق خروجیهای حاصل از نرمافزارهای مدیریتی
- تعریف KPIهای دقیق و متناسب با فعالیتها و اهداف سازمانها
- مفهوم CRM و نحوه تعریف آن برای سازمانها؛ متناسب با عملکرد اجرایی و استراتژیها
- شیوههای مدیریت زمان در انجام پروژههای مختلف
- چگونگی مدیریت یکپارچه عملکرد اجزای مختلف یک پروژه همگام با یکدیگر
- روشهای مدیریت منابع و بودجه اختصاصی سازمان برای پروژه مدنظر
- مدیریت ارتباطات درونسازمانی و برونسازمانی
- و سایر ابعاد مهم آخرین بهروزرسانی استاندارد PMBOK
- نحوه تحلیل مسائل کلیدی عملکردی حاکم بر پروژه
- روشهای ارزیابی ایدههای حاصل از جلسه خلاق
- بررسی و تحلیل روشهای جایگزین ممکن در مسیر انجام پروژه
- طراحی پیشنهادات و ارزشهای پذیرفته شده در بطن پروژه
زمان و نحوه برگزاری کلاسها
شرایط و نحوه ثبتنام دوره MBA دانشکده مدیریت
داشتن مدرک کارشناسی یا داشتن حداقل ۵ سال سابقه کاری مرتبط
برای ورود به دوره، توان و قابلیتهای مدیریتی داوطلبان نیز در نظر گرفته می شود
پذیرش دانشپذیران منوط به بررسی رزومه و قبولی در مصاحبه است
پس از پر کردن فرم رزرو وقت مصاحبه، حداکثر ظرف مدت ۴ روز کاری، با متقاضیان تماس گرفته خواهد شد.
گواهینامه دوره MBA
در پایان دوره به دانشپذیران، گواهینامهای مبنی بر گذراندن این دوره از دانشکده مدیریت دانشگاه تهران اعطا خواهد شد.
از ویژگیهای این گواهینامه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
- قابل ترجمه رسمی به همراه مهر تایید وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری
- دارای کد رهگیری و قابلیت استعلام گواهینامه از دانشگاه تهران
- دارای هولوگرام امنیتی رسمی