بقا و توسعه یک سازمان در شرایط امروز که محیط پیرامون هر شرکتی مملو از عدم قطعیت‌های متعدد هست؛ مهمی است که دستیابی به آن بسیار پیچیده و سخت شده‌است.

« آینده پژوهی » در حکم مشعل راه در سازمان‌ها و موسسات امروزی قرار می‌گیرد که مسیر پیش روی سازمان را در تلاطم آینده‌های محمتمل و متعدد نشان می‌دهد و به جستجو شیوه‌های گام برداشتن در آن مسیر و تدوین نقشه راه می‌پردازد.

 

در این قسمت از مجموعه برنامه‌های راهکار در خدمت جناب آقای دکتر « سعید خزایی، پدر علم آینده پژوهی در ایران » هستیم که به سوالات زیر درباره مقوله « آینده پژوهی » و « خلق آینده هوشمند » پاسخ دهیم.

 

  • آینده پژوهی چگونه تعریف می‌شود؟
  • در سازمان‌های هزاره سوم باید به دنبال آینده پژوهی باشیم یا آینده نگری؟ آینده پژوهی و آینده نگری چه تفاوتی با هم دارند؟
  • هنر آینده پژوهی یا علم آینده پژوهی؟
  • چگونه آینده پژوهی را در استراتژی‌های خود اعمال کنیم و از نگاه خطی خارج شویم و از زاویه نگاه وسیع‌تر و چندگانه به موضوعات بپردازیم ؟
  • هدف از آینده پژوهی ساختن آینده است و یا پیش بینی آینده؟
  • نحوه تعمیم آینده ‌پژوهی در سازمان‌های عصر حاضر چگونه است ؟
  • چگونگی و میزان تاثیر پیشرفت و تغییرات تکنولوژی بر سازمان‌ها؟
  • از دیدگاه آِینده پژوهی مدیر یک سازمان می‌بایست چه ویژگی داشته باشد؟
  • یادگیری زدایی چیست؟
  • چه زمانی باید به آینده سازمان با رویکرد آینده پژوهی نگریست؟
  • چگونه می‌توان بین دو حوزه استراتژی و آِنده پژوهی تعامل ایجاد کرد؟
نفر post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *