مدیریت کسب و کار دیجیتال

امروزه، مردم پول بیشتری را به صورت آنلاین خرج می‌کنند، که این موضوع باعث شده است که تمرکز کسب و کارها به دنیای دیجیتال، درآمد و کانال‌های دیجیتالی (کسب و کار دیجیتال) معطوف شود. رشد اقتصاد دیجیتالی مردم را با محصولات و خدمات اين حوزه بیشتر آشنا کرده است که همين امر کسب‌وکارها و سازمان‌ها  را به دنبال مزیت‌های رقابتی جدید در فضای دیجیتال سوق داده است؛ اما كسب‌وكارهای دیجیتال به چیزی بیش از فروش آنلاین تبدیل شده است. طبق گفته برخی از منابع، “کسب و کارهای دیجیتالی بر اساس ترکیب منحصر به فرد منابع دیجیتالي و فیزیکی، مزیت‌های رقابتی ایجاد می‌کنند.”

منظور از کسب‌وکارهای دیجیتال آنهایی است، که از اینترنت و فناوری برای فروش محصولات یا خدمات استفاده می‌کنند. این یک مدل کسب‌وکاری است که دائماً در حال رشد بوده و فرصت‌های بی‌شماری و نتایج چشمگیر را ارائه می‌کند، البته تا زمانی که مدیریت خوبی داشته باشید. در ادامه به بررسي بيشتر اين موضوع مي‌پردازیم.

مدیریت کسب و کار دیجیتال

مدیریت کسب و کار دیجیتال و دوره های ام بی ای

 

کسب و کار دیجیتال چیست؟

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم کسب‌وکارهای دیجیتال از اینترنت و راه‌حل‌های فناوری برای فروش خدمات و محصولات بیشترین استفاده را می‌کنند. اما چه نوع کسب و کاری می‌تواند دیجیتال باشد؟

  • تجارت الکترونیک
  • محصولات اطلاعاتی
  • وبلاگ ها
  • ارائه دهندگان آموزش آنلاین
  • خدمات آنلاین

داده‌ها نشان می‌دهد که تقاضا برای کسب و کارهای دیجیتال در حال افزایش است تغییرات در رفتار مشتری و همچنین نیاز شرکت‌ها به یافتن فرصت‌ها و روش‌های مدیریتی جدید، باعث شده است که کسب‌وکارهای دیجیتال با سرعتی بسیار سریع رشد کنند.

عناصر متداول یک تجارت دیجیتال

نظرات متعددی در مورد تعریف دقیق کسب و کار دیجیتال از دید کارشناسان این صنعت وجود دارد. گارتنر می‌گوید که کسب و کار دیجیتالی ایجاد زنجیره‌های ارزش جدید و فرصت‌های تجاری است که کسب‌و‌کارهای سنتی نمی‌توانند ارائه دهند. مک‌کینزی تأکید می‌کند که «دیجیتال را باید کمتر به عنوان یک چیز و بیشتر راهی برای انجام کارها دانست.» اکثر مشاغل دیجیتال با یک یا هر دوی این نکات مطابقت دارند. آنها بر ایجاد ارزش در مرزهای جدید برای تجارت اصلی خود تمرکز می‌کنند، یا از فناوری دیجیتال برای هدایت رشد، درآمد و عملکرد به روش‌هایی استفاده می‌کنند که با مدل‌های سنتی غیرممکن بود. ممکن است برای شرکت‌ها مفید باشد که عناصر رایج کسب و کار دیجیتال را بررسی کرده و آنها را با مدل‌های تجاری خود مقایسه کنند. این موارد برخی از روندهایی است که دیجیتال را از فرآیندهای سنتی متمایز می‌کنند.

ویژگی های اصلی کسب و کارهای دیجیتال چیست؟

در یک کسب و کار دیجیتال، شرکت‌ها باید متخصصانی داشته باشند که موضوع، فناوری‌های ایده‌آل و همچنین فرهنگ سازگار را درک کنند.

به این دلیل که لازم است:

  • همیشه اطلاعات خود را به روز کنید.
  • روندهای بازار را دنبال کنید و به روز رسانی‎های مداوم را تبلیغ کنید.
  • بازاریابی مستمر و استراتژیک داشته باشید.
  • یک تحول دیجیتال در شرکت انجام دهید.
  • پیاده‌سازی سیستم‌های کنترل هوشمند رقابتی داشته باشید.
  • بدانید که چگونه مزایای رقابتی خود را به عنوان یک میدان فروش نشان دهید.
کسب و کار آنلاین

نحوه مدیریت کسب و کار آنلاین

 

مزایای کسب و کارهای دیجیتال

کسب‌وکارهای دیجیتال مزایای بی‌شماری را برای شرکت‌ها به ارمغان می‌آورند كه موارد اصلي آن عبارتند از:

  • دسترسی گسترده‌تر: می‌توانید به جای محدود شدن به یک محله، شهر یا منطقه به دلیل امکانات فیزیکی کسب و کارتان، دسترسی و مخاطبان خود را از نظر جغرافیایی گسترش دهید.از اين طريق خرید و فروش از مرزها فراتر رفته و موجي سود بيشتر مي‌شود.
  • توانایی اندازه‌گیری: در یک محیط مجازی، كسب‌ و كار و سازمان شما می‌تواند شاخص‌های بیشتری در مورد فروش، تقاضا، سفر خرید، مشتریان و سایر معیارها داشته باشد که امکان تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی استراتژیک بیشتری را فراهم می‌کند.
  • رشد سریع‌تر: از آنجایی که می‌توانید استراتژیک‌تر باشید و به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنید، در نتیجه سریع‌تر رشد می‌کنید.
  •  سرمایه‌گذاری کمتر: کسب‌وکاری که به زیر ساخت‌های فیزیکی متکی است، هم برای شروع (فضای فیزیکی برای خدمات، تجاری سازی، دفاتر اداری، دکوراسیون، مبلمان و غیره) و هم برای فعال نگه داشتن آن (آب، برق، کارمندان بیشتر و غیره) نیاز به سرمایه گذاری بسیار بیشتری دارد.
  • ساعات کاری انعطاف پذیر: کارمندان می‌توانند در هر کجا که هستند با انعطاف کار کنند و تمرکز بیشتری روی تحویل و نتایج داشته باشند. مشتریان نیز محدود به ساعات کاری نیستند که این امر پتانسیل فروش را نيز افزایش می‌دهد.

 

نکاتی برای مدیریت بهتر کسب‌وکار دیجیتال

معمولاً شرکت‌ها خود را در بن بست می‌بینند آن‌ها می‌خواهند مدیریت را بهبود بخشند، اما دقیقاً نمی‌دانند چه باید بکنند. برخي از كارهايي كه به مديريت بهتر كسب‌وكارهاي ديجيتال كمك مي‌كنند عبارتند از:

مخاطبان و بازار خود را بشناسید

برای برند شما حیاتی است که روندهای بازار، موفق ترین استراتژی‌ها و آنچه را که با نمایه کسب و کار شما مطابقت دارد دنبال کند. علاوه بر آن، اگر مخاطبان و رفتار آنها را بشناسید، بهترین روش را خواهید یافت.

وب سایت خود را ساختار دهید و ابزارهای ایده آل را بیابید

هنگام انتخاب یک وب‌سایت برای تجارت دیجیتال خود، مدل کسب‌وکار خود را در نظر بگیرید. ابزارهای ارائه شده توسط پلتفرمی را که می‌خواهید به کار ببرید، به دقت تجزیه و تحلیل کنید، در صورتی که نیازهای کسب‌وکار شما، پتانسیل رشد را برآورده می‌کند، و مقرون به صرفه‌ است به فكر برطرف کردن آن باشید.

قوانین را نادیده نگیرید

بسیاری از مردم فکر می‌کنند اینترنت دنیایی است که در آن می‌توانند خدمات و محصولات خود را به دلخواه ارائه دهند. اما در واقعیت اینطور نیست. قوانینی برای فروش آنلاین و همچنین مالیات‌های بسیار خاصی وجود داشته که نیازمند دانش و رعایت آن است. بهتر است تا بر روی استراتژی‌های بازاریابی سرمایه گذاری کنید امر مهم در این رابطه این است که ایده، محصولات، موقعیت و مزایای بازاریابی خود را بفروشید تا برند شما جزو گزینه‌‌های اصلی برای مشتریان باشد. بنابراین سعی کنید دانش بازاریابی خود را ارتقا داده و بهترین کانال‌ها را برای تبلیغ برند خود بیابید و از این طریق موجب افزایش مشتریان شوید.

وفاداری مشتری را به دست آورید

در خصوص این مورد حالت ایده‌آل آن است که مشتریان چندین بار به تجارت الکترونیک شما مراجعه کنند و آن را به دوستان خود پیشنهاد دهند. برای رسیدن به این هدف، علاوه بر کیفیت محصولات و خدمات خود، باید در زمینه پس از فروش نیز سرمایه گذاری کنید. ایمیل‌ها، کوپن‌های تخفیف در تاریخ‌های خاص، و هر آنچه که برایتان جالب است، می‌تواند تفاوت را ایجاد کند.

 

داده ها و معیارها را ردیابی کنید

داده‌ها را از پلتفرم فروش خود جمع آوری کنید و نتایج را اندازه‌گیری کنید. به این ترتیب، عملکرد واقعی کسب و کار خود، آنچه نیاز به بهبود دارد و نقاط قوت آن را درک خواهید کرد

دیجیتال مارکتینگ

مدیریت کسب و کار و دیجیتال مارکتینگ

 

چگونه یک پلتفرم همه کاره می تواند از این فرآیند استفاده کند؟

یک پلت فرم همه کاره یک راه حل ایده آل برای کسانی است که می خواهند تمام نیازهای تجاری را در یک سیستم واحد متحد کنند. این امر علاوه بر بهبود فرآیندها و عملکرد کسب و کار، بهره‌وری بیشتر و بهینه‌سازی زمان و هزینه‌ها را به همراه دارد. پیشنهاد ما برنامه‌ای است که شامل تجارت الکترونیک، CRM، ECM، Analytics، Billing، Service Desk، BPM و بسیاری از راه حل های دیگر باشد.

 

چگونه یک کسب‌وکار می‌تواند از یک پلت فرم مدیریت، کامل و یکپارچه بهره‌مند شود؟

  • ارتباط بهتر بین مناطق مختلف: همه بخش‌ها به هم مرتبط هستند و فرآیندهای یکسانی دارند. این امر ارتباط و کار گروهی را آسان‌تر می‌کند.
  • ردیابی موثر تقاضا: از آنجایی که تقاضاها به صورت داخلی بر روی پلتفرم توزیع می‌شوند، می‌توان بهره‌وری را ارزیابی کرد که چه چیزی باعث می‌شود برخی فرآیندها طولانی‌تر شود و چه چیزی ناتمام است.
  • استانداردسازی: فرآیندها و تحویل‌ها استاندارد می‌شوند و احتمال خطا را کاهش می‌دهند و زمان را برای همه افراد درگیر بهینه می‌کنند.
  • امنیت داده‌ها: تمام اطلاعات مشتریان، کارمندان و شرکا در یک سیستم واحد متمرکز شده است، که به محیط دیجیتال اجازه می‌دهد تا امن‌تر باشد و شما را قادر می‌سازد تلاش‌های خود را در یک مکان متمرکز کنید.
  • رشد کسب و کار: با بهره‌وری بیشتر، زمان و استراتژی‌های موفق، فرصت بیشتری برای سود و رشد وجود دارد.

سخن پایانی

کسب‌وکار دیجیتال در حال تغییر نحوه استفاده و تفکر سازمان‌ها در مورد فناوری است و فناوری را از یک بازیگر حامی به یک بازیگر پیشرو در نوآوری، درآمد و رشد بازار تبدیل می‌کند.  کسب‌وکار دیجیتال اصطلاحی است که به مشاغلی اطلاق می‌شود که برای انجام عملیات روزانه خود به فناوری‌های الکترونیکی متکی هستند. این می‌تواند شامل استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغ محصولات و خدمات، تکمیل تراکنش‌ها و مدیریت امور مالی آنها به صورت آنلاین باشد. در سال‌های اخیر، تغییری به سمت کسب‌وکارهای دیجیتال صورت گرفته است، زیرا مصرف‌کنندگان بیشتر و بیشتری برای خرید کالاها و خدمات به اینترنت روی می‌آورند. اما مسئله مهم در این رابطه مدیریت درست کسب‌وکارهای دیجیتال است. یادگیری مدیریت درست و اصولی کسب‌وکارها امری مهم در دنیای مدرن امروزی است که می‌توان با شرکت در دوره‌های “ام بی ای” و “دی بی ای” دانشکده مدیریت دانشگاه تهران به دانش مورد نیاز درخصوص تمامی این موارد دست یافت.

 

 

 

 

نفر post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موارد زیر را حتما بخوانید: