دوره MBA دورهای است متشکل از دانش و مهارتهای نوین و کاربردی، با رویکردی مهارتمحور که علاوه بر کمک به ایجاد نگرش مدیریتی در افراد، ابزارها و تکنیکهای مورد نیاز برای رویارویی با چالشهای کسبوکار را نیز در اختیار آنها قرار میدهد.
در دوره MBA، شما علاوه بر آشنایی با مفاهیم اساسی علم مدیریت، با جنبههای مختلف مدیریت یک کسبوکار مانند برنامهریزی، بازاریابی، مالی، حسابداری، سرمایه انسانی و … آشنا شده و با مهارتآموزی بیشتر در گرایش انتخابی خود، در آن حوزه تخصصی، حرفهایتر میشوید.
دنیای کنونی کسبوکار و اقتصاد جهانی، به گونهای است که رقابت سازمانها در آن پرتنشتر از قبل بوده و بقاء و سودآوری مستلزم بهرهمندی از مدیرانی است که از دانش تخصصی، مهارت کاربردی و نگرش مدبّرانه برخوردار باشند. بنابراین در هر سطح مدیریتی و عملیاتی، برای موفقیت در کارراهه شغلی و بقای کسبوکار، نیازمند این هستید که خود را به آخرین دانش و مهارتهای مدیریتی و اقتصادی مجهز کنید.
در همین راستا و با هدف ارتقای سطح آموزش عالی در فضای کسبوکار و رشد اقتصادی کشور، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران به عنوان قطب مدیریت ایران، با بهرهگیری از روشهای نوین آموزش دنیا، به روزترین سرفصلهای کاربردی علم مدیریت و کادر اساتید مجرب حوزه مدیریت و اقتصاد کشور، اقدام به برگزاری دوره MBA در گرایشهای مختلف (استراتژی، بازاریابی، مالی و مدیریت پروژه) نموده است تا بستر مناسبی را برای کمک به توسعه، اشتغال و بهرهوری برای صاحبان کسبوکار و مدیران سازمانها فراهم آورد.
.
شرکت در این دورهها به افراد زیر پیشنهاد میشود:
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران دورههای فشرده یکساله MBA را در ۴ گرایش ذیل برگزار میکند:
این گرایش به اصول راهبردی تجزیه و تحلیل مسائل حیاتی سازمان میپردازد که توسط رهبران عالی رتبه سازمان به منظور تسلط بر منابع داخلی و خارجی انجام میشود. این موارد شامل شفافسازی ماموریت، چشمانداز، داراییهای سازمان و گسترش برنامهها و سیاستهای سازمان در جهت اهداف بلندمدت آن است.
تحصیل در این گرایش برای دانشپذیران شرایطی را فراهم میسازد تا بتوانند با مهارت عالی، چگونگی رفتار با مشتریان را شناخته و با قدرت متقاعدسازی بالاتر برای ارتباط با مشتری آمادگی لازم را کسب کنند و قدرت درک و تحلیل شرایط بازار را پیدا کرده و سپس راهکارهای تخمین بهرهوری برای روشهای مختلف اقدام در بازار هدف را فرا بگیرند.
این گرایش دانشپذیران را برای یادگیری و پیادهسازی نظریهها و اصول مدیریت مالی و سرمایهگذاری آماده میکند؛ همچنین به آنها آموزش میدهد که با استفاده از استراتژیهای گوناگون در حوزهی مالی، چگونه و در چه راستایی سرمایهگذاری کرده و یا چطور میتوانند از مشکلات مالی که ممکن است برای هر کسبوکاری پیش آید، بهسلامت عبور کنند. دانشجویان در این دوره به جز مدیریت فرآیندهای مالی، قدرت تحلیل بازارهای مالی را نیز فرا خواهند گرفت.
در این گرایش به اهمیت پروژه تولید و ارائه خدمات و مدیریت آن در سطوح مختلف سازمان پرداخته میشود. دانشپذیران برای استفاده از مباحث تئوری و نظری و سپس تبدیل آن به برنامهای کاربردی و پربازده، نیاز دارند تا بدانند چگونه کار اجرایی و تولید را شروع کرده و در ادامه بر آن نظارت و مدیریت داشته باشند. افراد در این گرایش یاد میگیرند که چطور بهصورت هدفمند، برنامهای برای فاز اجرایی و هدف اصلی کسبوکار خود داشته باشند و بهطور اصولی آن را قدم به قدم پیش ببرند.
در مرکز آموزشهای کاربردی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران؛ برنامه محتوایی دوره MBA در طول یک سال و در قالب 2 پودمان طراحی شده است.
شما به عنوان مدیر یک سازمان میبایست در وهله اول به منظور سودآوری برای سازمان خود ویژگیهای بازار و محیط اقتصادی حوزه فعالیتی خود را به درستی بشناسید. در این درس شما با مفاهیمی آشنا خواهید شد که در راستای کسب سود برای سازمان، یاریرسان شما خواهد بود:
مفاهیم و نحوه عملکرد نظام عرضه و تقاضا در بازارهای تجاری
آشنایی با نحوه تحلیل رفتار مصرفکنندگان در بازارهای تجاری
شاخصهای اقتصادی خرد و کلان
شاخصهای اقتصادی در سطح کشور
تئوریهای روز مدیریتی نحوه تحلیل دادههای اقتصادی
ایجاد یک چارچوب تحلیلی با استفاده از ابزارهای آماری برای سازمان
هدف از این درس آن است که به شما مبانی مورد نیاز برای اتخاذ یک تصمیم صحیح و حرفهای در حوزه مالی کسبوکارتان داده شود و شما در این دوره موارد زیر را خواهید آموخت:
اصول ارزشگذاری مالی
آشنایی با مقوله ارزش زمانی پول
آشنایی با مفهوم جریان نقدی تنزیلشده (Discounted Cash Flow)
زمان مناسب خرج، مصرف یا سرمایهگذاری پول
تبیین چشمانداز سرمایهگذاری و مسیر مالی صحیح سازمان خود
در این درس شما هر آنچه را که برای ایجاد طرح سازمان خود به آن نیاز دارید براساس منابع و تئوریهای روز مدیریتی خواهید آموخت:
آشنایی با ویژگیها و ابعاد مختلف یک سازمان
آشنایی مقوله ماهیت و عملکرد مدیریت سطوح مختلف مدیریت
آشنایی با نحوه صحیح تصمیمگیری در حوزه مدیریت
آشنایی با خطاهای رایج در تصمیمگیری مدیران
آشنایی با چالشهای پیش روی مدیران امروز و آینده
بررسی و تحلیل مبانی برنامهریزی در سطح سازمان
آشنایی با استراتژیهای مختلف طراحی سازمان
بررسی نحوه طراحی سازمان بر اساس جدیدترین تئوریهای روز مدیریتی
آشنایی با جدیدترین متدهای نظارت و بررسی سازمان
مدیریت منابع انسانی به استخدام، استقرار و مدیریت کارکنان یک سازمان میپردازد، همچنین این بخش مسئول نظارت و بهبود سیاستهای حاکم بر روابط بین کارمندان با سازمان خواهد بود. در این درس شما موارد زیر را خواهید آموخت:
آزمونهای شناسایی تیپهای روانشناسی و رفتارشناسی برای انتخاب شخص مناسب در فرآیندهای استخدامی
نحوه مدیریت و چیدمان افراد در سازمان
نحوه تنظیم سیستم عملکردی پاداش و مزایا
تجزیه و تحلیل درست دادهها در حوزه منابع انسانی
رویکردهای جانشینپروری افراد در سازمان
جایگزینی اصولی کارکنان
نحوه تهیه و تنظیم رویکرد توسعه و یادگیری کارکنان
چگونه میشود یک ایده را از نظر پتانسیل آن برای قابلیت به اجرا درآمدن مورد ارزیابی قرار داد؟
بوم مدل کسبوکار یک ابزار کاربردی مدیریتی است که قابلیت اجراییشدن ایدهها را بررسی میکند. در پایان این درس شما قادر خواهید بود مدل کسبوکار خود را در راستای ایدهای نوین و یا به منظور ایجاد تغییرات استراتژیک در سازمان تبیین نمائید و موارد زیر را میآموزید:
ابعاد و زاویای مختلف طراحی یک بوم مدل کسبوکار
مفهوم Value proposition یا ارزش پیشنهادی
ابعاد مختلف ایجاد، حفظ و نوآوری در ارائه ارزش پیشنهادی
استراتژیهای نوین مدیریت کسبوکار
واحد بازاریابی یک سازمان و یا شرکت به عنوان بخشی از سازمان که در بطن بازار و در بین مخاطبان قرار دارد، نقش کلیدی را در کسب سود و جذب سهم بازار ایفا میکنند.
در این دوره موارد زیر را خواهید آموخت:
بررسی مقوله پرسونای مشتری (Persona) در بازاریابی
بررسی مفهوم ارزش پیشنهادی در بازاریابی
بررسی نزدیکبینیهای رایج در بازاریابی
بررسی شیوههای مرسوم معرفی در بازار هدف
بررسی مفهوم استراتژی STP شامل سه مرحله: بخشبندی بازار (Segmentation)، هدفگیری (Targeting)، تعیین جایگاه در بازار هدف (Positioning)
بررسی مفهوم آمیخته بازاریابی(Marketing Mix)
بررسی روشهای قیمتگذاری و مبانی فکری در قیمتگذاری
بررسی انواع روشهای تبلیغاتی و نحوه اثربخشی هر یک از آنها و نیز محیطهای ارائه تبلیغات
بررسی شیوه مدیریت تجربه خرید مشتریان
بررسی روشهای ایجاد وفاداری در مشتریان
در این درس سعی شده تا آنچه از تجارت الکترونیک که به منظور رونق کسبوکارها مورد نیاز است، گردآوردی شود. در این درس شما با موارد زیر آشنا خواهید شد:
اصول صحیح بهینهسازی موتورهای جستجو و نحوه پیادهسازی آن
نحوه طراحی بوم مدل کسبوکار برای کسبوکارهای بر پایه تجارت الکترونیک
تعاریف، مفاهیم و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
مفهوم Persona در تجارت الکترونیک
استراتژیهای طراحی پرسشنامه
انواع و اقسام رسانه در بازاریابی دیجیتال
انواع استراتژیهای تولید محتوا
این دوره شما را برای ایجاد استراتژی رقابتی در عصری آماده میکند که شرکتهای نوین با سرعتهای بسیار بالا با استفاده از آن سهم عمده بازار را در دست میگیرند و در این دوره موارد زیر را خواهید آموخت:
شناسایی و بررسی ایدههای قدیمی استراتژی + ایدههای نوآورانه و کارآمد
تعریف ماموریت سازمان و نیز چشمانداز آتی سازمان طبق اصول مدیریت استراتژیک
تعیین اهداف کوتاه و بلندمدت در راستای هدف استراتژیک سازمان
هر سازمان و فردی به منظور توسعه و پویایی خود نیازمند برقراری ارتباط صحیح با سایر سازمانها و افراد است؛ لذا در این درس، مفاهیم، مبانی و نیز اجزای اصلی تشکیلدهنده یک مذاکره تجاری را از دیدگاه علمی بررسی خواهیم کرد. تجزیه و تحلیل انواع مذاکرات تجاری، مذاکرات میان سازمان و شرکتها، مذاکرات استخدامی، مذاکرات بدهکار و بستانکار، انواع مدلهای ذهنی در هنگام مذاکره و … از بخشهای اساسی این درس است.
شما در دوره رفتار سازمانی موارد زیر را خواهید آموخت:
رفتار فردی و رفتار سازمانی
آشنایی با نظریهها و مدلهای مهم رفتار سازمانی + کاربرد
فرآیندها و تئوریهای مختلف انگیزشی، تیمی، تصمیمگیری و ارتباطی
تجزیه و تحلیل رفتارهای سازمانی برای شناسایی فرصتهای بهبود
تاکتیکهای مدیریت استرس، ارتباطات بین فردی و تعارض
ویژگیها، عوامل تعیینکننده و روشهای ایجاد و حفظ فرهنگ سازمانی
استراتژیهای موثر برای هر موقعیت
افراد دارای تفکر استراتژیک قادر به آیندهنگری نسبت به مشکلات احتمالی آتی خواهند بود و در پی طرحریزی برنامههای جایگزین خواهند بود. در این درس ما در صدد آنیم که یک ذهنیت آیندهنگر استراتژیک را در مدیران ایجاد نمائیم و شما در این دوره موارد زیر را خواهید آموخت:
استفاده از تکنیکهای حل مسئله در جهت پیشبرد اهداف استراتژیک سازمان هنگام مواجه با تنگناها
آموزش مهارتهای عملی در طراحی کار پویا و بهبود مستمر عملکرد سازمان از طریق اتوماسیون و بازسازی فرآیند کسبوکار
تحلیل درست مفهوم آیندهنگری استراتژیک و مراحل آن
بررسی شیوههای تحلیل اطلاعات از دیدگاه استراتژیک مدیریتی
تنظیم یک فرهنگ سازمانی پایدار برای سازمان
همانطور که در درس مدل کسبوکار به آن پرداختیم؛ بوم مدل کسبوکار، ابزار مدیریتی بسیار مناسبی برای تحلیل ایدههای تجاری شروع کسبوکار و نیز اعمال تغییرات در سازمانها میباشد . در این درس گامی فراتر میگذاریم و به مطالب زیر میپردازیم؛
طراحی و تدوین یک بوم مدل کسبوکار را بر اساس دیدگاه آستر والدر بررسی خواهید کرد.
شیوهها و تکنیکهای بررسی یک بوم کسبوکار را از نظر اطلاعات فنی و مالی خواهید آموخت.
روشهای پیادهسازی و اجرایی نمودن بوم کسبوکار را فرا خواهید گرفت.
روشهای نظارت بر اجرای صحیح و اصلاح ایرادات بوم مدل کسبوکار دیگر مطلبی است که به آن پرداخته میشود.
در این درس فرا خواهید گرفت که هر تغییر و تحوّلی چه تبعاتی را میتواند به دنبال داشته باشد و چگونه و به چه میزانی بر فعالیت سازمان شما تاثیرگذار خواهد بود و این دوره موارد زیر را خواهید آموخت:
اتخاذ رویکرد مناسب در مواجه با تغییرات مختلف
چگونگی آغاز تغییرات به سود سازمان خود
درک و اصلاح تبعات ناشی از تصیمات و تغییرات نادرست سازمانی
اجرا و کنترل در برنامههای استراتژیکی که بر مبنای نوآوری تبیین شدهاند و قرار است در یک محیط پیچیده به اجرا درآیند از اهمیتی دو چندان برخوردار است؛ لذا در این درس مجموعهای از تکنیکها و راهکارها را در زمینه پیادهسازی و کنترل استراتژیک خواهید آموخت:
روشهای پیشبینی و مقابله با ریسک و خطرات تهدیدکننده در مسیر اجرای سند استراتژیک
تکنیک خلق هدف در مسیر پیادهسازی استراتژی برای کنترل سلامت مسیر اجرای استراتژی
مهارت همگامسازی فرهنگ سازمانی در راستای اجرای سند استراتژیک
شیوههای تبیین شاخصهای پایش صحت و سلامت اجرای برنامه استراتژی
شما در درس استراتژیهای بازاریابی موارد زیر را خواهید آموخت:
مفهوم هوش بازاریابی در بازارها
بررسی استراتژیهای نفوذ و توسعه کسبوکارها در بازار
روشهای ایجاد یک بازاریابی رابطهمند با مشتریان
مزایا و نحوه عملکرد کانالهای بازاریابی
مفهوم انحصار در بازارهای تجاری و روشهای انحصاری سهم بازار
شما در این درس مهم به موارد زیر مسلط میشوید:
مقوله هوش فروش
روشهای تبیین یک برنامه فروش موثر
ابزارها و تکنیکهای تحلیلی فروش
نحوه همگام و همسوسازی برنامه فروش
با اهداف برندینگ سازمان
ضروریات بودجه و توسعه
در این درس به بررسی ابعاد مختلف مدیریت برند یک فعالیت تجاری میپردازیم و شما در این دوره موارد زیر را خواهید آموخت:
آشنایی مفهوم برند، هویت برند و جنبههای متنوع ساختاری
مفهوم برندسازی شخصی (Personal branding) و روشهای ساخت برند شخصی
شرایط ایجاد سفری جذاب و خلاقانه برای مشتریان
استراتژیهای خلق، مدیریت و هدایت برند
استراتژیهای تبلیغات موثر در جهت اهداف برندینگ
چگونگی تنظیم رفتار یک برند در بازارهای تجاری
شاخصهای تشخیص کیفیت و سلامت یک برند
نحوه ارزشگذاری برندها
تحقیقات بازار؛ با استقاده از شیوههای نوین علمی گردآوری اطلاعات؛ به جمعآوری اطلاعات مشتریان ما در بازار هدف میپردازد، لذا در این بخش با جنبههای مختلف تحقیقات بازار آشنا خواهیمشد:
انواع روشهای تحقیقات بازار
نمونهگیری و روشهای صحیح بررسی نمونهها
روشهای تحلیل داده و تبدیل به اطلاعات
ابعاد و جنبههای مختلف یک پرسشنامه موثر
روشهای تحلیل گزارشات حاصل از تحقیقات بازار
نرمافزارهای کاربردی حوزه تحقیقات بازار
تدوین و اجرای طرح تحقیقاتی مناسب
این درس به شما کمک میکند تا مهارتهای لازم جهت سرمایهگذاری در بازارهای مالی که به آن نیاز دارید را کسب نمائید.
شما پس از گذراندن این درس قادر خواهید بود:
ارزش یک سبد سرمایهگذاری را با در نظر گرفتن هزینههای معامله و نمایندگی محاسبه نمائید.
از ابزارهای تجزیه و تحلیل دادهها برای انجام یک تحلیل سناریویی از تغییرات در ارزش سبد سرمایهگذاری استفاده کنید.
روشهای شناسایی و ارزیابی ریسکهای سرمایهگذاری را استفاده کنید.
راهکارهای توسعه اقدامات مدیریت ریسک در استراتژیهای انتخاب شده و ارزیابی اثربخشی را پیادهسازی کنید.
مدیران با فراگیری دانش مربوط به این حوزه قادر خواهند بود علاوه بر تحلیل درست صورتهای مالی، ارزش سرمایهگذاری پروژههای مختلف را از چشمانداز دقیق و وسیعتری بررسی نمایند.
شما در این درس با موارد زیر آشنا میشوید:
انواع شاخصهای بازدهی سرمایه مانند شاخصهای IRR ,APR,IRRE
مفهوم بازگشت سرمایه و شاخصهای آن
روندهای سودآوری سازمان و مفاهیمی چون سود خالص، سود عملیاتی، سود قبل از مالیات و…
شیوههای بررسی و تحلیل جریانات نقدی سازمان
نظارت و کنترل سرمایه در گردش سازمان
نحوه بررسی و تحلیل روشهای استخراج جریانات نقدی از فعالیتها
شما در این دوره موارد زیر را خواهید آموخت:
انواع بازارهای مالی و نقش هر یک در تامین سرمایه
تامین مالی از طریق تغییر مالکیت
شیوههای تامین مالی بینالمللی
روشهای تامین مالی به شیوه اسلامی
نحوه ورود شرکتها به بازار بورس
افزایش سرمایه از طریق ابزارهای مبتنی بر بدهی ( اوراق بهادار، اوراق مشارکت و گواهی سپرده)
افزایش سرمایه از طریق مشارکت با شرکتهای سهامی عام
ما در این درس تلاش کردهایم مجموعهای کامل شامل هرآنچه که برای مدیریت مالی پیشرفته شرکت به آن نیاز دارید را گرد هم آوریم:
شیوههای مدیریت سرمایه در گردش
تاثیر تورم بر سرمایه در گردش
روشهای ارزشگذاری مبتنی بر دارایی
بودجهبندی سرمایهای
روشهای تامین مالی بلندمدت
تحلیل بازار ارز، تعاملات نظام ارزی و نرخهای ارز
بررسی عوامل تعیینکننده نرخ ارز
در این درس با مفاهیم و مقررات عقد قراردادهای تجاری در عرصه بینالمللی و داخلی آشنا خواهید شد:
بررسی آئیننامه معاملات
بررسی شرایط مناقصات و مزایدات
بررسی روشهای صحتسنجی هویت طرفین قرارداد از جمله؛ اشخاص حقیقی، نمایندگیها، موسسات غیرتجاری و…
بررسی شرایط و مقررات تبیین و نگارش قرارداد و توافقنامهها
بررسی انواع نگارش تعهدات قطعی و غیرقطعی
در این درس به بررسی نرمافزارهای کارآمد حوزه مدیریت پروژه و آشنایی با نحوه استفاده از آنها خواهیم پرداخت و شما موارد ذیل را خواهید آموخت:
کنترل و پایش جریان نقدینگی از طریق نرمافزارهای مدیریت پروژه
تحلیل ریسک، ارزش پروژه و نیز رصد بودجه پروژه
نحوه تحلیل علمی شرایط بازار از طریق خروجیهای حاصل از نرمافزارهای مدیریتی
تعریف KPIهای دقیق و متناسب با فعالیتها و اهداف سازمانها
مفهوم CRM و نحوه تعریف آن برای سازمانها؛ متناسب با عملکرد اجرایی و استراتژیها
سرفصلهای اصلی این درس عبارتند از:
شیوههای مدیریت زمان در انجام پروژههای مختلف
چگونگی مدیریت یکپارچه عملکرد اجزای مختلف یک پروژه همگام با یکدیگر
روشهای مدیریت منابع و بودجه اختصاصی سازمان برای پروژه مدنظر
مدیریت ارتباطات درونسازمانی و برونسازمانی
و سایر ابعاد مهم آخرین بهروزرسانی استاندارد PMBOK
شما در این دوره به صورت عملی با مراحل مهندسی ارزش در پروژه آشنا خواهید شد:
نحوه تحلیل مسائل کلیدی عملکردی حاکم بر پروژه
روشهای ارزیابی ایدههای حاصل از جلسه خلاق
بررسی و تحلیل روشهای جایگزین ممکن در مسیر انجام پروژه
طراحی پیشنهادات و ارزشهای پذیرفته شده در بطن پروژه
در پایان به دانشپذیران گواهینامهای مبنی بر گذراندن این دوره از دانشکده مدیریت دانشگاه تهران اعطا خواهد شد.
از ویژگیهای این گواهینامه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
© کليه حقوق محتوای اين سایت متعلق به دانشکده مدیریت دانشگاه تهران می باشد.