نقش اکوسیستم کارآفرینی در رشد SME ها

اکوسیستم کارآفرینی چیست؟
اکوسیستم کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی در خلا رخ نمی‌دهد بلکه در بستر جامعه و تحت تاثیر عوامل محیطی مختلف از جمله سیاست­‌های دولت، زیرساخت‌­های قانونی و تجاری و هنجارهای اجتماعی و فرهنگی، رشد و توسعه می­یابد. به این بستر و مجموعه عوامل محیطی اکوسیستم کارآفرینی گفته می­‌شود که تاثیر زیادی بر فعالیت­‌های کارآفرینانه به ویژه از نوع SME دارد. در دوره MBA ضمن آشنایی با اکوسیستم کارآفرینی و تاثیر آن در اقتصاد، آموزش‌های کارآفرینی دریافت می‌کنید. از طریق این آموزش­‌ها مهارت شما برای راه‌­اندازی کسب و کار، انجام فعالیت­‌های ریسکی، شناسایی فرصت‌­ها و ایده­‌های نو و تبدیل آنها به ثروت افزایش خواهد یافت.
مفاهیم اولیه

برای تبیین موضوع مقاله یعنی نقش اکوسیستم کارآفرینی در رشد SME ها، ابتدا باید چندین مفهوم به صورت مجزا تعریف شوند.

 

منظور از اکوسیستم چیست؟

اکوسیستم (Ecosystem) یکی از مفاهیم مهم در زیست شناسی است. این عبارت ابتدا در علوم طبیعی مطرح شد و بعدها به علوم دیگر از جمله مدیریت و اقتصاد تسری پیدا کرد. منظور از اکوسیستم یا زیست بوم، سیستم حیاتی است که یک گیاه یا جانور در آن امکان رشد و حیات دارد. در این سیستم موجودات زنده و غیر زنده تعاملات سازنده، متوازن و پایدار دارند. اکوسیستم‌­ها انواع و اندازه­‌های متفاوتی دارند، به عنوان مثال درخت یک اکوسیستم کوچک و اقیانوس یک اکوسیستم بزرگ است.

اکوسیستم دارای سه مولفه کلیدی است: جمعیت یا ذینفعان سیستم؛ مکان و محل اکوسیستم؛ وابستگی و تعاملات بین جمعیت اکوسیستم. عناصر داخل اکوسیستم برای رشد و حیات به یکدیگر وابسته هستند و هر کدام نقش مستقل و مجزایی ایفا می­‌کنند.

 

منظور از کارآفرینی چیست؟

برای تشریح مفهوم اکوسیستم کارآفرینی لازم است با کارآفرینی و کارآفرین (Entrepreneur) به طور دقیق آشنا شویم. منظور از کارآفرینی صرفا ایجاد شغل نیست، بلکه دارای شرایط خاصی می‌­باشد. کارآفرین از دیدگاه شومپیتر (Schumpeter) مخرب خلاق است، سیستم­‌های موجود را آن طور که هستند نمی‌­بیند، بلکه آن طور که می‌­توانند باشند می‌­بیند. کارآفرین کسی است که برنامه‌­ریزی و ریسک‌­های مربوط به بنگاه خود را عهده­‌دار می­‌شود.

راه موفقیت sme
راه موفقیت sme

منظور از اکوسیستم کارآفرینی چیست؟

وقتی دو عبارت اکوسیستم و کارآفرینی در کنار هم قرار می­گیرند مفهوم جدیدی را پدید می‌­آوردند که مورد توجه محققان، مدیران و سیاستمداران قرار گرفته­‌ است. از آن جایی که کارآفرینی در خلا رخ نمی­دهد؛ توسعه کارآفرینی مستلزم شبکه‌­ای از عناصر مختلف است که نقش مهمی در رشد فعالیت­‌های کارآفرینانه دارد. این شبکه شامل بازیگران مختلفی است که به صورت مستقل از هم فعالیت داشته اما تحت یک مجموعه به نام اکوسیستم کارآفرینی با هم تعامل دارند.

عناصر اکوسیستم کارآفرینی مردم، دولت، سازمان­‌ها و نهادهای جامعه هستند. در این محیط عوامل مختلف محیطی مانند فرهنگ، شبکه­‌های اجتماعی، دانشگاه­‌ها، سرمایه­‌گذاری‌­ها و سیاست­‌ها باعث خلق و توسعه کسب و کارهای کارآفرینانه می‌­شود.

اکوسیستم کارآفرینی در حوزه‌­های مختلف از جمله کارآفرینی در حوزه صنایع خلاق (مانند صنایع دستی، هنر و موسیقی)، صنایع سرگرمی و ورزش، صنایع فناورانه (مانند برنامه­‌های موبایلی و نرم­افزارها) و سایر انواع مشاغل به ویژه SME ها مطرح می­گردد.

 

منظور از SME چیست؟

طبق تعریف مرکز آمار ایران SME (Small & Medium Enterprises) یا شرکت‌های کوچک و متوسط  به تمام انواع شرکت‌­های صنعتی، بازرگانی، تولیدی، کشاورزی و خدماتی گفته می­شود که کمتر از 99 پرسنل داشته باشند. این عدد در کشورهای مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال بنابر اعلام بانک جهانی شرکت­‌های با کمتر از 300 نفر پرسنل، SME نام دارند. میزان دارایی، نوع مالکیت و مبلغ فروش سالیانه از دیگر فاکتورهایی است که در تعیین مرز SME ها کاربرد دارد.

مهم است بدانید شرکت‌های کوچک و متوسط، نقش بسیار موثری در اقتصاد کشورها دارند.

 

دلایل رشد یا شکست SME ها

دلایل متعددی برای رشد یا شکست SME ها ذکر می‌­شود. طبق تحقیقات مهمترین عوامل موفقیت SME ها عبارتند از: تامین مالی مناسب، کمیت و کیفیت مناسب نیروی کار، تحقیقات کافی و برنامه‌­ریزی پیشرفته اقتصاد خرد. در اقتصاد خرد داده­‌های متعددی جهت برنامه­‌ریزی، تجزیه و تحلیل و مسائل مالی استفاده می­‌شود. بنابراین صاحبان کسب و کار و کارآفرینان باید با اصول اقتصاد خرد آشنایی کافی داشته باشند. دوره ام بی ای می­‌تواند این دانش را به صورت عملی و کاربردی در اختیار افراد قرار دهد.

همچنین تحقیقات نشان می­دهد چهار پنجم (یا 80%) سرمایه‌­گذاری­‌های تجاری جدید در 5 سال اول شکست می­‌خورند. دلایل زیادی برای این شکست­‌ها وجود دارد که مهم­ترین آنها عبارتند از: تامین مالی ناکافی، طرح تجاری ضعیف، ناتوانی در رقابت در یک بازار دشوار، بدهی بیش از حد. عامل دیگری هم برای شکست شرکت‌­های نوپا وجود دارد که گاه مغفول می­ماند. طبق گزارش SAB (Small Business Administration)، بعضی اوقات کسب و کارها به این دلیل تعطیل می­‌شوند که مالک یا مالکان علاقه خود را از دست می­‌دهند یا به این دلیل که متوجه می­‌شوند ترجیح می­دهند برای دیگری کار کنند (فقدان یا تضعیف روحیه کارآفرینی).

یکی از دلایل مهمی که از بعد کلان بر رشد یا شکست SME ها تاثیر می­گذارد، محیط خارج از شرکت یا اکوسیستم کارآفرینی است. این موضوع در تحقیقات بسیاری مورد توجه قرار گرفته و در قسمت بعد به صورت خلاصه تشریح می‌­گردد.

تعریف sme ها
تعریف sme ها

تاثیر اکوسیستم کارآفرینی بر رشد یا شکست SME ها

آیزنبرگ معتقد است کلید کارآفرینی پایدار در ترکیب ویژه­ای از اجزای اکوسیستم کارآفرینی است. از آن جایی که کارآفرینی موتور رشد و توسعه اقتصادی کشورها محسوب می­شود؛ دولت­‌ها سعی دارند اکوسیستم کارآفرینی را اصلاح و تقویت کنند.

برای اینکه اکوسیستم کارآفرینی موفقیت آمیز عمل کند و موجب رشد کارآفرینی در جامعه گردد، باید بین ابعاد مختلف آن همبستگی پویا وجود داشته باشد. ابعاد اصلی یا محورهای اصلی اکوسیستم کارآفرینی طبق نظر آیزنبرگ (Isenberg) عبارتند از: سیاست‌­ها، تامین مالی، فرهنگ، حمایت­‌ها، نیروی انسانی و بازارها. هر کدام از این محورها دارای مفاهیم و تعاریف خاصی هستند که همه قابل اندازه­‌گیری و پایش می­‌باشند. در صورت هم­‌افزایی، تعادل و همگنی این متغیرهای کلیدی، فرصت‌­های کارآفرینی شناسایی شده و ایده­‌ها به طرح­‌های تجاری سودآور تبدیل می­‌شوند. همچنین از این طریق افراد جامعه به کارآفرینی در سطوح مختلف تشویق شده و سطح تولید و اشتغال نوآورانه افزایش می‌­یابد.

ابعاد اکوسیستم کارآفرینی

 

موفقیت اکوسیستم کارآفرینی موجب افزایش رقابت پذیری کسب و کارهای کوچک و متوسط می­گردد و از این طریق باعث رشد و تقویت آنها خواهد شد. هر کدام از ابعاد اکوسیستم کارآفرینی به نوعی بر SME ها تاثیر می گذارد. به عنوان مثال یکی از ابعاد اصلی اکوسیستم کارآفرینی، حمایت­‌های مالی است. از طرف دیگر یکی از عوامل مهم شکست یا رشد SME ها، نحوه تامین مالی می‌­باشد. در واقع موضوع دسترسی به منابع مالی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط بسیار حیاتی است. بنابراین اگر اکوسیستم بتواند حمایت مالی مناسبی از کارآفرینان داشته باشد، نرخ کارآفرینی در کشور بیشتر خواهد شد.

همچنین اگر سیاست­‌های عمومی دولت (به عنوان یکی دیگر از ابعاد اکوسیستم کارآفرینی) به ویژه در بخش قوانین، مالیات­‌ها و زیرساخت­‌های قانونی و تجاری، مشوق کارآفرینی برای بنگاه­‌های کوچک و متوسط باشند، به این معناست که اکوسیستم کارآفرینی منجر به افزایش و تقویت فعالیت‌­های کارآفرینانه می­شود.

 

معرفی دوره MBA

دوره MBA یک دوره تخصصی جهت آموزش کارآفرینان و مدیران سازمان­‌ها و شرکت‌­های مختلف است. این دوره همچنین مناسب فارغ التحصیلان دانشگاهی است که می­خواهند در پست­‌های مدیریتی مشغول به کار شوند یا به عنوان کارآفرین کسب و کاری نوآورانه را تاسیس کنند. در این دوره، آموزش­‌های کاربردی به افراد داده می­شود و آنها را برای ورود موفق به بازار کار یا راه­‌اندازی، هدایت و اداره کسب و کارهای مختلف آماده می­کند.

آغاز پیدایش دوره MBA مربوط به زمانی است که جامعه آمریکا در اثر صنعتی شدن و تاثیرات ناشی از آن، دچار دگرگونی‌­های بنیادین شد. این تغییرات، مسائل و چالش­‌های جدیدی را پیش روی کارآفرینان، مدیران و صاحبان مشاغل مختلف قرار داد و آنان را از حل مسائل پیش آمده عاجز کرد. به طوری که مشاغل و کسب و کارهای زیادی از دور رقابت خارج شدند. تنها کسب و کارهایی توانستند باقی بمانند و رشد کنند که متناسب با تغییرات آموزش دیدند یا از نیروی انسانی آموزش دیده بهره گرفتند. دوره MBA برای آموزش نیروی انسانی راه‌­اندازی شد و به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت.

آموزش‌­های دوره MBA متفاوت از آموزش‌­هایی است که در دانشگاه­‌ها ارائه می­شود و در واقع مکمل آن است. بنابراین گذراندن یکی از آنها به معنای بی­‌نیازی از دیگری نیست. البته در بسیاری از کشورها از جمله ایران، پیش نیاز دوره MBA داشتن لیسانس در یکی از رشته­‌های دانشگاهی مرتبط مانند مدیریت، اقتصاد و مهندسی است. لازم به ذکر است این دوره تخصصی در دانشگاه تهران به صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌­گردد.

در دوره MBA مفاهیم و نظریات علمی جدید به صورت عملی و کاربردی آموزش داده می­شوند. رویکرد اصلی در دوره این است که شرکت­‌کنندگان با چالش­‌های واقعی بازار و کسب و کار آشنا شوند و به صورت عملی و مثمر، راهکارهایی برای آنها بیابند. دروس این دوره به صورت میان رشته­‌ای بوده و تمام مطالب مورد نیاز مدیران، کارآفرینان و صاحبان مشاغل را ارائه می‌­نماید.

دلایل رشد SME ها
دلایل رشد SME ها

دلایل ضرورت کسب مهارت در دوره MBA

همان­طور که در قسمت‌­های قبل مشاهده فرمودید، یکی از متغیرهای کلیدی اکوسیستم کارآفرینی، سرمایه­‌های انسانی جامعه است. سرمایه انسانی از طریق آموزش متناسب در سطوح مختلف، ارتقا می‌­یابد. دوره MBA در این زمینه می­تواند نقش آفرین بوده و با تربیت نیروی انسانی جامعه، آنها را با اصول صحیح کارآفرینی و مدیریت آشنا نماید.

آموزش‌های کارآفرینی ضمن ایجاد انگیزه جهت راه­‌اندازی کسب و کار، به اشاعه فرهنگ کارآفرینی هم کمک شایانی می­­کند. این آموزش‌­ها با ارتقا مهارت­‌های کاربردی در افراد، بهبود توانایی درک و شناسایی فرصت­‌های کارآفرینانه، تشویق به انجام فعالیت‌­های ریسکی، باعث افزایش تعداد کارآفرینان موفق در جامعه می­شود.

نفر post

نظرات کاربران

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.موارد مورد نیاز علامت گذاری شده اند.*

موارد زیر را حتما بخوانید: