نحوه برندسازی در کسب و کار

برندسازی در کسب و کار اهمیت زیادی دارد و اگر به گونه‌­ای درست انجام گیرد باعث رشد کسب و کار و ماندگاری آن می­‌گردد. اگر به صورت اشتباه انجام شود و یا اصلا انجام نشود، نتیجه برعکس خواهد داشت. بنابراین همه کسانی که دارای کسب و کار هستند، چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی، نیاز دارند نحوه درست برندسازی را بیاموزند. در این راستا دوره مدیریت کسب و کار آموزش­‌های جامع و کاربردی ارائه می­دهد.

در دنیای امروز یکی از موضوعات اساسی برای هر شرکتی، بهبود تجربه مشتری (Customer Experience) است. در این راستا برندینگ یا برندسازی اهمیت زیادی دارد. بنابراین صاحبان مشاغل باید پاسخ صحیح این سوالات را بدانند: برند چیست و چگونه ساخته می‌­شود؟ برند چگونه بر رفتار مشتری تاثیر می‌­گذارد؟ چطور می­توان یک برند قوی و مطلوب برای کسب و کار ساخت؟ برای یافتن پاسخ این سوالات تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

برندسازی چیست؟

برندسازی چیست؟

برند چیست؟

در یک جمله ساده برند را می­توان این طور تعریف کرد: مجموعه ویژگی­‌های یک شرکت که آن را از دیگران متمایز می­کند. برند چیزی است که نام شرکت را در ذهن مشتری به محصولات و خدمات شرکت، ارتباط می‌­دهد. برند معمولا از لوگو، شعار، آوا، تایپوگرافی، طراحی و حتی طعم و رایحه تشکیل شده است. اهمیت برند از این لحاظ است که به تجربه کلی مشتری، هنگام برخورد با محصولات شرکت، ارتباط پیدا می‌­کند. به عبارت دیگر مشتری در برخورد با برند شرکت، حس خوب و خاطره­ای خوشایند را در ذهن تداعی می­کند و یا برعکس خاطره­ای ناخوشایند و نامطلوب را به خاطر می‌­آورد؟ پاسخ این سوال اهمیت زیادی در موفقیت شرکت دارد زیرا برند مهمترین عنصر برای شکل­‌گیری رفتار مشتریان در هنگام خرید است.

تفاوت لوگو و برند

در تعریف و تشریح مفهوم برند باید به این نکته توجه داشته باشیم که لوگو همان برند نیست؛ لوگو بخشی از برند است، نمایی از برند که ملموس و قابل مشاهده می‌­باشد. اگرچه در سال‌های خیلی دور برند همان لوگوی سازمان محسوب می­شد اما امروزه مفهومی بسیار فراتر یافته و قلب تمام فعالیت‌­های سازمان را شامل می‌­شود. برند چرایی، چیستی و چگونگی کسب و کار شما را به مخاطب نمایش می­دهد. به خاطر داشته باشید حتی با یک لوگوی معمولی هم می­توان برندسازی قوی انجام داد.

برندینگ چیست و چه اهمیتی دارد؟

برندینگ (Branding) یا برندسازی در کسب و کار مفهومی بسیار عمیق و پیچیده است و در تعریف آن ابهام و ناهماهنگی زیادی وجود دارد. برای درک بهتر برندسازی باید درک مناسبی از تجارت، بازاریابی و حتی روابط انسانی داشته باشیم. مجموعه فعالیت­‌های شرکت برای ساخت یا تقویت برند، فعالیت­‌های دائمی در جهت تجزیه و تحلیل، طراحی، ایجاد و پیاده سازی یک ویژگی یا مجموعه‌­ای از ویژگی‌­ها، برای ایجاد تمایز در محصولات و خدمات شرکت هستند. نکته مهم این است که برندینگ یک فرآیند دائمی است و هرگز متوقف نمی‌­شود.

اهمیت برندینگ به خاطر چیست؟ در پاسخ به این سوال باید مطالب زیادی را تشریح کرد اما به طور خلاصه می­توان گفت: برندینگ کسب و کار شما را به یاد ماندنی می­کند؛ تصویری از کسب و کار در ذهن مشتری حک کرده و به او در شناسایی و انتخاب محصولات کمک می­کند؛ برندینگ ابزار مهمی در بازاریابی و تبلیغات شرکت است؛ برندینگ باعث می­‌شود کارکنان شما نسبت به شرکتی که در آن کار می­کنند احساس غرور کرده و به آن وفادار باشند.

برندینگ می‌­تواند کسب و کار را در مسیر درست هدایت کرده و ارزش برند را افزایش دهد. اگر اشتباه انجام شود و یا اصلا انجام نشود، نتیجه برعکس خواهد داشت.

نحوه برندسازی در کسب و کار

نحوه برندسازی در کسب و کار

ویژگی­‌های برند قوی

برای اینکه با نحوه برندسازی در کسب و کار آشنا شوید باید ابتدا ویژگی‌­های یک برند قوی و توانمند را بشناسید.

یکی از ویژگی‌های بسیار بسیار مهم برند قوی این است که موجب افزایش آگاهی، شناخت و اعتماد مخاطب می‌­گردد. در این عبارت به واژه اعتماد دقت بیشتری داشته باشید. برند در درجه اول باید ایجاد اعتماد کند، در غیر این صورت قوی و کارآمد نخواهد بود. برند قوی تصویر مثبتی از شرکت در بین مصرف‌­کنندگان یا جامعه هدف ترسیم می­کند.

برای ساخت برند قوی باید به ویژگی‌­ها، درخواست‌ها و انتظارات جامعه هدف توجه نمایید. بنابراین در گام اول ساخت برند، باید جامعه هدف به طور دقیق شناسایی گردد. باید مشخص کنید که برند قرار است با چه کسانی ارتباط برقرار کند؟ محصول شرکت چه کسانی را هدف قرار می­دهد؟

ویژگی سوم برند قوی این است که انعکاسی از ماموریت شما باشد. به این سوال پاسخ دهید که چرا کسب و کار خود را شروع کردید؟ چه ماموریت و ارزش­‌هایی را در این کسب و کار دنبال می­کنید؟ چه چیزی در وهله اول الهام بخش شما برای راه اندازی این کسب و کار و ارائه محصول بوده است؟

ویژگی بعدی برند قوی این است که دربرگیرنده ویژگی منحصر به فرد شرکت باشد. چه چیزی در محصول یا نحوه عملکرد شما وجود دارد که دیگران از آن بی بهره‌اند؟ زمانی که مشتری از شما خرید می­کند چه مزیت یکتا و منحصر به فردی را دریافت می­کند؟

بعد از پاسخ شفاف، دقیق و کامل به سوالات فوق، نوبت به انتخاب عناصر سمعی و بصری برند می­رسد. این عناصر شامل طرح، رنگ، تایپوگرافی، سایه‌­ها، آوا و لحن برند هستند و الزاما باید منطبق و مبتنی بر پاسخ‌­های شما باشند. آیا می­‌دانستید 93% مشتریان بر اساس رنگ و ظاهر محصول تصمیم به خرید می­‌گیرند؟

برندسازی در کسب و کار

برندسازی در کسب و کار

برند خود را قابل مشاهده کنید.

مرحله بعدی برندسازی در کسب و کار، نمایش آن به دیگران است. باید تا حد ممکن برند و لوگو را برای مخاطبین هدف خود قابل مشاهده نمایید. سایت اینترنتی، رسانه­‌های اجتماعی، کارت ویزیت و بسته‌­بندی محصولات مهم­ترین جایگاه‌های نمایش برند هستند. برای طراحی این موارد باید دقت کافی مبذول دارید. در این صورت برند در بستری مناسب و مطلوب به مخاطب نمایش داده می­‌شود.

برندسازی در کسب و کار

یکی از تغییرات نوین در بازاریابی و کسب و کار امروز نقش سایت‌­ها، رسانه­‌ها و شبکه‌­های اجتماعی است. در نمایش برند و محصولات نباید از این حوزه‌­ها غافل شوید. مطالب سایت و شبک­ه‌های اجتماعی باید به اندازه کافی مفید بوده و مورد توجه مخاطبین قرار گیرد. در مقالات و محتواهای متعدد، مسائل و مشکلات مخاطبین را مورد بررسی قرار دهید. سپس راه‌­حل­‌های مناسبی برای آنها، مرتبط با محصولات و خدمات شرکت، ارائه کنید. در انجام این امور تنها توجه به محصولات شرکت به صورتی تبلیغ گونه سودمند نخواهد بود، بلکه باید بر حل مسائل واقعی جامعه هدف، تمرکز کنید. تمام این امور به بهبود تجربه مشتری و ساخت یک برند قوی کمک خواهد کرد.

لوگوی شما همچنین باید بر روی لوازم و تجهیزات شرکت همچون لوازم التحریر، پاکت‌ها و موارد مشابه وجود داشته باشد. به خاطر داشته باشید لوگو نباید لزوما ثابت بوده و هیچ تغییری نکند. چند تغییر کوچک در لوگو، در طی زمان، آن را جذاب­تر می­کند و باعث افزایش اعتبار شما هم می­شود. به تغییر لوگوی اینستاگرام در سال‌های اخیر دقت کرده‌­اید؟

آموزش نحوه برندسازی در دوره مدیریت کسب و کار

افراد موفق و صاحبان برندهای مطرح دنیا می­دانند که آموزش مستمر شرط موفقیت شغلی و ماندگاری و رشد کسب و کار آنهاست. لزوم آموزش به این جهت است که مقابله با چالش­‌های جدید، به ویژه در فضای رقابتی امروز، نیازمند مهارت‌­ها و قابلیت‌­های نوین است. نحوه برندسازی در کسب و کار از جمله مواردی است که به دانش علمی و عملی مدیران نیازدارد. زیرا همان طور که تاکید شد نحوه صحیح برندسازی تاثیرات مثبت زیادی بر کسب و کار خواهد داشت.

در حال حاضر دوره آموزشی MBA یا دوره مدیریت کسب و کار، بهترین و جامع­ترین دوره برای آموزش صاحبان برندها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ است. دروس تخصصی این دوره، مهارت‌های مورد نیاز کارآفرینان، مدیران و صاحبان مشاغل مختلف را به طور موثر و عملی آموزش می‌دهد.

یادگیری برندسازی

یادگیری برندسازی

دوره مدیریت کسب و کار چیست؟

دوره مدیریت کسب و کار (Master of Business Administration) که به صورت خلاصه دوره ام بی ای نامیده می­‌شود، یک دوره تخصصی برای آموزش مدیران و شاغلین پست­‌های رده بالای سازمانی و شرکتی است.

اساس شکل­گیری دوره مدیریت کسب و کار آموزش صاحبان مشاغل، متناسب با تغییرات جامعه و بازار است. اولین مدرک MBA در سال 1980 در دانشگاه هاروارد اعطا شد. در این زمان صنعتی شدن تاثیرات سریع و شدیدی بر اقتصاد، سیاست، صنعت و کل جامعه گذاشته بود. این تاثیرات وضعیت مشاغل گوناگون را نیز در بر گرفت طوری که صاحبان مشاغل برای اداره و ادامه حیات کسب و کار خود دچار بهت و نگرانی شده بودند. علت اصلی این بود که دانش و مهارت کافی برای چالش‌­ها و مسائل جدید نداشتند. دانشگاه هاروارد با درک این نیاز به آموزش نیروی کار، متناسب با تغییرات پرداخت و به این ترتیب دوره ام بی ای پدید آمد. این دوره آموزشی در مدت کوتاهی در اروپا، کانادا و سایر کشورهای دنیا گسترش یافت و به محبوب­ترین دوره آموزشی تبدیل شد.

آغاز برگزاری دوره مدیریت کسب و کار در ایران، مربوط به اوایل دهه نود بود. موسسات و دانشگاه­های برگزار کننده سعی دارند نیروی کار ایرانی را متناسب با تغییرات جامعه و بازار ایران تربیت کرده و مهارت­‌های لازم را به ایشان بیاموزند. این دوره در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، با بهره گیری از اساتید با تجربه و زبده، در قالب دوره­‌های حضوری و آنلاین برگزار می­‌گردد.

نفر post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موارد زیر را حتما بخوانید: