برندسازی در کسب و کار اهمیت زیادی دارد و اگر به گونهای درست انجام گیرد باعث رشد کسب و کار و ماندگاری آن میگردد. اگر به صورت اشتباه انجام شود و یا اصلا انجام نشود، نتیجه برعکس خواهد داشت. بنابراین همه کسانی که دارای کسب و کار هستند، چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی، نیاز دارند نحوه درست برندسازی را بیاموزند. در این راستا دوره مدیریت کسب و کار آموزشهای جامع و کاربردی ارائه میدهد.
در دنیای امروز یکی از موضوعات اساسی برای هر شرکتی، بهبود تجربه مشتری (Customer Experience) است. در این راستا برندینگ یا برندسازی اهمیت زیادی دارد. بنابراین صاحبان مشاغل باید پاسخ صحیح این سوالات را بدانند: برند چیست و چگونه ساخته میشود؟ برند چگونه بر رفتار مشتری تاثیر میگذارد؟ چطور میتوان یک برند قوی و مطلوب برای کسب و کار ساخت؟ برای یافتن پاسخ این سوالات تا پایان مقاله با ما همراه باشید.
برند چیست؟
در یک جمله ساده برند را میتوان این طور تعریف کرد: مجموعه ویژگیهای یک شرکت که آن را از دیگران متمایز میکند. برند چیزی است که نام شرکت را در ذهن مشتری به محصولات و خدمات شرکت، ارتباط میدهد. برند معمولا از لوگو، شعار، آوا، تایپوگرافی، طراحی و حتی طعم و رایحه تشکیل شده است. اهمیت برند از این لحاظ است که به تجربه کلی مشتری، هنگام برخورد با محصولات شرکت، ارتباط پیدا میکند. به عبارت دیگر مشتری در برخورد با برند شرکت، حس خوب و خاطرهای خوشایند را در ذهن تداعی میکند و یا برعکس خاطرهای ناخوشایند و نامطلوب را به خاطر میآورد؟ پاسخ این سوال اهمیت زیادی در موفقیت شرکت دارد زیرا برند مهمترین عنصر برای شکلگیری رفتار مشتریان در هنگام خرید است.
تفاوت لوگو و برند
در تعریف و تشریح مفهوم برند باید به این نکته توجه داشته باشیم که لوگو همان برند نیست؛ لوگو بخشی از برند است، نمایی از برند که ملموس و قابل مشاهده میباشد. اگرچه در سالهای خیلی دور برند همان لوگوی سازمان محسوب میشد اما امروزه مفهومی بسیار فراتر یافته و قلب تمام فعالیتهای سازمان را شامل میشود. برند چرایی، چیستی و چگونگی کسب و کار شما را به مخاطب نمایش میدهد. به خاطر داشته باشید حتی با یک لوگوی معمولی هم میتوان برندسازی قوی انجام داد.
برندینگ چیست و چه اهمیتی دارد؟
برندینگ (Branding) یا برندسازی در کسب و کار مفهومی بسیار عمیق و پیچیده است و در تعریف آن ابهام و ناهماهنگی زیادی وجود دارد. برای درک بهتر برندسازی باید درک مناسبی از تجارت، بازاریابی و حتی روابط انسانی داشته باشیم. مجموعه فعالیتهای شرکت برای ساخت یا تقویت برند، فعالیتهای دائمی در جهت تجزیه و تحلیل، طراحی، ایجاد و پیاده سازی یک ویژگی یا مجموعهای از ویژگیها، برای ایجاد تمایز در محصولات و خدمات شرکت هستند. نکته مهم این است که برندینگ یک فرآیند دائمی است و هرگز متوقف نمیشود.
اهمیت برندینگ به خاطر چیست؟ در پاسخ به این سوال باید مطالب زیادی را تشریح کرد اما به طور خلاصه میتوان گفت: برندینگ کسب و کار شما را به یاد ماندنی میکند؛ تصویری از کسب و کار در ذهن مشتری حک کرده و به او در شناسایی و انتخاب محصولات کمک میکند؛ برندینگ ابزار مهمی در بازاریابی و تبلیغات شرکت است؛ برندینگ باعث میشود کارکنان شما نسبت به شرکتی که در آن کار میکنند احساس غرور کرده و به آن وفادار باشند.
برندینگ میتواند کسب و کار را در مسیر درست هدایت کرده و ارزش برند را افزایش دهد. اگر اشتباه انجام شود و یا اصلا انجام نشود، نتیجه برعکس خواهد داشت.
ویژگیهای برند قوی
برای اینکه با نحوه برندسازی در کسب و کار آشنا شوید باید ابتدا ویژگیهای یک برند قوی و توانمند را بشناسید.
یکی از ویژگیهای بسیار بسیار مهم برند قوی این است که موجب افزایش آگاهی، شناخت و اعتماد مخاطب میگردد. در این عبارت به واژه اعتماد دقت بیشتری داشته باشید. برند در درجه اول باید ایجاد اعتماد کند، در غیر این صورت قوی و کارآمد نخواهد بود. برند قوی تصویر مثبتی از شرکت در بین مصرفکنندگان یا جامعه هدف ترسیم میکند.
برای ساخت برند قوی باید به ویژگیها، درخواستها و انتظارات جامعه هدف توجه نمایید. بنابراین در گام اول ساخت برند، باید جامعه هدف به طور دقیق شناسایی گردد. باید مشخص کنید که برند قرار است با چه کسانی ارتباط برقرار کند؟ محصول شرکت چه کسانی را هدف قرار میدهد؟
ویژگی سوم برند قوی این است که انعکاسی از ماموریت شما باشد. به این سوال پاسخ دهید که چرا کسب و کار خود را شروع کردید؟ چه ماموریت و ارزشهایی را در این کسب و کار دنبال میکنید؟ چه چیزی در وهله اول الهام بخش شما برای راه اندازی این کسب و کار و ارائه محصول بوده است؟
ویژگی بعدی برند قوی این است که دربرگیرنده ویژگی منحصر به فرد شرکت باشد. چه چیزی در محصول یا نحوه عملکرد شما وجود دارد که دیگران از آن بی بهرهاند؟ زمانی که مشتری از شما خرید میکند چه مزیت یکتا و منحصر به فردی را دریافت میکند؟
بعد از پاسخ شفاف، دقیق و کامل به سوالات فوق، نوبت به انتخاب عناصر سمعی و بصری برند میرسد. این عناصر شامل طرح، رنگ، تایپوگرافی، سایهها، آوا و لحن برند هستند و الزاما باید منطبق و مبتنی بر پاسخهای شما باشند. آیا میدانستید 93% مشتریان بر اساس رنگ و ظاهر محصول تصمیم به خرید میگیرند؟
برند خود را قابل مشاهده کنید.
مرحله بعدی برندسازی در کسب و کار، نمایش آن به دیگران است. باید تا حد ممکن برند و لوگو را برای مخاطبین هدف خود قابل مشاهده نمایید. سایت اینترنتی، رسانههای اجتماعی، کارت ویزیت و بستهبندی محصولات مهمترین جایگاههای نمایش برند هستند. برای طراحی این موارد باید دقت کافی مبذول دارید. در این صورت برند در بستری مناسب و مطلوب به مخاطب نمایش داده میشود.
برندسازی در کسب و کار
یکی از تغییرات نوین در بازاریابی و کسب و کار امروز نقش سایتها، رسانهها و شبکههای اجتماعی است. در نمایش برند و محصولات نباید از این حوزهها غافل شوید. مطالب سایت و شبکههای اجتماعی باید به اندازه کافی مفید بوده و مورد توجه مخاطبین قرار گیرد. در مقالات و محتواهای متعدد، مسائل و مشکلات مخاطبین را مورد بررسی قرار دهید. سپس راهحلهای مناسبی برای آنها، مرتبط با محصولات و خدمات شرکت، ارائه کنید. در انجام این امور تنها توجه به محصولات شرکت به صورتی تبلیغ گونه سودمند نخواهد بود، بلکه باید بر حل مسائل واقعی جامعه هدف، تمرکز کنید. تمام این امور به بهبود تجربه مشتری و ساخت یک برند قوی کمک خواهد کرد.
لوگوی شما همچنین باید بر روی لوازم و تجهیزات شرکت همچون لوازم التحریر، پاکتها و موارد مشابه وجود داشته باشد. به خاطر داشته باشید لوگو نباید لزوما ثابت بوده و هیچ تغییری نکند. چند تغییر کوچک در لوگو، در طی زمان، آن را جذابتر میکند و باعث افزایش اعتبار شما هم میشود. به تغییر لوگوی اینستاگرام در سالهای اخیر دقت کردهاید؟
آموزش نحوه برندسازی در دوره مدیریت کسب و کار
افراد موفق و صاحبان برندهای مطرح دنیا میدانند که آموزش مستمر شرط موفقیت شغلی و ماندگاری و رشد کسب و کار آنهاست. لزوم آموزش به این جهت است که مقابله با چالشهای جدید، به ویژه در فضای رقابتی امروز، نیازمند مهارتها و قابلیتهای نوین است. نحوه برندسازی در کسب و کار از جمله مواردی است که به دانش علمی و عملی مدیران نیازدارد. زیرا همان طور که تاکید شد نحوه صحیح برندسازی تاثیرات مثبت زیادی بر کسب و کار خواهد داشت.
در حال حاضر دوره آموزشی MBA یا دوره مدیریت کسب و کار، بهترین و جامعترین دوره برای آموزش صاحبان برندها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ است. دروس تخصصی این دوره، مهارتهای مورد نیاز کارآفرینان، مدیران و صاحبان مشاغل مختلف را به طور موثر و عملی آموزش میدهد.
دوره مدیریت کسب و کار چیست؟
دوره مدیریت کسب و کار (Master of Business Administration) که به صورت خلاصه دوره ام بی ای نامیده میشود، یک دوره تخصصی برای آموزش مدیران و شاغلین پستهای رده بالای سازمانی و شرکتی است.
اساس شکلگیری دوره مدیریت کسب و کار آموزش صاحبان مشاغل، متناسب با تغییرات جامعه و بازار است. اولین مدرک MBA در سال 1980 در دانشگاه هاروارد اعطا شد. در این زمان صنعتی شدن تاثیرات سریع و شدیدی بر اقتصاد، سیاست، صنعت و کل جامعه گذاشته بود. این تاثیرات وضعیت مشاغل گوناگون را نیز در بر گرفت طوری که صاحبان مشاغل برای اداره و ادامه حیات کسب و کار خود دچار بهت و نگرانی شده بودند. علت اصلی این بود که دانش و مهارت کافی برای چالشها و مسائل جدید نداشتند. دانشگاه هاروارد با درک این نیاز به آموزش نیروی کار، متناسب با تغییرات پرداخت و به این ترتیب دوره ام بی ای پدید آمد. این دوره آموزشی در مدت کوتاهی در اروپا، کانادا و سایر کشورهای دنیا گسترش یافت و به محبوبترین دوره آموزشی تبدیل شد.
آغاز برگزاری دوره مدیریت کسب و کار در ایران، مربوط به اوایل دهه نود بود. موسسات و دانشگاههای برگزار کننده سعی دارند نیروی کار ایرانی را متناسب با تغییرات جامعه و بازار ایران تربیت کرده و مهارتهای لازم را به ایشان بیاموزند. این دوره در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، با بهره گیری از اساتید با تجربه و زبده، در قالب دورههای حضوری و آنلاین برگزار میگردد.