مدل کسبوکار Canvas :
امروزه بوم مدل کسبوکار Canvas به عنوان استانداری برای طراحی استارتاپها استفاده میشود. دامنه فعالیت آن فقط محدود به شرکتها با سایز کوچک و یا استارتاپها نمیشود بلکه حتی شرکتهای بزرگی چون مایکروسافت، گوگل و… هم از این ابزار نوین مدیریتی بهره میبرند. هدف مدل کسبوکار Canvas فراتر از صفحات تحقیقات بازار و پیشبینی مالی میباشد. علی رقم تصور عمومی؛ تنها استفاده بوم مدل کسبوکار Canvas محدود به پایهگذاری مدل کسبوکار نیست بلکه این ابزار مدیریتی وسیله بسیار مناسبی برای طرحریزی تغییرات و ارتقا سطح کیفی کسبوکارها میباشد.
در این قسمت از مجموعه برنامههای راهکار در خدمت جناب آقای دکتر « مهدی کنعانی » هستیم که به سوالات زیر درباره بوم مدل کسبوکار Canvas پاسخ دهیم.
- بوم مدل کسبوکار Canvas چیست؟ ضرورت و اهمیت استفاده از آن چیست؟
- چه ملاحظاتی هنگام تدوین بوم مدل Canvas باید در نظر داشت؟
- علت تاکید و پرداخت بسیار به بخش مشتریان در بوم کسبوکار چیست؟
- نبایدهای خانه دوم بوم کسبوکار( ارزش پیشنهادی ) کداماند؟
- منظور از کانالهای توزیع در بوم مدل کسبوکار چیست؟ چگونه ضروریات بخش کانالهای توزیع را تنظیم میکنند؟
- چه ضروریتی مبنی بر وجود بخش مشتریان در طراحی بوم مدل کسبوکار وجود دارد؟ آیا استارتاپها نیازی به تنظیم این بخش از بوم کسبوکار خود دارند؟
- تفاوت بین بوم مدل Canvas و Lean Canvas چیست؟ کاربرد هر یک در چه عرصهای از مدیریت تعریف میشود؟
- چه ملاحظاتی را میتوان در بخش جریانهای درآمدی ذکر نمود؟
- فعالیتهای کلیدی یک سازمان و یا کسبوکار چگونه تعریف میشود؟ چه ضروریاتی را میبایست در تنظیم این بخش در نظر گرفت؟
- چه دلایلی میتواند یک سازمان یا کسبوکار را ملزم به تعیین شرکای کلیدی برای فعالیتهای خود کند؟
- چگونه به تناظر بخش درآمدها و بخش هزینهها را تنظیم میکنند؟ چه الزاماتی برای تنظیم این بخش باید در نظر گرفتهشود؟
- بوم ارزش پیشنهادی چیست؟ چگونه متناسب با اهداف کسبوکار جزئیات آن را تنظیم مینمایند؟
- چه تفاوتی بین Business model Canvas و Business plan وجود دارد؟
- اولین گام پس از خلق ایده برای شروع یک کسبوکار چیست؟
- پس از گذشت چه بازه زمانی میبایست نسبت به بروز رسانی بوم مدل کسبوکار اقدام کرد؟ چه تغییرات و اصلاحاتی را باید در آن اعمال نمود؟
نفر post