محتوا و گرایش‌های دوره MBA یکساله

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

برای رشته‌ی مدیریت ارشد کسب و کار (MBA) حدود ۳۰ گرایش مختلف در کشورهای مختلف تعریف شده ‌است. در مرکز آموزش‌های کاربردی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران نیز این رشته در ۴ گرایش اصلی که تقریباً در همه دانشگاه‌های برتر دنیا تدریس می‌شوند؛ ارائه می‌گردد که عبارتند از:

  • مدیریت استراتژیک

این گرایش به اصول راهبردی تجزیه و تحلیل مسائل حیاتی سازمان که توسط رهبران عالی رتبه سازمان به منظور تسلط بر منابع داخلی و خارجی انجام می‌شود؛ می‌پردازد. که شامل شفاف‌سازی ماموریت، چشم‌انداز، دارایی‌های سازمان و گسترش برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان در جهت اهداف بلند‌مدت آن، می‌باشد.

  • مدیریت بازاریابی

تحصیل در این گرایش برای دانشپذیران شرایطی را فراهم می‌سازد تا بتوانند با مهارت عالی، چگونگی رفتار با مشتریان را شناخته و با قدرت متقاعدسازی بالاتر برای ارتباط با مشتری آمادگی لازم را کسب کنند و قدرت درک و تحلیل شرایط بازار را پیدا کنند، و سپس راهکارهای تخمین بهره‌وری برای روش‌های مختلف اقدام در بازار هدف را فرا بگیرند.

  • مدیریت مالی

این گرایش دانشپذیران را برای یادگیری و پیاده‌سازی نظریه‌ها و اصول مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری آماده می‌کند؛ همچنین به آن‌ها آموزش می‌دهد که با استفاده از استراتژی‌های گوناگون در حوزه‌ی مالی؛ چگونه و در چه راستایی سرمایه‌گذاری کنند و یا چطور می‌توانند از مشکلات مالی که ممکن است برای هر کسب‌وکاری پیش بیاید، به‌سلامت عبور کنند. دانشجویان در این دوره به‌جز مدیریت فرایند‌های مالی، قدرت تحلیل بازارهای مالی را نیز فراخواهند گرفت.

  • مدیریت پروژه

در این گرایش به اهمیت پروژه تولید و مدیریت آن در سطوح مختلف سازمان پرداخته می‌شود. دانشپذیران برای استفاده از مباحث تئوری و نظری و سپس تبدیل آن به برنامه‌ای کاربردی و پربازده، نیاز دارند تا بدانند چگونه کار اجرایی و تولید را شروع کرده و در ادامه بر آن نظارت و مدیریت داشته باشند. افراد در این گرایش یاد می‌گیرند که چطور به‌صورت هدفمند، برنامه‌ای برای فاز اجرایی و هدف اصلی کسب‌وکار خود داشته باشند و به‌طور اصولی آن را قدم به قدم پیش ببرند.

دوره MBA در طول ۱ سال شامل ۱- دروس دروس پایه ۲- دروس دروس اصلی ۳- دروس دروس تخصصی برگزار می‌شود. دروس پایه شامل واحدهایی است که برای آموزش دانش عمومی مدیریت برای دانشپذیران طراحی شده‌اند.

در حقیقت این دوره‌ها در حکم راه میانبر برای افراد با استعداد و با انگیزه است، که تمایل دارند در کسب‌وکار خود و یا سمت مدیریتی خود فردی لایق و کارا باشند. در واقع اگر فردی بخواهد بدون توجه به سن خود مهارت‌های لازم را کسب کند و یا تمایل داشته باشد تا راز این‌که چطور می‌تواند یک مدیر شایسته باشد را بداند، می‌تواند پاسخ خود را با گذارندن رشته‌ی ام‌بی‌ای (MBA) بیابد. این رشته به دانشپذیران می‌آموزد که چطور یک مدیر موفق باشند و از شرایط حساس و بحرانی، کسب‌وکار و سازمان و کارکنان آن را به‌سلامت عبور بدهند و در مواقع لازم با تدبیر و انتخاب استراتژی مناسب، بهترین راه را انتخاب کنند.

 

این دوره نه‌تنها در دنیای کار و جایگاه شغلی افراد، بلکه در ساختن شخصیت و افزایش اعتماد به ‌نفس آن‌ها در زندگی شخصی نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود. فارغ‌التحصیلان این رشته پس از پایان این دوره، به افرادی با دیدگاه بازتر و کنجکاوتر در تمام زمینه‌ها تبدیل خواهند شد، که می‌توانند در همه‌ی مراحل زندگی، با در نظر گرفتن ابعاد و جنبه‌های مختلف یک موضوع، ابتدا آن را تحلیل کرده و سپس برای یافتن راهی مناسب در مواجهه با مشکل یا بحران پیش آمده، اقدام کنند. همان‌طور که می‌دانید هرچه فرد مهارت بیشتری داشته باشد، اعتمادبه‌نفس بالاتر و احساس رضایت بیشتری نسبت به خود خواهد داشت؛ که به‌موجب آن می‌تواند تصمیمات سنجیده‌تری بگیرد، تصمیماتی که  بازخوردهای مثبتی داشته باشند.