برای رشتهی مدیریت ارشد کسب و کار (MBA) حدود ۳۰ گرایش مختلف در کشورهای مختلف تعریف شده است. در مرکز آموزشهای کاربردی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران نیز این رشته در ۴ گرایش اصلی که تقریباً در همه دانشگاههای برتر دنیا تدریس میشوند؛ ارائه میگردد که عبارتند از:
- مدیریت استراتژیک
این گرایش به اصول راهبردی تجزیه و تحلیل مسائل حیاتی سازمان که توسط رهبران عالی رتبه سازمان به منظور تسلط بر منابع داخلی و خارجی انجام میشود؛ میپردازد. که شامل شفافسازی ماموریت، چشمانداز، داراییهای سازمان و گسترش برنامهها و سیاستهای سازمان در جهت اهداف بلندمدت آن، میباشد.
- مدیریت بازاریابی
تحصیل در این گرایش برای دانشپذیران شرایطی را فراهم میسازد تا بتوانند با مهارت عالی، چگونگی رفتار با مشتریان را شناخته و با قدرت متقاعدسازی بالاتر برای ارتباط با مشتری آمادگی لازم را کسب کنند و قدرت درک و تحلیل شرایط بازار را پیدا کنند، و سپس راهکارهای تخمین بهرهوری برای روشهای مختلف اقدام در بازار هدف را فرا بگیرند.
- مدیریت مالی
این گرایش دانشپذیران را برای یادگیری و پیادهسازی نظریهها و اصول مدیریت مالی و سرمایهگذاری آماده میکند؛ همچنین به آنها آموزش میدهد که با استفاده از استراتژیهای گوناگون در حوزهی مالی؛ چگونه و در چه راستایی سرمایهگذاری کنند و یا چطور میتوانند از مشکلات مالی که ممکن است برای هر کسبوکاری پیش بیاید، بهسلامت عبور کنند. دانشجویان در این دوره بهجز مدیریت فرایندهای مالی، قدرت تحلیل بازارهای مالی را نیز فراخواهند گرفت.
- مدیریت پروژه
در این گرایش به اهمیت پروژه تولید و مدیریت آن در سطوح مختلف سازمان پرداخته میشود. دانشپذیران برای استفاده از مباحث تئوری و نظری و سپس تبدیل آن به برنامهای کاربردی و پربازده، نیاز دارند تا بدانند چگونه کار اجرایی و تولید را شروع کرده و در ادامه بر آن نظارت و مدیریت داشته باشند. افراد در این گرایش یاد میگیرند که چطور بهصورت هدفمند، برنامهای برای فاز اجرایی و هدف اصلی کسبوکار خود داشته باشند و بهطور اصولی آن را قدم به قدم پیش ببرند.
دوره MBA در طول ۱ سال شامل ۱- دروس دروس پایه ۲- دروس دروس اصلی ۳- دروس دروس تخصصی برگزار میشود. دروس پایه شامل واحدهایی است که برای آموزش دانش عمومی مدیریت برای دانشپذیران طراحی شدهاند.