رفتار سازمانی چیست؟

یکی از مباحث مهمی که در دوره ام بی ای تدریس می­‌شود، رفتار سازمانی و مدیریت رفتار سازمانی است. در این شاخه علمی مطالعه رفتار افراد (رفتارهای مثبت یا رفتارهای ناهنجار کارکنان) مورد مطالعه قرار گرفته و تاثیر آن بر عملکرد کل سازمان بررسی می­‌شود. همچنین آخرین نظریات علمی مبتنی بر روش‌­های مدیریت این رفتار در جهت منافع سازمان مورد بحث قرار می­گیرد. در ادامه مقاله جزئیات بیشتری از موضوع ارائه خواهد شد

 
رفتار سازمانی چیست؟

رفتار سازمانی چیست؟

تعریف رفتار سازمانی

هنگامی که مدیر کارمندی را برای اولین بار در هنگام مصاحبه شغلی یا در اولین روز کاری ملاقات می­کند، فرضیاتی در مورد رفتار و شخصیت او در ذهن خود شکل می­‌دهد. اما در بسیاری مواقع پیش­‌بینی‌­ها و فرضیات مدیر به حقیقت نمی‌­پیوندند. اینجاست که درک و مطالعه رفتار سازمانی مطرح می­گردد. این مطالعه به افزایش توانایی درک رفتار فرد در گروه یا سازمان منجر شده و نحوه تاثیرگذاری این رفتار را بر عملکرد کل سازمان مشخص می­کند.چستر بارنارد (Chester Barnard) به عنوان اولین نظریه پرداز در حوزه رفتار سازمانی معتقد است: «رفتار انسان‌­ها در محیط سازمان متفاوت از رفتار آنها در خارج از سازمان است.» این سخن را می­­توان آغاز مطالعه رفتار افراد در سازمان­‌ها به عنوان یک شاخه علمی مجزا فرض کرد.برخی آغاز مطالعه و مدیریت رفتار سازمانی را مربوط به اوایل قرن بیستم و نظریات فردریک وینسلو تیلور (Frederick Winslow Taylor) در کتاب تئوری مدیریت علمی وی می­دانند. او در این کتاب عنوان می­کند دستمزد کارگران باید بر اساس عملکرد آنها پرداخت شود. از این رو مدیر باید رفتار کارگران را به دقت زیر نظر داشته باشد تا مطمئن شود که کار آنها همراه با بازدهی بهینه است.رفتار سازمانی به عنوان شاخه‌­ای از مدیریت، به مطالعه نحوه تعامل افراد و گروه­‌ها در سازمان می­‌پردازد. همچنین چگونگی تاثیر این تعاملات را بر عملکرد کلی سازمان، در جهت اهداف بررسی می­کند. از طرف دیگر نحوه تاثیر عوامل مختلف بر رفتار افراد درون سازمان را مورد تجزیه و تحلیل قرار می­دهد.در مطالعه رفتار سازمانی چندین رشته علمی مداخله دارند از جمله روانشناسی، علوم اجتماعی، جامعه شناسی و اقتصاد. در این شاخه علمی رفتار فرد در سه سطح فردی، گروهی و سازمانی مورد مطالعه قرار می­گیرد.
آموزش رفتار سازمانی در دوره ام بی ای

آموزش رفتار سازمانی در دوره ام بی ای

رفتار سازمانی مثبت گرا – رفتار نابهنجار سازمانی

رفتار سازمانی مثبت گرا (Positive Organizational Behavior) به مطالعه حالات روانشناختی مثبت اشخاص و نقاط قوت کارکنان و منابع انسانی که با بهبود عملکرد یا رفاه کارکنان مرتبط است، می‌­پردازد. در این رویکرد به جای تمرکز بر بیماری‌­ها و ناکارآمدی‌­های ذهن انسان، بر نحوه شکوفاسازی ذهن­‌های سالم و توانایی‌­های مثبت آنها تاکید دارد. این نوع رفتار با متغیرهایی همچون امیدواری، خودکارآمدی (Self- efficacy)، تاب‌­آوری (Resiliency) و خوش­بینی (Optimism) سنجیده می­‌شود. تقویت رفتار سازمانی مثبت گرا باعث بهبود عملکرد کارکنان در جهت رسیدن به اهداف سازمانی می‌­گردد. در مقابل رفتار نابهنجار سازمانی (Abnormal Organizational Behavior) رفتارهایی داوطلبانه با رویکردی منفی است که باعث کاهش بهره‌­وری سازمان می­گردد. 

مدل‌های رفتار سازمانی

به طور کلی پنج مدل در رفتار سازمانی شناخته می‌­شود. این مدل­‌ها در طول زمان به وجود آمده و توسعه یافته‌­اند. هر کدام از مدل­‌ها معایب و مزایایی دارند و انتخاب مدل بسته به نوع، اندازه و شرایط سازمان متفاوت خواهد بود. در ادامه به صورت مختصر با این مدل­‌ها آشنا می­‌شوید. 

مدل استبدادی یا خودکامه (Autocratic) – مدلی بر اساس قدرت

مشخصه اصلی مدل استبدادی این است که مدیر وظایف و قوانین را به کارمندان دیکته می‌­کند و آنها موظف‌­اند بدون سوال اطاعت کنند. این مدل در سده‌­های 1800 و 1900 مرسوم بود و به مدیران اختیار تام برای تصمیم‌گیری و اعمال قدرت می­داد. در این مدل کارمندان با حداقل دستمزد و حداقل عملکرد کار می­‌کنند. وابستگی کامل به مدیر، عملکرد منفعلانه بدون خلاقیت، احساس ناامنی و سرخوردگی از دیگر معایب این مدل است. 

مدل نگهداری یا حضانت (Custodial) – مدلی بر اساس قیم شدن و امنیت اقتصادی

در این مدل مدیران امنیت اجتماعی و اقتصادی کارگران و کارکنان را در نظر می‌­گیرند. آنها سعی می‌­کنند با برنامه‌­های رفاهی و پرداخت مزایای اضافی، وفاداری و انگیزه کارکنان را افزایش دهند. اشکال مهم این روش هزینه‌­های بالایی است که فقط از عهده شرکت­‌های ثروتمند بر می‌­آید. 

مدل حمایتی (Supportive) – مدلی بر اساس رهبری

در این مدل کارکنان خودانگیخته بوده و سازمان محیطی برای توسعه حرفه­‌ای کارکنان می­‌شود؛ ایده­‌های کارکنان بررسی، ارزش­‌گذاری و مورد توجه قرار می‌­گیرد و برای برقراری ارتباط بهتر بین مدیران و کارکنان تلاش می­‌شود. پیاده­‌سازی این مدل نیازمند صرف هزینه برای آموزش‌­های گسترده است. 

مدل دانشگاهی (Collegial) – مدلی بر اساس مشارکت

در این مدل همه کارمندان و مدیران برای رسیدن به اهداف سازمان مشارکت و هماهنگی دارند و فرقی بین رئیس و زیردست وجود ندارد. در این مدل کارکنان احساس می­کنند عضو مهمی از تیم هستند و مسئولیت وظایف خود را به عهده می­‌گیرند. موفقیت این مدل به توانایی مدیر برای پرورش احساس مشارکت بین کارکنان بستگی دارد. 

مدل سیستم (System) – مدلی بر اساس مشارکت

این مدل نو ظهورترین مدل رفتار سازمانی است که در آن ایجاد فرهنگ کاری مثبت و تعلق اجتماعی بین همکاران محوریت دارد. نقش مدیران در این مدل مثبت اندیشی، ایجاد امید، اعتماد، شجاعت و اراده است. آنها باعث می‌­شوند کارکنان احساس کنند بخشی از پروژه و سازمان هستند. بنابراین خودانگیخته و منضبط عمل کرده و وفادار و متعهد خواهند بود. این مدل برای سازمان‌­های کوچک با منابع محدود چالش‌­برانگیز است.
آموزش رفتار سازمانی درست

آموزش رفتار سازمانی درست

چرا رفتار سازمانی اهمیت دارد؟

سم والتن (Sam Walton) موسس شرکت وال مارت، «انسان» را مهمترین راز سازمان‌­های موفق می­داند. اگرچه فناوری نقش مهمی در موفقیت دارد اما متفاوت از منبع انسانی است. فناوری را می­توان خرید یا کپی برداری نمود در حالی که انسان، قابل کپی برداری نیست. از این رو منابع انسانی و نحوه مدیریت آنها مزیت رقابتی سازمان­‌های امروزی است.مطالعه رفتار سازمانی ابزار مهمی برای اداره و هدایت کسب و کارهای مختلف به ویژه کسب و کارهای بزرگ است. با مطالعه و سپس مدیریت رفتار سازمانی می­توان از کارایی، بهره­‌وری و سلامت کلی سازمان اطمینان حاصل نمود.

ضرورت مطالعه رفتار سازمانی

با توجه به نقش مهم انسان به عنوان یکی از سرمایه­‌های اصلی و کلید موفقیت سازمان­‌ها، مطالعه و بررسی رفتار و عکس‌العمل آنها در شرایط مختلف اهمیت دارد. با مطالعه رفتار سازمانی مدیر می‌­تواند اولویت­‌ها و نیازهای کارگران و کارکنان خود را شناسایی نموده و در جهت افزایش رضایتمندی آنها بر‌آید. نیازهای اجتماعی و اقتصادی افراد متفاوت است. در برخی نیازهای اقتصادی اولویت دارد و برخی به موقعیت و شناخت اهمیت بیشتری می­‌دهند. در برخی کارکنان اعتماد و احترام بیش از حقوق و مزایا اهمیت دارد.رفتار سازمانی همچنین باعث شناسایی و حل تعارضات بین افراد در محیط کار می‌­گردد؛ رضایت شغلی و عملکرد کارکنان را افزایش می­دهد و محیطی کاری هماهنگ و سازنده خلق می­کند. 

ضرورت یادگیری رفتار سازمانی

با توجه به اهمیت مطالعه رفتار سازمانی و انتخاب بهترین مدل برای مدیریت آن، ضرورت آموزش در این زمینه محرز می­‌شود. اگر یک مدیر می‌­خواهد رفتار کارکنان مجموعه خود را بررسی و بهترین سیاست‌­ها را در مقابل آنها اتخاذ نماید، باید با اصول رفتار سازمانی و سطوح و مدل‌­های مختلف آن آشنا شود.دوره mba مرجع بسیار کارآمدی برای آموزش رفتار سازمانی است. در این دوره علاوه بر مبحث رفتار سازمانی، سایر مباحث مورد نیاز مدیران، کارآفرینان، صاحبان مشاغل و رهبران ارائه می‌­گردد. 

دوره ام بی ای چیست؟

دوره ام بی ای یک دوره آموزشی تخصصی است که در ایران با نام مدیریت حرفه‌­ای کسب و کار شهرت دارد. مدرک این دوره معادل کارشناسی ارشد بوده و آموزش آن از طریق موسسات خصوصی یا دانشگاه‌­های معتبر مانند دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ارائه می‌­شود. مدت آموزش یک ساله است و به صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌­گردد. مزیت دوره ام بی ای آنلاین این است که افراد می­‌توانند در زمان و هزینه­‌های خود صرفه‌جویی کرده و برنامه کاری خود را حفظ کنند. به عبارت دیگر دوره ام بی ای آنلاین مناسب افرادی است که به دلیل برنامه‌­های فشرده روزانه، فرصت و فراغت کمی دارند.دوره ام بی ای گرایش­‌های مختلفی دارد و دروس مختلفی در آن ارائه می­‌شود. برخی از مهمترین دروس این دوره عبارتند از: اقتصاد خرد، کلان و بین الملل؛ حقوق و حقوق بین‌الملل؛ اصول مدیریت، حسابداری، بازاریابی؛ آمار؛ تفکر استراتژیک؛ کارآفرینی؛ مدیریت پروژه؛ منابع انسانی و رفتار سازمانی.ویژگی مهم دوره ام بی ای مباحث عملی آن است. به عبارت دیگر تدریس در این دوره به گونه‌­ای است که افراد با چالش­‌های واقعی دنیای کسب و کار روبرو شده و بر اساس نظریات نوین تولید، تجارت و سرمایه گذاری، راه‌­حل­‌های مناسب و عملیاتی پیدا کنند. 
دوره ام بی ای برای چه کسانی مناسب است؟

دوره ام بی ای برای چه کسانی مناسب است؟

دوره ام بی ای برای چه کسانی مناسب است؟

دوره ام بی ای مناسب دو گروه از افراد است. اول کسانی که در پست‌­های مدیریتی (به عنوان کارآفرین یا مدیر در کسب و کارهای دولتی و خصوصی) مشغول به کار هستند. گروه دوم کسانی هستند که می­‌خواهند موقعیت­‌های شغلی مدیریتی کسب کنند. این افراد ممکن است کارمندان دولتی یا کارکنان بخش خصوصی باشند یا فارغ التحصیلان جویای کار.این دوره یکی از محبوب‌­ترین دوره­‌های آموزشی در سراسر جهان است که مهارت­‌های مدیریتی و رهبری، مهارت­‌های عمومی تجارت و کسب وکار و تفکر استراتژیک را به افراد آموزش داده و آنها را برای نقش‌­های چالش برانگیز و حل مشکلات پیچیده آماده می­کند.یکی از مهم‌ترین مزایای مدرک MBA افزایش حقوق و قابلیت کسب پست‌­های ارشد است. اما دوره ام بی ای دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران مزایایی فراتر از حقوق هم دارد از جمله: پیشرفت شغلی، لذت یادگیری، درک بهتر کسب و کار، افزایش مهارت‌­های حل مسئله، توسعه همه جانبه برای رشد شخصی و حرفه‌­ای. برای اطلاع از جزئیات دوره با مشاوران ما تماس بگیرید.
نفر post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موارد زیر را حتما بخوانید: