آسیبشناسی فرایند بازاریابی در صنایع داخلی:
متاسفانه هنوز هستند کسبوکارها و افرادی که تمایزی بین بازاریابی و فروش قائل نیستند و هر دوی آنها را یک مفهوم میپندارند. واقعیت این است که بازاریابی در بطن جامعه هدف قرار میگیرد و با بررسی نیازهای آنان سعی در ارائه خدمت و یا محصولی متناسب با نیاز مخاطب به آن دارد؛ بدین ترتیب ضمن عرضه ارزش به مخاطب، سودآوری برای سازمان به همراه میآورد. در حالی که واحد فروش سازمان با فروش محصولی که از قبل توسط سازمان تولید شده است، منجر به سودآوری برای سازمان میشود.
در این قسمت از سری برنامههای راهکار در خدمت جناب آقای دکتر بهروز ناصرالمعمار؛ از اساتید برجسته حوزه مدیریت و همچنین مدرس دوره MBA در مرکز آموزشهای کاربردی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران بودیم و به آسیبشناسی فرآیندهای بازاریابی در صنایع داخلی پرداختیم. همچنین در این گفتگو پاسخ سوالات زیر را از محضر ایشان جویا شدیم.
- تعریف مفهوم بازاریابی از دیدگاه مدیریتی چیست؟
- چه تفاوتی میان بازاریابی سنتی و بازاریابی آکادمیک وجود دارد؟
- آیا مفهوم بازاریابی؛ مقولهای علمی است و یا برحسب تجربه حاصل میگردد؟ صاحبین کسبوکار چگونه باید از بازاریابی متناسب با حیطه کاری خود بهره ببرند؟
- مکانیزه شدن فرآیندهای درون سازمان از بعد نرمافزاری چگونه و به چه میزان بر عملکرد اجرایی سازمانها تاثیرگذار است؟
- علت عدم انتقال تجارتها از نسلی به نسل دیگر در ایران چیست؟
- مفاهیمی با عناوینی مانند بازاریابی با رویکرد بازار ایران، بازاریابی ایرانی و عنواین دیگری از این قبیل تا چه حد از لحاظ علمی و مدیریتی مورد قبول هستند؟
- چه زمانی یک سازمان نیازمند بهرهمندی از مشاوران بازاریابی در زمینه فعالیت تجاری خود میباشد؟
- چگونه میبایست پل ارتباطی بین مشاوران بازاریابی و صاحبان کسبوکارهای سنتی ایجاد نمود؟
- جایگاه تحقیقات بازاریابی در بازاریابی کجاست؟ دلیل اهمیت و تاکید بسیار بر آن چیست؟
- جایگاه آموزش در ایجاد ادبیات مشترک در بین مدیران و صاحبان کسبوکار به منظور بهرهمندی هرچه بیشتر از مشاورههای تجاری و بازاریابی چیست؟
- مشکلات اصلی بازاریابی شرکت و سازمانهای ایرانی چیست؟
- ویژگیها و مهارتهای یک نیروی بازاریابی کارآمد و حرفهای چیست؟
- نقش تبلیغات و میزان تاثیر آن بر بازاریابی سازمانها چگونه تعریف میشود؟