مدل ذهنی کسب و کار را در دوره دی بی ای بیاموزید

مدل ذهنی کسب و کار مانند یک نقشه راهنما به صاحبان کسب و کار کمک می­‌کند در مسیر اهداف پیش بروند. از این رو طراحی و ساخت درست این مدل در موفقیت فردی و حرف‌ه­ای اهمیت ویژه‌­ای دارد. یک مدل ذهنی اشتباه می­تواند تمام زحمات گذشته فرد یا سازمان را به فنا دهد. بنابراین ضرورت دارد مدیران و صاحبان مشاغل کوچک و بزرگ، ویژگی‌­های مدل ذهنی درست را شناخته و با نحوه ساخت آن آشنا شوند. برای این منظور باید در دوره‌­های تخصصی مدیریت مانند دوره دی بی ای شرکت نمایند.

مدل ذهنی کسب و کار چیست؟

مدل ذهنی کسب و کار چیست؟

مدل ذهنی چیست؟

وقتی می­خواهید به جایی بروید که تاکنون نرفته‌­اید از چه وسیله­‌ای استفاده می­‌کنید؟ بله شما از یک نقشه راه استفاده می­‌کنید.

برای انجام کارهای مختلف، به ویژه کارهایی که تاکنون انجام نداده‌­اید (از پختن یک غذای جدید گرفته تا ارتقاء یک کسب و کار بزرگ) از چه ابزاری کمک می‌­گیرید؟ شما قبل از انجام کار نقشه‌­ای از شروع، انجام و پایان کار در ذهن خود طرح ریزی می‌­کنید. موقعیت‌­های مختلف را پیش‌بینی کرده و اقدامات مقتضی را برنامه‌ریزی می­‌‌کنید در چه زمانی، چه فعالیت‌­هایی باید انجام شود. چنین نقشه­‌ای مدل ذهنی نام دارد. مدل ذهنی همیشه و در تمام طول تاریخ، راهنمای بشر در تمام فعالیت­‌ها بوده است.

تمام آنچه افراد می­‌بینند، انجام می­‌دهند و به عنوان تصمیم عملی می‌­کنند، تحت تاثیر نقشه‌­ای است که از جهان پیرامون، در سر خود دارند. این نقشه یا مدل ذهنی برای هر شخص منحصر به فرد بوده و از طریق تعاملات، رویدادها، تجربیات و آموخته‌­های گذشته وی شکل می­‌گیرد.

مدل ذهنی چارچوب ساده­ای برای نحوه عمل است. ابزار شناختی که به انسان در تجزیه و تحلیل موقعیت‌­ها، درک جهان پیرامون و تصمیم‌گیری آگاهانه کمک می­‌کند. در موقعیت­‌های مختلف زندگی می­توان از مدل ذهنی استفاده کرد اما بکارگیری آن در تجارت و کسب و کار اهمیت ویژه ای دارد. زیرا درصد ریسک در این فعالیت­‌ها بالاتر بوده و تصمیمات و اقدامات اشتباه، پیامدهای وخیمی به دنبال خواهند داشت.

ساخت مدل ذهنی درست از چنان اهمیتی برخوردار است که پژوهشگران معتقدند وقتی قرار است دلایل موفقیت یا شکست افراد یا کسب و کارها بررسی شود، ابتدا باید مدل ذهنی افراد موفق یا مدل ذهنی مدیران موفق مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه به این سوال پاسخ می­‌دهیم که مدل ذهنی کسب و کار چیست و چگونه در موفقیت یا شکست یک کسب و کار موثر واقع می­‌شود.

مدل ذهنی چیست؟

مدل ذهنی چیست؟

مدل ذهنی کسب و کار چیست؟

همانطور که گفته شد مدل ذهنی در افراد گوناگون، متفاوت است. از آن جایی که هر انسان با فیلترهای ادراکی منحصر به فردی به وقایع پیرامون نگاه می­کند، استنباط و ادراک متفاوتی نسبت به سایرین خواهد داشت. پس تعداد بیشماری نقشه و مدل ذهنی وجود دارد که برخی به موفقیت کسب و کار می‌­انجامند و برخی به شکست آن.

مدل ذهنی کسب و کار یعنی ساختارها و چارچوب­‌های ذهنی که نحوه عمل شما را در کسب و کار تعیین می­‌کنند. این جمله مفهوم بسیار مهمی را در خود دارد: اگر می‌­خواهید در کسب و کار خود را تغییری ایجاد کنید باید منشا عمل را تغییر داده یا اصلاح کنید.

مدل ذهنی مدیران و صاحبان مشاغل، تاثیر شگرفی بر موفقیت یا شکست سازمان و کسب و کار دارد. این تاثیر از کانال­‌های مختلفی اعمال می‌شود. یکی از موضوعات مهمی که نظر پژوهشگران را به خود جلب کرده تاثیر مدل ذهنی کسب و کار بر تفکر استراتژیک است. آنها معتقدند برای اینکه نحوه شکل­‌گیری تفکر استراتژیک در مدیران و صاحبان مشاغل مختلف، فاش شود، باید جعبه سیاه ذهن آنان بازگشایی گردد.

تفکر استراتژیک در کسب و کار به استراتژی­‌های عالی می‌­انجامد ولی اگر مدل ذهنی مدیران با این استراتژی­‌ها تناقض داشته باشد، موفقیتی حاصل نمی­‌شود.

چند نمونه از مدل­‌های ذهنی افراد موفق

همانطور که گفته شد مدل­‌های ذهنی بسیاری وجود دارند که هر کدام به نوعی بر کسب و کار تاثیر می­‌گذارند. در ادامه برخی از مدل­‌های ذهنی افراد موفق بررسی می­گردد.

اولین مدلی که می­توان به عنوان مدل ذهنی افراد موفق در کسب و کار نام برد، مدل تفکر معکوس (Inversion thinking) است. به این معنا که به جای تمرکز بر عوامل موفقیت، به عوامل شکست فکر کنیم. در این صورت می­توان نحوه تفکر را با چالش مواجه نموده و بهترین تصمیمات را اتخاذ کنیم.

دومین مثال از مدل ذهنی افراد موفق می­توان به پرهیز از سوگیری تایید اشاره کرد. برای پرورش این مدل در ذهن، باید از خود بپرسیم: چرا می­خواهم این (مساله یا نتیجه) واقعیت داشته باشد؟ آیا علت این نیست که می­خواهم تایید شوم؟ یا اصرار دارم به هر قیمتی حرفم را به کرسی بنشانم؟

سومین مثال اهرم است. اهرم وسیله ساده‌­ای است که می­توان با آن کارهای بزرگی انجام داد. این دیدگاه در کسب و کار به مدیران کمک می­کند تا با منابع کمتر به نتایج شگرفی دست یابند.

اصل پارتو و هزینه فرصت نمونه­‌های دیگری از مدل ذهنی افراد موفق هستند. اصل پارتو یا قانون ۸۰/۲۰ یک قانون آماری است که در تمام جوانب زندگی و کاری انسان مصداق دارد. این اصل را در موارد مختلف می­توان تفسیر کرد. به عنوان مثال ۸۰ درصد نتایج توسط ۲۰ درصد از فعالیت­‌های شما حاصل می­‌شود یا ۸۰ درصد سود کسب و کار شما توسط ۲۰ درصد از مشتریان تامین می­‌شود.

هزینه فرصت بیان می­کند وقتی شما چیزی یا موردی را انتخاب می­‌کنید، باید به طور کامل درک کنید که چه چیزها یا مواردی را از دست می‌­دهید. انتخاب یک چیز برابر است با از دست دادن چندین چیز دیگر. با درک این موضوع بهتر می‌­توانید انتخاب­‌های خود را سازمان داده و اولویت‌­ها را درک کنید.

مدل ذهنی افراد موفق

مدل ذهنی افراد موفق

ضرورت آشنایی با مدل ذهنی کسب و کار

با توجه به اهمیت و نقش مدل ذهنی کسب و کار بر موفقیت یا شکست، لازم است مدیران به مدل­‌های ذهنی کارآمد مجهز شوند. آشنایی با اصول اولیه و اساسی در مدل­‌های ذهنی افراد موفق می­تواند از تصمیمات اشتباه و بد پیش­گیری کرده یا درصد آنها را کاهش دهد و در نهایت به موفقیت سریع و پایدار کسب و کار بی‌انجامد. چه حاصلی بهتر از این! تمام دغدغه مدیران، کارآفرینان و صاحبان مشاغل این است که از عاقبت تصمیمات خود مطمئن شوند. با آموزش در مورد نحوه مدلسازی ذهنی می­توان تا حد زیادی به اطمینان و آرامش خاطر رسید.

مدل­‌های ذهنی و مدل ذهنی کسب و کار یکی از دروس مهم و کاربردی در دوره DBA است. در این دوره نه تنها با نحوه مدلسازی آشنا می­شوید بلکه می‌­توانید مدلسازی ذهنی خود را تغییر داده و اصلاحات لازم را انجام دهید.

معرفی دوره دی بی ای

آموزش نه تنها برای کودکان، نوجوانان و جوانان ضرورت دارد بلکه لازمه استمرار موفقیت برای کارمندان، مدیران و صاحبان کسب و کار است. از این رو سمینارها و دوره­‌های آموزشی متنوعی برای این گروه از افراد جامعه وجود دارد. برخی به صورت درون سازمانی و برخی توسط موسسات خصوصی یا دانشگاه‌­ها برگزار می­‌شود.

دوره دی بی ای یکی از دوره‌­های تخصصی و کاربردی برای مدیران، صنعتگران و صاحبان کسب و کارهای کوچک و بزرگ است. در این دوره افراد مهارت‌­های لازم جهت موفقیت و پیشبرد اهداف را کسب می­‌کنند؛ با ویژگی­‌های رقابتی اقتصاد جدید و چالش‌­های پیش رو آشنا می­‌شوند. دانش مورد نیاز در حوزه­‌هایی مانند مدیریت، اقتصاد، حقوق، منابع انسانی، حسابداری، منابع مالی، آینده پژوهی را فرا می‌­گیرند.

به طور خلاصه می­توان گفت افراد در دوره دی بی ای می‌­آموزند که چگونه کشتی کسب و کار خود را از طوفان تغییرات و تحولات به سلامت عبور دهند.

شرکت در این دوره نه تنها برای صاحبان کسب و کار بلکه برای کسانی که می‌­خواهند در مشاغل سطح بالا استخدام شوند ضرورت دارد. زیرا بسیاری از مدیران از قابلیت‌های علمی و عملی فراگیران دوره ام بی ای، دوره دی بی ای آگاهی دارند.

دوره دی بی ای به معنای دوره‌ی حرفه‌ای مدیریت کسب و کار است. این دوره بعد از دوره‌ ام بی ای  ارائه شده و مباحث تخصصی تری را شامل می­‌شود.

به طور کلی آموزش مدیریت کسب و کار در رده‌­های مختلف مبتدی تا پیشرفته، در تمام دنیا رواج دارد. علت آن اهمیت و ضرورت آموزش‌­های جدید برای حفظ و رشد کسب و کارها، در دوران تغییرات و تحولات سریع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و تکنولوژیکی است.

دوره دی بی ای چیست؟

دوره دی بی ای چیست؟

شرکت در دوره دی بی ای

برای شرکت در دوره دی بی ای ابتدا باید از سوابق اجرایی برگزار کننده تحقیقات لازم را به عمل آورید. در مرحله بعد سابقه علمی و عملی اساتید دوره را بررسی نمایید. در این دوره به مهارت هایی مجهز می­‌شوید که تمام کسب و کار و زندگی شما را تحت تاثیر قرار می­دهد، بنابراین باید در جایی مطمئن ثبت نام نمایید.

معمولا افرادی که باید در دوره دی بی ای شرکت کنند مشغله کاری زیادی داشته و فرصت کافی برای شرکت در کلاس‌­های حضوری ندارند. این افراد می‌­توانند در دوره‌­های آنلاین شرکت نمایند. در این صورت ضمن حفظ برنامه‌­ریزی شخصی و اجتناب از رفت و آمد اضافی، می­‌توانند در زمان خود صرفه جویی نمایند.

برای شرکت در دوره دی بی ای، به صورت حضوری یا آنلاین، پیشنهاد می­کنیم ابتدا شرایط برگزاری این دوره را در دانشگاه­‌های معتبر مانند دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران بررسی فرمایید.

نفر post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موارد زیر را حتما بخوانید: