پرستیژ سازمانی چیست؟

پرستیژ سازمانی عبارتی است که جایگاه بالای یک سازمان را در مقایسه با سایر همتایان و رقبایش نشان می­دهد. این مفهوم ارتباط زیادی با هویت اجتماعی اعضای سازمان داشته و باعث ارتقای آن می­گردد. برای آشنایی با این موضوع، تاثیرات آن بر موفقیت و پیشبرد اهداف سازمان و سایر مباحثی که در این زمینه تاثیرگذار هستند، می­‌توانید از آموزش‌­های دوره dba بهره­‌مند شوید.

قیمت و کیفیت محصولات، نحوه خدمات پس از فروش، نحوه برخورد با مشتریان و سایر ذینفعان، میزان دسترسی مشتری با سازمان و نحوه پاسخگویی به انتظارات، از جمله مهمترین عواملی هستند که به عنوان مزیت رقابتی، به موفقیت سازمان کمک می­‌کنند. این موضوعات اگرچه در گذشته اهمیت چندانی نداشته، اما با پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه و رقابت شدید در حوزه عرضه انواع محصولات، توجه به این مسائل ضرورت یافته‌­اند.

برای افزایش توان رقابت پذیری در دوران معاصر، یکی از مسائل مهمی که باید مورد توجه ویژه سازمان‌­ها و بنگاه­‌های اقتصادی قرار گیرد، پرستیژ سازمانی است.

در این مقاله موضوع پرستیژ سازمانی و اهمیت آن در پیشبرد اهداف سازمان، رشد و توسعه آن تشریح خواهیم شد.

 

پرستیژ سازمانی چیست؟

پرستیژ سازمانی چیست؟

پرستیژ یعنی چه؟

پرستیژ اگرچه یک کلمه انگلیسی بوده اما در زبان فارسی کاملا مرسوم و پرکاربرد است. پرستیژ در لغت به معنای آبرو، حیثیت، منزلت، اعتبار و نفوذ بوده و برای نشان دادن جایگاه بالای فرد، گروه، مکان و موقعیت به کار می‌­رود. این کلمه وقتی در کنار کلمات دیگری به کار می­‌رود، مفهومی مجزا می­‌یابد مانند پرستیژ کاری، پرستیژ اجتماعی، پرستیژ سیاسی، پرستیژ مدیریتی، پرستیژ برند و پرستیژ سازمانی.

به عنوان مثال پرستیژ اجتماعی به این معناست که فرد در جامعه، در برخورد با سایر افراد و در موقعیت­‌های مختلف باید چگونه برخورد کند و چه آداب و رسومی را رعایت نماید تا مورد احترام دیگران قرار گرفته و شان و شخصیت خود را ارتقا دهد.

 

تعریف پرستیژ سازمانی

پرستیژ سازمانی (Organizational Prestige) ادراک، تصور و برداشتی است که ذینفعان سازمان (مشتریان، کارکنان و شرکا) از نقاط قوت و قابلیت‌­های آن دارند. وقتی یک سازمان از پرستیژ بالایی برخوردار است یعنی قضاوت ذهنی دیگران در مورد آن خوب بوده، آن را محترم شمرده و تحسین می­‌کنند. پرستیژ سازمانی همچنین جایگاه بالاتر یک سازمان را در ارتباط با همتایان و رقبای خود نشان می­دهد.

پرستیژ سازمانی یکی از دارایی‌­های ارزشمند سازمان محسوب می‌­شود زیرا با ایجاد تصویر مثبت در ذهن مشتریان، بر تصمیم‌­گیری آنها تاثیرگذار است. پرستیژ سازمانی ادراک شده، همچنین تاثیر مثبتی بر مشارکت کارکنان دارد. در این ارتباط باید مفهوم هویت اجتماعی و ارتباط آن را با پرستیژ سازمانی درک کنیم.

هویت اجتماعی چیست؟

هویت اجتماعی به معنای مشخصه­‌های مشترک یا مشابه اعضای یک اجتماع (گروه) است که آن را از سایر اجتماعات (گروه‌­ها) متمایز می­کند. این جداسازی اجتماعی پایه ایجاد هویت اجتماعی بوده و باعث وابستگی اعضای داخل اجتماع به یکدیگر می­‌شود.

نظریه هویت اجتماعی بیان می­دارد افراد تمایل دارند خود را به عنوان یک گروه خاص طبقه­‌بندی کنند. دو انگیزه مهم و مستقل برای این امر وجود دارد. اول اینکه افراد با تعلق به یک گروه معتبر، خود را ارتقا داده و عزت نفس خود را افزایش می‌­دهند. دوم اینکه افراد نیاز دارند درباره ادراکات، نگرش‌­ها، باورها و رفتارهای خود احساس اطمینان داشته باشند. شناسایی گروهی به آنها می­گوید چه کسانی هستند، چگونه در محیط اجتماعی خود را ادراک کنند و چه رفتاری داشته باشند.

حال اگر نظریه هویت اجتماعی را در مورد اعضای یک سازمان در نظر آوریم، اهمیت آن را برای ارتقای حرفه‌­ای و ایجاد اطمینان بیشتر برای کارکنان و سایر اعضا درک خواهیم کرد. حال باید بدانیم پرستیژ سازمانی چه رابطه­‌ای با هویت اجتماعی داخل سازمان دارد.

رابطه پرستیژ سازمانی و هویت اجتماعی

رابطه پرستیژ سازمانی و هویت اجتماعی

رابطه پرستیژ سازمانی و هویت اجتماعی

مفهوم پرستیژ سازمانی مفهومی بسیار جدید در علم مدیریت است و اولین تعاریف آن در مقاله یان لیو Yan Lio) و همکارانش در سال 2014 منتشر شد. این مفهوم ارتباط نزدیکی با نظریه هویت اجتماعی (Social Identity Theory) دارد. اگرچه این نظریه سبقه بالاتری داشته و به مقالات تاجفل و ترنر (Tajfel & Turner) در 1979 و  هوگ و تری (Hogg & Terry) در سال 2000 بر می­گردد.

پرستیژ سازمانی باعث ارتقا هویت اجتماعی اعضای یک سازمان می­گردد. زیرا پرستیژ سازمانی به درجه­‌ای اشاره دارد که سازمان به خوبی مورد توجه و احترام قرار می‌­گیرد. به عبارت دیگر نشان می­دهد جایگاه اجتماعی سازمان بالاتر از سایر سازمان­‌های مشابه یا رقیب است. بنابراین پرستیژ سازمانی باعث شکوه و جلال شده و ویژگی­‌های مثبتی را برای اعضای سازمان به ارمغان می­‌آورد و از این طریق افراد احساس یکپارچگی بیشتری با سازمان خود خواهند داشت.

پرستیژ کاری و پرستیژ سازمانی به ویژه برای کارکنان متخصص و حرفه­‌ای اهمیت بیشتری دارد.

 

پرستیژ واحدهای کاری

موضوع دیگری که ذیل عنوان پرستیژ سازمانی باید تعریف و تبیین شود، پرستیژ واحدهای کاری داخل سازمان است. سازمان یک موجودیت تفکیک­‌ناپذیر و یکپارچه نیست، بلکه از واحدهای کاری مجزا تشکیل شده است. در هر یک از این واحدها، وظایفی به کارکنان محول می­شود و هر کدام دارای اهداف منحصر به فردی هستند. برخی واحدها وظایف و اهداف حساس­‌تری دارند، بنابراین اهمیت همه واحدها یکسان نیست.

برای تمام واحدهای کاری می­توان به صورت مجزا هویت اجتماعی و پرستیژ را متصور شد. این موضوع نباید از نگاه مدیریت کل مجموعه و مدیریت واحدها پوشیده بماند. زیرا برای کارکنان متخصص و حرفه‌­ای، پرستیژ اهمیت زیادی داشته و از پرستیژ واحد کاری خود به عنوان یک نشانه برای ارتقا هویت اجتماعی خود استفاده می­کنند.

 

پرستیژ واحدهای کاری

مفهوم پرستیژ واحدهای کاری چیست؟

رابطه پرستیژ بر سایر متغیرهای موثر بر سرنوشت سازمان

همچنان که ذکر شد مفهوم پرستیژ سازمانی در مطالعات مدیریت کاملا نوظهور است. محققان سعی دارند نحوه تعاملات این متغیر را با سایر متغیرهایی که بر سرنوشت سازمان تاثیر دارند، بررسی نمایند. به عنوان مثال تحقیقات نشان می­‌دهد اعتماد سازمانی و حمایت سازمانی بر هویت سازمانی و پرستیژ سازمانی اثر مستقیم معناداری دارد. همچنین مشخص شده است پرستیژ سازمانی در کارکنان سازمان­‌هایی که حمایت پایدار دریافت می­کنند، بالاتر است. زیرا پرستیژ سازمانی از دیدگاه کارمندان، عقاید یا باورهایی است که آنها نسبت به سازمان دارند.

این متغیر بر بعضی متغیرها اثر منفی داشته و در برخی مدل­‌ها نقش متغیر واسطه را دارد و اثر یک یا چند متغیر را تعدیل می­کند. برای آشنایی بیشتر با مفهوم پرستیژ سازمانی و تاثیراتی که می تواند بر اهداف و موفقیت سازمان داشته باشد، لازم است از آموزش‌­های تخصصی اساتید بهره بگیرید. برای این منظور می­‌توانید در دوره‌­های تخصصی مانند دوره dba شرکت فرمایید. در ادامه این دوره به صورت مختصر معرفی خواهد شد.

 

آشنایی با دوره dba

دوره dba یک دوره پیشرفته مدیریت کسب و کار است. این دوره مختص مدیران، کارآفرینان، صاحبان مشاغل، مشاوران ارشد، رهبران سازما‌ن‌­ها و همچنین کسانی است که می­‌خواهند در پست­‌های مدیریتی مشغول به کار شوند یا کسب و کار مستقلی برای خود راه‌­اندازی کنند. پیشینه تاریخی این دوره مربوط به اواخر قرن بیستم، همزمان با تغییرات و دگرگونی­های بنیادین موج صنعتی است. بر اثر این تغییرات، کسب و کارها و به تبع کل جامعه دچار تحول شدند و چالش‌­های جدیدی را تجربه نمودند. دانشگاه هاروارد آمریکا وخامت اوضاع را درک کرده و با تربیت نیروی انسانی، به کسب و کارهای مختلف کمک کرد.

مهم­ترین مباحثی که در دوره dba تدریس می­‌شوند عبارتند از: اصول مدیریت و رهبری سازمان، منابع انسانی، اصول سرمایه‌‌­گذاری، کارآفرینی، اقتصاد، حسابداری، حقوق، رفتار سازمانی، تفکر استراتژیک، مدل‌­های کسب و کار، مهارت­‌های ارتباطی و اصول و فنون مذاکره.

دوره mba، دوره dba و post dba به صورت تخصصی و حرفه‌­ای در دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران، در قالب دوره­‌های حضوری و آنلاین، برگزار می­‌گردد.

 

آشنایی با دوره dba

آشنایی با دوره dba

ضرورت شرکت در دوره dba

دوره dba یک دوره آموزشی تخصصی برای یادگیری اصول و مهارت­‌هایی است که مدیران، کارآفرینان و صاحبان صنایع و مشاغل به آن نیازمند هستند. شاید این سوال پیش آید که چرا چنین افرادی به آموزش بیشتر نیاز دارند؟ اول اینکه توجه داشته باشید هر فردی در هر جایگاه و مقامی که باشد نیاز به آموزش­‌های متناسب و مفید دارد. ثانیا اهم نیاز آنها به این جهت است که برای مواجهه درست با تغییرات و شوک‌­های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی عصر حاضر و حل مسائل و چالش‌­های ناشی از آنها به مهارت‌­ها و دانش نوین نیاز دارند.

تغییرات و دگرگونی‌‌­های جامعه باعث پدیدار شدن نظریات نوین می­‌شوند. زیرا دانشمندان و محققان تغییرات را به طور مستمر رصد می­‌کنند. سپس چالش­‌های ناشی از آنها را برای افراد جامعه، کسب و کارها و دولت­‌ها بررسی کرده و با ارائه نظریات نوین، سعی دارند راه حل­‌های مناسب و بهینه ارائه دهند. بنابراین همه افراد جامعه به ویژه کسانی که مسئولیت یک اجتماع (مانند یک سازمان) را بر عهده دارند، باید از جدیدترین نظریات و کشفیات محققان و دانشمندان آگاه باشند. در این صورت بهتر و سریع‌­تر بر مسائل غالب شده و می‌­توانند کشتی خود را از میان امواج سهمگین به سلامت عبور می‌­دهند.

اساس دوره dba و دوره پیش نیاز آن یعنی دوره mba این است که افراد شاغل (به ویژه در پست­‌های مدیریتی) و افراد دارای کسب و کار، با آخرین نظریات آشنا شده و بتوانند به صورت کارآمد مشکلات و مسائل خود را حل کنند. افرادی که از چنین آموزش‌­هایی برخوردار نباشند، نمی توانند متناسب با تغییرات رشد کرده و مهارت­‌های خود را ارتقا دهند. در نتیجه نمی‌­توانند مزیت‌­‌های رقابتی خود را حفظ کرده و در حرفه و شغل خود موفق باشند.

 

نفر post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موارد زیر را حتما بخوانید: