شناسایی نیازهای بازار، چرا و چگونه؟

هر کسب و کاری برای بقا، تداوم و توسعه نیازمند شناسایی نیازهای بازار است. این شناخت ابعاد مختلفی را شامل می­شود مانند شناخت نیازهای مشتریان و شناخت وضعیت بازار بعد از تغییرات کلان جامعه در حوزه سیاست، اقتصاد، فرهنگ و ویژگی­های جغرافیایی. کسب چنین شناختی به دانش علمی و مهارت­های عملی چند بعدی نیازمند است که باید در دوره­های تخصصی همچون دوره mba آموخته شود.

اساس شکل­گیری بازارها و کسب و کارهای مختلف، وجود نیاز در جامعه و ضرورت پاسخگویی به آن نیازها بوده است. به عبارت دیگر کسب و کارها پدید آمده و تداوم می­یابند به شرطی که بتوانند نیاز یا خواسته یا انتظاری را برآورده سازند. بنابراین موفقیت، رشد و تداوم حیات کسب و کار به شناسایی نیازهای بازار و سپس ارائه پاسخ درست به آنها (از طریق کالا یا خدمات) بستگی دارد. این مقدمه کوتاه ضرورت شناسایی نیازهای بازار را روشن می­سازد. در ادامه مطالب بیشتری در این زمینه خواهید یافت.

شناسایی  نیازهای بازار چیست؟

شناسایی نیازهای بازار چیست؟

منظور از شناسایی نیازهای بازار چیست؟

هنگامی که صحبت از شناسایی نیازهای بازار به میان می­آید، باید به چند نکته توجه کنیم. اول اینکه منظور ما از شناسایی نیازهای بازار چیست؟

قسمت مهمی از شناسایی نیازهای بازار مربوط به شناسایی نیازهای مشتریان و جامعه هدف بوده و قسمت دیگر مربوط به شناخت بازار به لحاظ فاکتورهای کلان اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است. در یک تقسیم بندی دیگر نیازهای بازار را می­توان به دو گروه دائمی و موقت تقسیم­بندی نمود. به عنوان مثال نیاز مشتری به احترام یک نیاز دائمی بوده که در تمام طول تاریخ ثابت است، اما نیاز به کالایی با رنگ بنفش، ممکن است به دلایل شرایط ویژه سیاسی (مانند انتخابات) یا اجتماعی (مانند مد روز) باشد. به لحاظ بعد زمانی هم می­توان دو نوع شناسایی را مد نظر قرار داد، شناسایی فعلی بازار و شناسایی وضعیت آینده در کوتاه­مدت یا بلندمدت.

نکته دوم این است که چرا می­خواهیم نیازهای بازار را شناسایی کنیم؟ آیا قصد ورود به بازار جدیدی را داریم یا می­خواهیم محصولی جدید به بازار فعلی عرضه نماییم؟ یا اینکه قرار است با افزایش جامعه هدف (یا تنوع بخشی به آن)، کسب و کار خود را توسعه دهیم؟ پاسخ به این سوال به استراتژی­های بازاریابی ما بستگی دارد.

بنابراین شناسایی نیازهای بازار به معنی گذری کوتاه در بازار یا مصاحبه و گپ و گفت با چند مشتری حاصل نمی­شود. بلکه نیازمند تحقیقات گسترده، مداوم و چند بعدی است و برای انجام این تحقیق به دانش­های مختلفی همچون بازاریابی، اقتصاد، آینده پژوهی، روانشناسی و جامعه شناسی نیازمندیم. بنابراین لازم است برای انجام این تحقیقات نیروی متخصص استخدام کنید یا در دوره­های آموزشی تخصصی مانند دوره mba شرکت نمایید. (در پایان مقاله به طور مختصر با این دوره آشنا خواهید شد.)

در ادامه متن در مورد عناوین یاد شده در حوزه شناسایی نیازهای بازار، مطالب کاربردی و سودمندی ارائه خواهیم کرد.

 

شناسایی نیازهای مشتری

به عنوان کارآفرین، مدیر یا رهبر تجاری باید بتوانید نیازهای مشتریان خود را درک کنید. بسیاری از کسب و کارها بر جذب مشتری­های جدید تمرکز دارند، اما بزرگترین مزیت رقابتی توانایی حفظ مشتریان در بلند مدت است. برای این منظور باید بتوانید نیازهای مشتری را شناخته و به بهترین شکل آنها را پاسخ دهید.

برآوردن نیازها، خواسته­ها و انتظارات مشتریان، برگ برنده کسب و کار محسوب می­شود و هیچ عاملی دیگری نمی­تواند جایگزین آن گردد. تحقیقات نشان می­دهد 66 درصد مشتریان انتظار دارند کسب و کارها نیازها و خواسته­های آنها را درک کنند. 91 درصد مشتریان بعد از کسب تجربه مثبت و خوشایند از یک کسب و کار، خرید خود را از آنها تکرار می­کنند. 71 درصد مشتریان اذعان می­کنند که علت خرید آنها تنها تجربه خوشایندی بوده که از آن کسب و کار داشته­اند.

علاوه بر دلایل مذکور، شناسایی نیازهای مشتری از این جهت اهمیت دارد که:

  • به افزایش رضایت مشتری می­انجامد؛
  • باعث افزایش شهرت برند می­گردد؛
  • درآمد و سودآوری سازمان یا کسب و کار را افزایش می­دهد؛
  • مزیت رقابتی پایدار ایجاد می­کند؛
  • بینش­های ارزشمندی برای ارائه کالاها و خدمات بهتر در آینده پدید می­آورد.
انواع نیازهای مشتری

انواع نیازهای مشتری

انواع نیازهای مشتری

انواع نیازهای مشتریان را می­توان در سه دسته اصلی جای داد:

  • نیازهای عملکردی: منظور نیازهایی است که بر انجام یک کار یا عملکرد خاص تمرکز دارد. به عنوان مثال کوهنورد برای فعالیت خود به یک کفش کوهنوردی نیاز دارد.
  • نیازهای اجتماعی: این نیازها بر نحوه ادراک یک محصول یا خدمت تمرکز دارند، به عنوان مثال برند محصول یا سطح اجتماعی فروشگاه. اگر چه این گروه از نیازهای مشتری در اولویت اول قرار ندارند، اما بر تصمیم گیری آنها موثرند.
  • نیازهای عاطفی و احساسی: این نیازها بر احساس خاصی که در هنگام استفاده از محصول یا خدمت تداعی می­شوند، تمرکز دارند مانند حس احترام یا لذت.
شناسایی نیازهای مشتری و برآوردن آنها

برخی از مهمترین خواسته­‌ها و نیازهای مشتریان عبارتند از:

  • دوستی
  • همدلی
  • انصاف
  • کنترل (یا استقلال برای تصمیم گیری)
  • گزینه­های جایگزین
  • اطلاعات
  • زمان
  • کیفیت
  • راحتی
  • مقرون به صرفه بودن
  • اعتماد
  • قابلیت دسترسی
  • شفافیت
  • نوآوری
  • هویت

 

تغییر نیازهای بازار در اثر تغییر فاکتورهای کلان جامعه

با تغییر جوامع، نیازهای بازار نیز دچار تغییر و تحول می­شوند. شناخت بازار و تغییرات آن، برای کسب و کارهای مختلف ضرورت دارد. به عنوان مثال تغییرات تکنولوژیکی باعث تغییرات شدید در نیازهای بازار می­‌گردند؛ کالاها و خدمات جدیدی را به وجود می‌­آورند و کالاها و خدمات زیادی را از عرصه خارج می­کنند. در دوران کنونی مثال­‌های زیادی از این تغییرات می‌­توان بیان کرد.

 

فاکتورهای تاثیرگذار بر نیاز بازار

فاکتورهای تاثیرگذار بر نیاز بازار چیست؟

تاثیر تغییرات تکنولوژیکی بر نیاز بازار

مهمترین فاکتورهایی که در سطح کلان بر وضعیت بازار و نیازهای آن تاثیر می­گذارند عبارتند از:

  • تغییرات اقتصادی: مانند رکود، تورم، کاهش یا افزایش نقدینگی در جامعه؛
  • تغییرات سیاسی: مانند تغییر روابط با ملت­های دیگر، انقلاب، جنگ و انتخابات؛
  • تغییرات اجتماعی: مانند تغییرات مد (لباس، لوازم منزل، سبک زندگی)، مطرح شدن برخی مسائل اجتماعی مانند زیست بوم، حمایت از کودکان کار، فرهنگ­سازی برای استفاده یا عدم استفاده از برخی محصولات؛
  • تغییرات تکنولوژیکی: مانند رشد اینترنت، فضای مجازی، گوشی­های هوشمند و هوش مصنوعی؛
  • تغییرات طبیعی و آب و هوایی: مانند کاهش یا افزایش شدید دما، سیل، زلزله و طوفان.

هر کدام از فاکتورهای یاد شده می­توانند به صورت کوتاه­مدت و ناپایدار بر نیازهای بازار تاثیر بگذارند و یا تغییرات بلندمدت و پایدار ایجاد کنند. شناخت یا پیش بینی این تغییرات، جهت شناسایی نیازهای بازار و سپس ارائه استراتژی­ها و پاسخ­های مناسب، برای بقا و رشد کسب و کار اهمیت زیادی دارند.

 

ضرورت شناسایی نیازهای بازار برای تعیین استراتژی­های بازاریابی

هنگامی که استراتژی­های بازاریابی در یک کسب و کار تدوین می­شوند، توجه به تغییرات بازار و شناسایی نیازهای بازار اهمیت زیادی دارند. اینکه چه محصولی تولید شود، در چه مکان یا محلی عرضه گردد، قیمت آن در هر مکان چقدر باشد و از چه طریق به جامعه هدف معرفی شود؛ کاملا به دانش حاصل از شناسایی نیازهای بازار بستگی دارد. بدون این دانش، نمی­توان استراتژی­های مناسب و سودآوری تنظیم نمود.

همچنین در تعیین نوع استراتژی بازاریابی (نفوذ در بازار، توسعه محصول، توسعه بازار، تنوع بخشی و …) به دانش کافی و دقیق حاصل از شناسایی نیازهای بازار احتیاج داریم.

چگونگی شناسایی نیازهای بازار

شناسایی نیازهای بازار یک فرآیند تخصصی، دائمی و البته حیاتی است. روش­های مختلفی برای انجام آن وجود دارد مانند دریافت بازخورد از مشتریان به صورت سازمان­یافته و منظم (به عنوان مثال در قالب نرم­افزارهای CRM)، تکمیل پرسشنامه به صورت دوره­ای یا تصادفی، استفاده از اپلیکیشن­ها یا ربات­های نظرسنجی از خریداران. برای رصد کردن عوامل بیرونی و فاکتورهای کلان نیز به دانش و ابزارهای تخصصی نیاز دارید. با توجه به اهمیت دانش حاصل از تحقیقات بازار، باید برای انجام این تحقیقات از نیروهای متخصص کمک گرفته یا روش­های علمی آن را بیاموزیم.

در دوره mba به عنوان یک دوره تخصصی مدیریت کسب و کار، می­توان به چنین دانشی به صورت علمی و عملی مجهز شد. در قسمت بعد اطلاعات بیشتری در مورد این دوره و نحوه شرکت در آن ارائه خواهد شد.

 

چگونگی شناسایی نیازهای بازار

چگونگی شناسایی نیازهای بازار

دوره mba

دوره mba یک دوره تخصصی مدیریت کسب و کار است که به طور ویژه به مسائل و چالش­های مدیران، کارآفرینان و صاحبان مشاغل می­پردازد. در این دوره با ارائه آموزش­ها و سرفصل­های متناسب با نیاز بازار، نیروی کار را برای رویارویی با تغییرات و مسائل مرتبط با آنها تربیت می­کنند.

تاریخچه پیدایش دوره ام بی ای، مربوط به اوایل قرن بیستم است. در این دوران جامعه و مشاغل مختلف بر اثر تغییرات ناشی از صنعتی شدن، مسائل جدیدی را تجربه می­کردند. جامعه علمی این تغییر و نیاز بازار را درک کرده و با ارائه آموزش­های نوین سعی کرد برای مسائل نوظهور راه حل­های کاربردی و مثمر ارائه دهد. اولین مدرک mba در دانشگاه هاروارد آمریکا اعطا شد.

اقتصاد خرد و کلان،اصول بازاریابی، مدلهای کسب و کار، حسابداری و مدیریت مالی بنگاهها، رفتار سازمانی، اصول و فنون مذاکره، تئوری سازمان، منابع انسانی و تفکر و مدیریت استراتژیک برخی از سرفصل­های دوره mba هستند. این دوره دارای گرایش­های مختلفی است و متقاضیان بسته به نیاز خود می­توانند در یکی از گرایش­ها شرکت نمایند.

دوره mba بیش از ده سال است که در ایران و دانشگاه­های معتبر همچون دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه تهران به صورت آنلاین و حضوری آموزش داده می­شود. اگر می­خواهید در این دوره تخصصی شرکت نمایید، برای اطمینان از بهترین نتیجه، حتما در مورد سوابق آموزشی برگزارکننده و اساتید آن تحقیق نمایید.

 

 

نفر post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موارد زیر را حتما بخوانید: