مفهوم پرسونا (persona) در تجارت الکترونیک چیست؟

پرسونا، واژه‌ای است که تاریخچه آن به نمایش باستانی یونان و سپس نظریات روانشناسی یونگ بر می­گردد. در بازاریابی، persona از آن جهت اهمیت دارد که از طریق آن بهتر می­توانید مخاطب یا مشتری خود را درک کرده و نیازها و خواسته­‌هایش را بشناسید. در این صورت محصول و محتوای بهتری برای او ارائه می­دهید و استراتژی‌های بازاریابی خود را در مسیر درست­‌تری هدایت می­کنید.

به عنوان یک مدیر یا صاحب کسب و کار، چقدر مشتریان و مخاطبان خود را می­‌شناسید؟ یکی از الزامات مهم برای موفقیت کسب و کار به ویژه در فضای تجارت الکترونیک، شناخت مخاطبان و جامعه هدف است. زیرا تنها از طریق شناخت کامل و جامع مخاطبان می­توان بهترین محتوا یا محصول را در جهت رفع نیازها، خواسته­‌ها و انتظارات آنان عرضه نمود. پرسونا ابزار مهم و موثری جهت این شناخت ارائه می­دهد. در ادامه جزئیات دقیق­تری از مفهوم persona خواهید یافت.

 

پرسونا چیست؟

پرسونا چیست؟

 

منظور از پرسونا چیست؟

کلمه پرسونا (Persona) از کلمه لاتین پرسوناره به معنای «صحبت از طریق» ریشه می­گیرد. در تئاتر باستانی یونان، بازیگران نقاب­هایی بر چهره می­زدند و با استفاده از آنها نقش خود را ایفا می­کردند. به این نقاب پرسوناره گفته می‌­شد.

پرسونا یکی از الگوهای کهن روانشناسی گوستاو یونگ است و از آن به عنوان نقاب تفسیر می­‌شود. صورتکی است که مردم در مواجهه با اجتماع بر صورت خود می­زنند تا خود را آنچنان که می­‌خواهند به دیگران نشان دهند.

در بازاریابی، پرسونا به مجموعه­‌ای از ویژگی‌­های خریدار، مشتری یا مخاطب اشاره دارد که شخصیتی منحصر به فرد از مشتریان (یا گروهی از مشتریان) ارائه می­دهد. شناخت و درک این نمای شخصیتی، در بهبود و رونق کسب و کار نقش بسیار مهمی ایفا می­کند.

 

روش­های شناخت شخصیت خریدار

روش­های علمی دقیقی برای شناخت شخصیت خریدار وجود دارد که یکی از بهترین آنها، مصاحبه و گفتگو با مخاطب یا مشتری است. پیشنهاد می­شود این مصاحبه را ضبط کنید تا بتوانید بارها به آن گوش کرده و جزئیات را استخراج کنید.

البته قرار نیست در شناخت پرسونای مخاطب یا مشتری وارد حیطه اسرار و حریم شخصی وی شویم. بلکه فقط به اطلاعاتی نیاز داریم که بتواند در شناخت وی، در جهت بهبود کسب و کار به ما کمک کند. برخی از مهمترین سوالاتی که باید در شناخت پرسونا پاسخ دهید عبارتند از:

  • مشتری، خریدار یا مخاطب در هنگام خرید به چه چیزی فکر می­کند؟
  • چه فاکتورهایی را در نظر می­گیرد؟
  • چه رفتارهایی را از فروشنده یا صاحب کسب و کار می­پسندد و از چه ویژگی­هایی متنفر است؟
  • از چه طریق محصولات و خدمات مورد نیاز خود را دریافت می­کند؟
  • از چه منابعی اطلاعات مورد نیاز خود را در مورد محصولات و خدمات جمع­‌آوری می­کند؟

در شناخت پرسونا باید مشتریان را به دو گروه اصلی طبقه‌بندی کنید، مشتریان نهایی و مشتریان تجاری. منظور از مشتریان نهایی مصرف­‌کنندگانی هستند که به صورت مستقیم از کالا یا خدمات شما استفاده می­کنند. در بازاریابی به این نوع فروش، B2C گفته می­شود. مشتریان تجاری کسانی هستند که از کالا و خدمات شما برای تولید کالاها و خدمات خود استفاده می­کنند. به این نوع فروش B2B گفته می­شود. به عنوان مثال اگر شما تولیدکننده پارچه هستید، مشتریان شما می­توانند خانم­‌هایی باشند که پارچه را برای استفاده شخصی خود می­‌خرند یا کارگاه­‌های تولید لباس که از پارچه شما در خط تولید خود استفاده می­کنند.

شناخت پرسونا مخاطب

شناخت پرسونا مخاطب

 

کاربردها و مزایای پرسونا

ابزار پرسونا می­تواند در فرآیند برنامه­‌ریزی، طراحی و توسعه محصول، ارزیابی، بازاریابی، تبلیغات، تولید محتوا، تدوین و اجرای استراتژی­‌های فروش مورد استفاده قرار گیرد.

مهمترین مزایای persona عبارتند از:

  • افزایش تمرکز بر مخاطبان
  • کمک به اولویت بندی الزامات محصول
  • اولویت بندی مخاطبان
  • به چالش کشیدن مفروضات قبلی که از مخاطب در ذهن داریم (و بسیاری از آنها با واقعیت در تناقض است)
  • ایجاد همدلی با مخاطب
  • بهبود تفکر خلاق برای ارائه کالا و خدمات بهتر
  • کمک به تخصیص مطلوب منابع در جهت اهداف کسب و کار

 

چرا پرسونا اهمیت دارد؟

در دنیای تجارت امروز، شناخت مخاطب یا مشتری اهمیت بسیار زیادی دارد. برگ برنده در اختیار سازمان­‌ها، شرکت­‌ها و کسب و کارهایی است که بیش از بقیه مخاطبان خود را شناخته و به نیازها، خواسته­‌ها و انتظاراتش پاسخ داده­‌اند.

یکی از روش­‌های پرکاربرد و سودمند در جهت شناخت مشتریان و مخاطبان، گروه­بندی کردن آنان است. هنگامی که صحبت از طبقه بندی یا گروه‌بندی جامعه هدف یا جامعه مخاطب به میان می­‌آید، می­توان از دو گروه اطلاعات استفاده کرد. اول داده‌­های جمعیتی مانند سن، جنسیت، وضعیت تاهل، تعداد فرزندان، محل زندگی، میزان درآمد. دوم ابزار پرسونا که علاوه بر داده­‌های جمعیتی، وارد جزئیات شده و اطلاعات کامل­تری را در بر می­گیرد مانند نحوه درآمدزایی، نحوه خرید، نحوه دریافت اطلاعات، نوع سرگرمی­‌ها، علایق، امیدها و آرزوها، نگرانی و ترس­‌ها، نقاط ضعف و قوت، نقاط درد و حساسیت، سبک زندگی، سبک پوشش و برندهایی که بیشتر از آنها خرید می­کند. پرسونا به جای ویژگی­های کلی و جمعیتی، ویژگی­های شخصیتی را به نمایش می­گذارد؛ گروه­های واقعی کاربران را تشریح می­کند که در ویژگی­‌های شخصیتی و نیازها مشترک و مشابه هستند.

 

persona در تجارت الکترونیک

همان طور که متوجه شدید ابزار پرسونا در موفقیت بازاریابی و استراتژی­‌های فروش اهمیت زیادی دارد. حال به اهمیت پرسونا در تجارت الکترونیک می­پردازیم.

در تجارت الکترونیک علاوه بر عرضه کالا و خدمات، موضوع تولید محتوا نیز اهمیت دارد. منظور از محتوا چیست؟ هر نوع نوشته، تصویر، ویدئو، موزیک و صدا که در فضای اینترنت و شبکه­‌های مجازی جهت معرفی، تبلیغ یا نمایش کالا و خدمات منتشر می­‌گردد، محتوا یا Content نام دارد.

 

اهمیت پرسونا

اهمیت پرسونا

 

اهمیت پرسونا در تولید محتوا

غالبا در فضای اینترنت، مخاطب یا مشتری نیاز و خواسته خود را به صورت یک عبارت (کلمه، جمله یا سوال) در موتور جستجو (گوگل، اینستاگرام، پینترست و …) سرچ می­کند. به عنوان مثال اگر قصد خرید کفش کوهنوردی دارد با عباراتی همچون «کفش کوهنوردی»، «حراج کفش کوهنوردی»، «کفش کوهنوردی اورجینال»، «کفش کوهنوردی زنانه» و …، نیاز خود را مطرح می­کند.

در صفحه اول جستجو (سرپ)، فروشگاه­ها یا سایت­‌هایی نمایش داده می­شوند که بهترین رتبه را در سئو دارند. این سایت­ها یا فروشگاه­های اینترنتی، با ارائه محتوای کاربر پسند و جذاب، توانسته­‌اند به رتبه­‌های برتر موتور جستجو دست یابند.

برای تولید بهترین محتوا، پرسونای مخاطب اهمیت زیادی دارد. تا زمانی که شخصیت خریداران و مخاطبان برای تولیدکننده محتوا مشخص نباشد، نمی­توان محتوایی تولید کرد که باعث جلب توجه و جذب آنان گردد.

از طریق ابزار پرسونای مخاطب متوجه می­شوید که چگونه می­توانید انگیزه خرید در مشتری و مخاطب ایجاد کرده و چگونه او را هیجان زده کنید. همچنین در می­یابید چگونه می­توان مشارکت وی را برای افزایش رتبه سئو جلب نمود. زیرا هر چقدر مخاطب بیشتر در سایت شما بماند یا با واکنش­‌هایی از قبیل پاسخ به نظرسنجی و معرفی به دیگران، با شما مشارکت کند، رتبه سئو و در نتیجه نمایش شما به مخاطبان بیشتر افزایش خواهد یافت.

 

نکات مهم

برای نوشتن و خلق پرسونای مخاطب باید به چند نکته اساسی توجه شود:

  • اطلاعاتی که مبنای شکل­گیری پرسونای مخاطب هستند باید بر اساس داده­های واقعی و تحقیقات بازار باشند.
  • برای به تصویر کشیدن شخصیت خریداران و مخاطبان، باید از نظریات نوین روانشناسی بهره بگیرید.
  • اطلاعاتی که تحت عنوان پرسونا جمع­‌آوری کرده‌­اید به صورت منسجم و سازمان یافته مکتوب و نگهداری نمایید.
  • از طریق یک عکس یا تصویر، پرسونای مخاطب خود را شخصی سازی کنید.

بنابراین خلق و استفاده بهینه از ابزار پرسونای مخاطب یا پرسونای مشتری، نیازمند مهارت­‌های چند بعدی در حوزه­‌هایی مانند آمار، جامعه شناسی، روانشناسی، مدیریت و بازاریابی است. به عبارت دیگر خلق تصویری جامع از مشتریان و مخاطبان نیازمند آموزش و فراگیری علوم و مهارت­های متعدد در دوره­‌های تخصصی مانند دوره دی بی ای می باشد. در ادامه به صورت مختصر با این دوره و مزایای آن آشنا خواهید شد.

 

دوره dba چیست؟

دوره dba یک دوره فوق تخصصی مدیریت کسب و کار است که در ایران با نام دکترای حرفه‌­ای مدیریت بازرگانی شهرت یافته است. پیش نیاز این دوره، دوره mba است که در بیش از ده سال گذشته در دانشگاه­های معتبر ایران، به عنوان دوره‌­های آزاد آموزشی تدریس می­گردد.

هدف از دوره دی بی ای تربیت نیروی کار حرفه­‌ای و متخصص همراه با مهارت­های چندگانه است. مهمترین علتی که باعث شهرت و رواج دوره dba در سراسر دنیا شده، نیاز کسب و کارها به کارکنان حرفه­‌ای و کارآزموده است.

مفهوم پرسونا در دی بی ای

مفهوم پرسونا در دی بی ای

 

مزایای دوره dba

مهمترین مزایای شرکت در دوره dba عبارتند از:

کسب دانش و مهارت‌­های کاربردی همراه با اساتید با تجربه: سبک کلاس­‌های دوره dba و دوره mba به این صورت است که افراد با چالش‌­های واقعی دنیای کسب و کار مواجه شده و همراه با اساتیدی که تجربه درخشانی در حوزه مدیریت، کارآفرینی و رهبری دارند، راه حل­‌های علمی را تمرین می­کنند.

ارتقای مهارت‌­های چند بعدی: دروسی که در دوره dba ارائه می­شود مختص یک رشته دانشگاهی خاص نیست بلکه مجموعه علوم و مهارت­‌های مورد نیاز مدیران و صاحبان مشاغل را در بر می­گیرد. رفتار سازمانی، آینده‌پ-ژوهی، تفکر استراتژیک، اصول و مبانی مدیریت هلدینگ­‌ها، مبانی و تحلیل صورت­‌های مالی، اصول مدیریت برند، تحلیل رفتار مصرف­‌کننده، بازاریابی استراتژیک، مدل‌­های کسب و کار از جمله دروسی هستند که در گرایش­‌های مختلف دوره­ dba ارائه می­گردند.

کسب پتانسیل بیشتر برای ارتقای شغلی و پیدا کردن شغل­‌های بهتر: در اقتصاد امروز مشاغل تخصصی‌­تر شده و بیش از پیش به دانش و مهارت­‌های حرفه­‌ای متکی است. از طرف دیگر افرادی که دارای مدرک dba هستند، از مهارت‌­های بالاتر و تخصصی­‌تری برخوردار بوده و بهتر از دیگران می­توانند وظایف شغلی خود را ایفا نمایند در نتیجه می­توانند در شغل­های بهتر با درآمدهای بیشتر ایفای نقش نمایند.

نفر post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موارد زیر را حتما بخوانید: