نگاه اقتصاد به مسائل مالی کسب­‌و­کارها

مقدمه

بسیاری از افرادی که قصد راه­‌اندازی کسب­ و­کار خود را دارند، در پس ذهنشان نگران مشکلات اقتصادی و مسائل مالی حاکم بر جامعه­ بوده و به دنبال فرد مناسبی هستند تا بتواند به آن­ها در این مسیر پر پیچ و خم راهنمایی و مشاوره دهد. گروهی دیگر کسب­‌و­کار خود را راه‌­اندازی کرده و در مدیریت مسائل مالی سازمان و یا شرکت خود دچار مشکل می­‌شوند و حتی شاید نیازمند دریافت وام برای گذراندن دوران سخت مالی خود باشند. این دسته از افراد، چنین گمان می­کنند که دریافت وام و تسویه کردن بدهی­‌ها در این شرایط اقتصادی، نوعی برد محسوب می­شود؛ درحالی که این تصور کاملا اشتباه است؛ چراکه دریافت وام تنها اگر با هدف سرمایه­‌گذاری در مسیری درست و کسب سود انجام شود، مطلوب خواهد بود. در غیر این صورت با توجه به ارزش پول در کشور ما، ممکن است حتی نوعی زیان محسوب شود؛ زیرا با توجه به تورم موجود در این سال­ها، زمان حرف اول را در انتخاب یک مسیر سرمایه­‌گذاری درست و پیشبرد آن می­زند. تمامی افراد جامعه از این امر آگاهند که ارزش پولی که امروز در دست دارند با ارزش همان پول در چند روز آتی متفاوت بوده و به دنبال راهی برای حفظ سرمایه خود و نگهداری آن در شرایط باثبات هستند. در این مقاله به بررسی ارزش فعلی پول، نرخ بهره و رابطه آن با تورم و تحلیل انواع وام­‌ها و روش‌­های سرمایه‌­گذاری می­پردازیم. اگر ابهاماتی در خصوص این موضوعات در ذهنتان نقش بسته است؛ تا پایان همراه ما باشید.

ارزش زمانی پول چیست؟

ارزش زمانی پول چیست؟

در علم اقتصاد و امور مالی، پول دارای ارزش بوده، که با گذشت زمان دست­خوش تغییراتی می‌شود. در واقع پول در هر برهه زمانی دارای ارزش فعلی بوده که با نرخ تنزیل متفاوت در پرداخت‌ها و یا دریافت‌ها تغییر می‌کند. با توجه به این موضوع با کمک فرمول‌ها و روش‌هایی اقدام به محاسبه ارزش پول در حال حاضر و آینده می­شود. ارزش زمانی پول، بیانگر این مفهوم است که ارزش پول شما در حال حاضر بیشتر از ارزش همین مبلغ در آینده خواهد بود. ارزش زمانی پول یک اصل اساسی در امور مالی است و برای تصمیم‌­گیری استراتژیک و بلندمدت مالی استفاده می‌شود، مانند اینکه آیا در یک پروژه سرمایه­‌گذاری شود یا خیر و یا کدام دنباله جریان نقدی مطلوب‌­تر است.

مثالی از مفهوم ارزش زمانی پول

مفهوم ارزش زمانی پول در هدایت تصمیمات سرمایه­‌گذاری کمک شایانی می­کند. به عنوان مثال، فرض کنید شما به عنوان یک سرمایه‌­گذار می­توانید بین دو پروژه یکی را برگزینید: پروژه A و پروژه B یکسان هستند با این تفاوت که پروژه A وعده پرداخت 1 میلیارد تومانی در سال اول را می­دهد، در حالی که پروژه B یک میلیارد تومان پرداخت نقدی در سال پنجم را پیشنهاد می­دهد. با توجه به این موضوع درمی­یابیم که پرداخت 1 میلیارد تومانی پس از یک سال در مقایسه با 5 سال یکسان نبوده و ارزش مبلغ دریافتی پس از گذشت یک سال بیشتر از مبلغ دریافتی از پروژه B است.

نرخ بهره

نرخ بهره عبارت است از نرخی که برای جلوگیری از کاهش ارزش پول پرداختی در امروز و دریافتی در آینده، از وام گیرنده دریافت می‌شود. نرخ بهره با توجه به عوامل مختلفی که تورم هم جزئی از آن است، تعیین می‌شود. انواع نرخ بهره عبارتند از:

  • نرخ بهره ساده
  • نرخ بهره مرکب
  • نرخ بهره اسمی
  • نرخ بهره حقیقی
  • نرخ بهره موثر

ارتباط نرخ بهره و تورم

پس از تعریف نرخ بهره، سراغ رابطه بین نرخ بهره و نرخ تورم می­رویم. رابطه بین نرخ بهره و تورم، یک نظریه کلاسیک منسوب به اقتصاددان امریکایی ايروينگ فيشر است.

اروینگ فیشر در فرمول زیر رابطه نرخ بهره اسمی، نرخ تورم و نرخ بهره حقیقی را اینطور نشان می‌دهد:

I = r + π

I = نرخ بهره حقیقی

r= نرخ بهره اسمی

π= نرخ تورم

در اقتصاد کشورهای توسعه یافته، تورم مسئله‌ای حل شده است. به همین دلیل است که بانک‌های مرکزی دغدغه کنترل تورم از طریق دستکاری نرخ بهره را ندارند. در این نوع اقتصادها، رابطه معکوسی بین نرخ بهره و تقاضای منابع مالی توسط سرمایه‌­گذاران وجود دارد.

تعریف وام

تعریف وام

وام عمل گرفتن پول، ملک یا سایر کالاها در عوض بازپرداخت اصل سرمایه در آینده به همراه بهره یا سایر هزینه‌­های مالی درنظر گرفته می­شود. در ادامه به بررسی انواع وام­‌ها می­پردازیم.

 انواع وام­‌ها عبارتند از:

  • کوتاه مدت
  • بلند مدت

که این دو دسته نیز خود شامل زیر مجموعه­‌های دیگری هستند.

کوتاه مدت

  • مضاربه: این وام مختص افراد فعال در بخش تجارت و بازرگانی است. این وام توسط بانک‌های دولتی و خصوصی به بازرگانان داخلی و خارجی تعلق می‌گیرد.
  • خرید دین: تسهیلات خرید دین، به نگاه­‌های اقتصادی که اسناد و اوراق تجاری و اعتباری بابت فروش کالا یا خدمات دارند، با سررسید یکساله پرداخت می­شود.

بلند مدت

  • استهلاکی: وام­‌هایی که با اقساط پرداخت می­شوند و سررسید آن­ها بیش از یک سال است.
  • تفکیکی: وامی است که وام­‌گیرنده با یک نرخ توافق شده در دوره‌­های معین به وام دهنده سود می­پردازد و اصل وام در سررسید عیناً به وام‌دهنده بازپرداخت می­شود.

تعریف سرمایه گذاری

سرمایه‌­گذاری موضوع گسترده‌ای بوده و راه­‌های گوناگونی دارد. اما در حالت کلی به فرآیند خرید چیزهایی که با گذشت زمان ارزش آن­ها بیشتر شود، سرمایه­‌گذاری گفته می­شود. صرف هزینه برای بهبود وضعیت زندگی نیز نوعی سرمایه‌گذاری در دنیای مالی امروز محسوب می­شود. سرمایه­‌گذاری بیشتر برای خرید اوراق بهادار، خرید ملک و باقی کالاهای ارزشمند در نظر گرفته می­شود که در مدت زمان مشخصی، فرد را به سود مورد انتظار می­رساند.

انواع مدل‌های سرمایه­‌گذاری

در این بخش به تحلیل و بررسی انواع مدل­‌های سرمایه‌­گذاری که در طول دوران کسب­‌و­کار و یا زندگی روزمره خود با آن­ها مواجهیم می­پردازیم.

انواع سرمایه­‌گذاری­ها عبارتند از:

·         سرمایه‌گذاری مستقیم

·         سرمایه­‌گذاری غیر مستقیم

·         سرمایه­‌گذاری کوتاه مدت

·         سرمایه­‌گذاری بلند مدت

https://fmut.ir/%d9%86%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a7%d9%82%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d8%af-%d8%a8%d9%87-%d9%85%d8%b3%d8%a7%d8%a6%d9%84-%d9%85%d8%a7%d9%84%db%8c-%da%a9%d8%b3%d8%a8%d9%88%da%a9%d8%a7%d8%b1%d9%87%d8%a7/

سرمایه­‌گذاری مستقیم

در سرمایه­‌گذاری مستقیم شما بدون واسطه مدیریت سرمایه­‌گذاری خود را عهده­‌دار هستید. به­‌طور مثال هنگامی که با استفاده از پس‌انداز شخصی خود کاری را راه اندازی می­کنید، یک سرمایه‌گذاری مستقیم انجام داده­اید. در سرمایه گذاری مستقیم معمولاً ریسک انجام کارها بالاتر بوده و از طرفی همه افراد تخصص و زمان لازم برای انجام کلیه کارها را ندارند؛ برای افراد تازه وارد بهتر است تا از روش سرمایه گذاری غیرمستقیم استفاده کنند. یکی از بهترین نمونه‌­های سرمایه­‌گذاری مستقیم، سرمایه­‌گذاری در بازار بورس هست.

سرمایه گذاری غیرمستقیم

نوع دیگر از سرمایه­‌گذاری، سرمایه‌­گذاری غیرمستقیم است. در این مدل فرد سرمایه خود را در اختیار واسطه قرار می­دهد و سود حاصل را دریافت می‌کند. این روش برای زمانی استفاده می­شود که شما تخصص و زمان کافی برای انجام روش مستقیم را ندارید. بهترین نمونه سرمایه­‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه است.

سرمایه­‌گذاری کوتاه‌مدت

حتماً به این موضوع آگاهید که علاو­ه­‌بر نوع سرمایه­‌گذاری مدت زمان بازدهی آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است در واقع می­توان با درنظر داشتن مدت زمان بازدهی، سرمایه گذاری را به ۲ نوع بلند‌مدت و کوتاه‌مدت تقسیم کرد.

سرمایه­‌گذاری کوتاه‌مدت سود مربوطه را کمتر از ۵ سال به فرد سرمایه­‌گذار بازمی­گرداند. این نوع سرمایه­‌گذاری مناسب افرادی است که می­خواهند در مدت زمان کم به سود دست یابند. سرمایه­‌گذاری کوتاه‌مدت معمولاً برای اهداف محدود استفاده می­شود.

سرمایه‌­گذاری بلند‌مدت در سرمایه­‌گذاری بلندمدت نیاز به صبر و تحمل بیشتری است. در سرمایه‌­گذاری بلند مدت باید درست و اصولی پیش رفت و سرمایه اولیه مناسب این کار را در اختیار داشت.

جمع­‌بندی     

تمامی افراد جامعه نیازمند دانش و اطلاعاتی در زمینه سرمایه‌­گذاری و مسائل اقتصادی هستند تا بتوانند با بینش و درک عمیقی از مسائل راهی را برگزینند که در آینده دچار زیان مالی نشوند. البته دنیای مسائل مالی و اقتصادی فراتر از موضوعاتی است که به توضیح آن­ها پرداختیم؛ اما در این مقاله سعی کردیم تا با زبان ساده موضوعات اولیه مورد نیاز در زمینه­‌های سرمایه­‌گذاری، وام‌­ها و ارزش فعلی پول که از اهمیت بالایی برخوردار است را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و راهنمای شما در این مسیر باشیم.

2.8/5 - (30 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موارد زیر را حتما بخوانید: