تاثیر آموزش در رشد سازمان

فهرست مطالب

رشد سازمان‌ها همواره در گرو آموزش موثر کارمندان است که می‌تواند یکی از بزرگترین چالش‌های آن کسب‌وکار به شمار آید. چگونه می‌توان مطمئن شد که كاركنان تمامی اطلاعات و تخصصی که به آن نیاز دارند تا کارشان را به خوبی انجام دهند، می‌دانند؟ چگونه مطمئن می‌شوید که کارمندان در همه حال مهارت‌های خود را بهبود می‌بخشند و مهارت‌های جدیدی دریافت می‌کنند؟ این موضوع زمانی چالش‌برانگیز می‌شود که شرکت شما در حال تکامل بوده و در مرحله جذب نیروی جديد است و کارمندانی که تیم شما را تشکیل می‌دهند با چالش‌های خاص خود مواجه‌ می‌شوند. یک سازمان زمانی می‌تواند به موفقیت بلند مدت دست یابد که اعضای تیم آن دائماً در حال آموزش باشند و خود را با علم روز سازگار كنند. در اين مقاله به بررسی تاثير آموزش در رشد يک سازمان می‌پردازیم. اگر شما نیز در پی پیشرفت و به روز نگه‌داشتن کارکنان خود بوده و نیازمند اطلاعات کافی در زمینه رشد سازمان و تاثیر آموزش سازمانی هستید تا انتها همراه ما باشید.

رشد سازمان

تاثیر آموزش در رشد یک سازمان

رشد سازمانی به چه معناست؟

زمانی که یک سازمان به مرحله رشد سازمانی می‌رسد، حال می‌تواند به توسعه فکر کند و در ادامه به دنبال گزینه‌های دیگری برای کسب درآمد بیشتر باشد. رشد سازمان اغلب تابعی از روندهای رشد صنعت، چرخه عمر کسب و کار و تمایل مالکان برای ایجاد ارزش سهام است. به همين منظور راه‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند به رشد سازمان كمک كند كه در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.
مراحل رشد سازمانی
به طور کلی مراحل رشد سازمانی عبارتند از:

• ایجاد
• طفولیت
• رشد سریع
• بلوغ
• تکامل
• ثبات
• اشرافیت
• بروکراسی
• مرگ

آموزش و توسعه در سازمان به چه معناست؟

ابتکارات آموزشی و توسعه برای شرکت‌ها در خصوص بهبود عملکرد کارکنان، هدایت، نوآوری و دستیابی به اهداف تجاری خود، حیاتی است. با ارائه فرصت‌های یادگیری مداوم، کسب‌وکارها می‌توانند مشارکت کارکنان را افزایش دهند، میزان غیبت را کاهش داده و موجب بهره‌وری و سودآوری بیشتر شوند. توسعه و آموزش کارکنان، سرمایه‌گذاری هدفمند درخصوص زمان، انرژی و منابع برای رشد کارکنان و سازمانی است که در آن مشغول به کار هستند. این آموزش به کارمندان کمک می‌کند تا در مورد موضوعي خاص دانش کسب كرده و در آن متخصص شوند. بنابراین، یک برنامه آموزشی و توسعه شرکتی، در نهایت به سازمان کمک می‌کند تا بهره‌وری و عملکرد کارکنان را در نقش‌های فعلی خود افزایش دهد. برنامه آموزش و توسعه کارکنان مجموعه‌ای از فعالیت‌های آموزشی است که برای بهبود دانش و مهارت‌های کارکنان طراحی شده است و در نهایت موجب رشد سازمان می‌شوند.
بارزترین نوع آموزش سازمان و کارکنان عبارتند از:

• آموزش فنی
• آموزش وظایف شغلی
• آموزش فرآیندها و سیستم‌های شرکت
• آموزش مأموریت
• آموزش مأموریت فراگیر سازمان
اما آموزش همچنین می‌تواند مهارت‌های نرمی مانند مدیریت افراد یا ارتقاء مهارت‌هاي فراتر از نقش فعلی کارمندان را پوشش دهد تا آنان را برای پیشرفت آماده کند.

تفاوت بین آموزش و توسعه در چیست؟

آموزش و توسعه کارکنان معمولاً با هم ترکیب می‌شوند و هر دو نقش مهمی در تجربه کارمندان دارند، با این وجود تمایز مهمی بین این دو موضوع است.
آموزش مختص شغل و کوتاه‌مدت است. به هنگام آموزش این اطمینان حاصل می‌شود که کارمندان ابزارهای صحیح را در اختیار داشته و مهارت‌‎ها را درست و کامل آموخته و در جهت تکمیل وظایف خود استفاده کنند. توسعه در مورد رشد کارکنان است.این روند طولانی مدت بوده و بیشتر بر رفتار کارمندان متمرکز است و آسیب پذیری بیشتری می‌طلبد.

نحوه رشد سازمان

یادگیری نحوه رشد سازمان در دوره mba دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

چرا مهم است که کارکنان خود را آموزش و توسعه دهید ؟

آموزش و توسعه برای اطمینان از آمادگی کارکنان برای نقش خود، بسیار مهم است. این موضوع که آنها احساس حمایت، ارزش و توانایی کنند و موجب حرکت به سمت پیشرفت آنان و در نهایت رشد سازمان می‌شود.
آموزش و توسعه می تواند تأثیر مستقیمی بر تعامل و حفظ کارکنان داشته باشد و باید بخشی جدایی ناپذیر از استراتژی مدیریت استعداد یک سازمان باشد. از دیرباز کارمندان متعهد خواستار رشد و پذیرای چالش‌های جدید بودند و هیچگاه کار ساده در یک شغل آنان را راضی نكرده و به دنبال پیشرفت در ابعاد مختلف شغل خود بودند.

توسعه با ایجاد یک بازار استعداد داخلی

برخی از سازمان‌ها به پیشرفت کارمندان با یک بازار استعداد داخلی کمک می‌کنند. بازار استعداد داخلی یک پلتفرم یا سیستم در یک سازمان است که شناسایی، توسعه و حفظ استعدادهای برتر را با فراهم کردن فرصت‌هایی برای رشد و پیشرفت شغلی برای کارکنان تسهیل می‌کند. این بازار کارمندان را قادر می‌سازد تا نقش‌ها، پروژه‌ها یا موقعیت‌های مختلف را در شرکت کشف کنند و تحرک داخلی، توسعه مهارت‌ها و همکاری‌های متقابل را ارتقا دهند. با ایجاد یک بازار استعداد داخلی، سازمان‌ها می‌توانند استعدادها را بهتر حفظ کنند، رضایت کارکنان را بهبود بخشند و چابکی آنها را افزایش دهند و در عین حال نیاز به استخدام خارجی را کاهش دهند.

رویکردهای اثرگذار بر آموزش کارکنان

در حالی که انواع برنامه‌های آموزش و توسعه کارکنان می‌تواند به اندازه تمامی کارمندان متفاوت باشد، اما تمامي برنامه‌های آموزشی معمولاً در یکی از چهار دسته زیر قرار می‌گیرند:

  1. آموزش رسمی – آموزش رسمی و الزامات عملی برای یک نقش خاص، مانند مدرک، مجوز، یا گواهینامه خاص.
  2. ارزیابی – بررسی عملکرد کارکنان، یک به یک، و هر تلاش دیگری که برای اندازه‌گیری نقاط قوت و ضعف و یافتن راه‌هایی برای بهبود کارکنان استفاده می‌شود.
  3. تجربه شغلی – کارکنانی که به طور روزانه و عملی یاد می‌گیرند، همانطور که بر نقش خود مسلط هستند، چالش های جدید را انجام داده و در سازمان رشد می‌کنند.
  4. روابط بین فردی – مربیگری، راهنمایی ها، و هر گونه مهارت‌های نرم یا آموزش بین فردی کارکنان، مانند آموزش خدمات مشتری، آموزش تنوع و شمول، آموزش سلامت روان، یا آموزش حل تعارض.
رشد سازمانی

تاثیر یادگیری دوره mba در رشد سازمانی

5 مرحله برای ساختن یک برنامه آموزشی موفق

همه برنامه های آموزشی به طور یکسان ایجاد نمی‌شوند برخی از همان ابتدا به دلیل برنامه ریزی بد و نداشتن استراتژی شکست می‌خورند، در حالی که برخی دیگر به موفقیت‌های بزرگی برای سازمان و کارکنان آن دست می‌یابند. ایجاد یک برنامه آموزشی موثر، مانند هر چیز دیگری در دنیای تجارت، مستلزم داشتن چشم انداز، تعیین اهداف روشن و پیگیری است. در این بخش پنج مرحله برای اطمینان از اجرای برنامه آموزشی و توسعه کارکنان به طور موثر و موفقیت آمیز وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

ارزيابی نيازهای آموزشی

اولین قدم در تدوین یک برنامه آموزشی، شناسایی و ارزیابی نیازها است که در ادامه آن می‌تواند به رشد سازمان دست یافت. نیازسنجی به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید کدام تیم‌ها یا کارمندان به آموزش نیاز دارند، به چه آموزشی نیاز دارند و بهترین راه‌ها برای ارائه آن است.
نیازهای آموزشی کارکنان ممکن است در برنامه‌های توسعه استراتژیک، منابع انسانی یا فردی سازمان ایجاد شده باشند؛ با این حال، اگر برنامه آموزشی را از ابتدا می‌سازید (بدون اهداف از پیش تعیین‌شده)، ابتدا باید ارزیابی کنید که روی کدام حوزه‌ها تمرکز کنید.

تعيين اهداف آموزشی سازمانی

ارزیابی نیازهای آموزشی (سازمانی، وظیفه و فردی) شکاف‌های موجود در ابتکارات آموزشی و مجموعه مهارت‌ها/دانش کارکنان را شناسایی می‌کند. این شکاف‌ها باید تحلیل، اولویت‌بندی و به اهداف آموزشی سازمان تبدیل شوند. اهداف آموزشی باید هدف و نتیجه مورد انتظار آموزش را به وضوح بیان کند.در این راه می‌توان از پارامترهای متدولوژی SMART (مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان) استفاده کرد و از نحوه رشد سازمان آگاه شد.

طراحی و توسعه

پس از تعیین نیازها و اهداف، زمان ایجاد یک برنامه یا طرحی است که موارد زیر را در نظر می‌گیرد:
• چه محتوا یا مواد مورد نیاز است؟
• آموزش چگونه ارائه خواهد شد؟
• چه کسی آموزش را هدایت خواهد کرد؟
• جلسات آموزشی هر چند وقت یکبار برگزار خواهد شد؟
• آموزش کجا انجام خواهد شد؟
• برای آموزش های گروهی، اندازه گروه ها چقدر خواهد بود؟
• سبک های یادگیری شرکت کنندگان چیست؟

اجرای طرح های آموزشی

پس از تدوین برنامه آموزشی، زمان اجرای آن به صورت استراتژیک است. یک برنامه آزمایشی با گروه کوچکی از کارمندان می‌تواند به شما کمک کند تا آن‌ را اصلاح کنید و مطمئن شوید که تمامی نکات لازم را برای اهداف سازمان و همچنین برای انتظارات کارکنان، برطرف می‌کند. اجرای برنامه باید جدول زمانی، مشارکت کارکنان، یادگیری اهداف KPI و منابع مرتبط (امکانات، تجهیزات و غیره) را در نظر بگیرد. پیشرفت شرکت کنندگان باید در طول آموزش کنترل شود تا بتوان از موثر بودن برنامه اطمینان حاصل کرد.

ارزیابی و بازنگری آموزش

بخش آخر كه ارزيابي و بازنگري آموزش است به اين مطلب اشاره دارد که برنامه آموزشی باید به طور مداوم نظارت شود. در نهایت، کل برنامه باید ارزیابی مورد ارزيابي قرار گيرد تا مشخص شود که آیا موفق بوده و اهداف آموزشی را برآورده کرده است یا خیر در صورتی که اهداف یا انتظارات برآورده نشود، برنامه آموزشی یا برنامه اقدام می‌تواند مورد بازنگری یا ارزیابی مجدد قرار گیرد و همين موارد است كه در جهت رشد سازمان اثرگذار است.

مراحل رشد سازمانی

یادگیری مراحل رشد سازمانی در دوره dba دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

8 روش آموزش و توسعه کارکنان

• آموزش به رهبری مربی
• آموزش حین کار
• آموزش الکترونیکی
• آموزش موبایلی
• یادگیری تلفیقی
• منتورینگ و مربیگری
• گیمیفیکیشن
• کارگاه‌ها و سمینارها

مزایای آموزش و توسعه در محیط کار چیست؟

• حفظ کارکنان مثبت
• آموزش رهبران آینده
• توانمندسازی کارکنان
• افزایش تعامل در محل کار
• بهبود فرهنگ شرکت

سخن پایانی

برنامه های آموزشی به دلایل مختلفی برای موفقیت سازمانی ضروری هستند. آنها کارکنان را با مهارت‌ها و دانش مورد نیاز برای ایفای مؤثر نقش‌هایشان مجهز می‌کنند که منجر به افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد شغلی می‌شود. برنامه‌های آموزشی مشارکت و رضایت کارکنان را تقویت می‌کنند. علاوه بر این، با سرمایه‌گذاری در توسعه کارکنان، سازمان‌ها تعهد خود را به بهبود مستمر نشان می‌دهند و فرصت‌هایی برای رشد شغلی ایجاد می‌کنند که باعث افزایش روحیه و انگیزه می‌شود. همچنين برنامه‌های آموزشی، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا با پیشرفت‌های فناوری و تغییرات صنعت سازگار شوند، و اطمینان حاصل كنند که نیروی کار آنها شایسته و رقابتی است. در نهایت، یک برنامه آموزشی به خوبی اجرا شده نه تنها عملکرد فردی را افزایش می‌دهد، بلکه به موفقیت و رشد سازمان نیز کمک شايانی می‌کند.

در دوره MBA دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، اساتید باتجربه و حرفه‌ای تمامی موارد لازم برای رشد و توسعه یک کسب‌وکار را در اختیار دانش‌پذیران قرار می‌دهند و افراد متناسب با نیازهای خود می‌‌توانند گرایش‌های مختلف را انتخاب کرده و اطلاعات خود را در آن زمینه به روز کنند و در جهت پیشرفت کسب‌وکار، شرکت و یا سازمان خود قدم بردارند؛ و همچنین در دوره DBA دانشکده مدیریت اطلاعات تخصصی در اختیار مدیران یک سازمان قرار می‌گیرد که به کمک آن می‌توانند با علم روز مديريت و شيوه‌های نوين آن آشنا شده و در جهت رشد سازمان خود گام‌های موثر بردارند.

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موارد زیر را حتما بخوانید: