مدیریت پروژه در آینده

مدیریت پروژه در طی سی سال گذشته تغییر بسزایی را تجربه نموده است. از رویکرد مبتنی بر ابزار، به یک رشته دانش‌های مدیریتی مبنتی بر صلاحیت مطلق؛ توسعه یافته و در تمام جنبه های جامعه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری بر این باورند که این صلاحیت؛ هسته ای لازم برای نسل های آینده خواهد بود.

یک روند تغییر، در تمام ابعاد مدیریت پروژه در آینده اینچنین به نظر می‌آید:

یکپارچه‌سازی جوامع

عنوان درجه انتشار مدیریت پروژه در تمام بخش‌های جوامع تعریف می‌شود. شاخص‌های این روند عبارتند از زمان و پول صرف‌شده در پروژه‌ها و همچنین میزان منافع اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و خسارت‌های ناشی از پروژه‌ها.
به طور فزاینده‌ای، بخش‌های بیشتری از جوامع، روش‌های مدیریت پروژه برای حل وظایف منحصر به فرد پیچیده خود به اجرا در خواهند آورد.

محرک‌های این روند:

  • پس از صنعتی‌سازی جوامع، که کارهای پیچیده تری را بوجود ‌آورد و یاعث ایجاد فن‌آوری‌های جدید شد.
  • تغییر ارزش‌های نسل جدید که ممکن است مدیریت پروژه را در آینده تقویت و بروز کند.
  • مفاهیم ضمنی استفاده از روند

مدیریت پروژه صلاحیت اساسی برای همه خواهد بود: نه تنها مهندسان و مدیران باید تکنیک‌ها را بدانند، بلکه متخصصان حوزه سلامت یا آموزش نیز به طور مفصل‌ و متنوع با مدیریت پروژه ارتباط خواهند داشت

 

زنان در مدیریت پروژه

تعداد بیشماری از زنان در مدیریت و مدیریت پروژه‌ها، برنامه‌ها و نحوه مدیریت پروژه‌ها در آینده نقش خواهند داشت و حتی معیارهای ارزیابی برای مدیران پروژه  نیز تغییر خواهند کرد. این شامل سبک رهبری، سبک ارتباطی، سبک جلسه، ترکیب تیم و توسعه، و فرهنگ همکاری در سازمان‌ها می‌شود.

محرک‌های این روند:

  • فرهنگسازی در شرکتها و ایجاد تعادل برای ترکیبات جنسیتی مدیریت در سازمان‌ها.
  • محرک‌های بیشتر، آموزش ویژه جنسیتی، انگیزش، آموزش و توسعه و همچنین فقدان متخصصان مرد واجد شرایط به ویژه در جوامع سالخورده هستند.

موانع ممکن

یک مانع عمومی علیه این توسعه اصطلاح ” سقف شیشه‌ای ” است که زنان واجد شرایط را از بالا رفتن به پله‌های بالای نردبان شرکت صرف‌نظر از صلاحیت یا دستاوردهاشان محروم می‌سازد. همچنین عدم درک از طرف همکاران مرد و مافوق‌ها وقتی که زنان به مسئولیت‌های خانوادگی خود اولویت می‌دهند.

 

مقابله با پیچیدگی

پیچیدگی پروژه‌ها به اندازه و تعداد ذینفعان درگیر در پروژه و ابهام انتظارات آن‌ها مربوط می‌شود.

محرک‌های این روند

پروژه‌ها مجبورند با عدم اطمینان فزاینده به عنوان مثال در ارتباط با تحولات فن‌آوری، تغییرات نظارتی، حرکت‌های رقابتی، و تغییر الزامات مشتری مقابله کنند. جهانی‌سازی، مجازی سازی و سبک زندگی امروزی نیز از دیگر محرک‌های این روند می‌باشد.

پیامدهای احتمالی روند:

برای واکنش بهتر با این شرایط، انتظار می‌رود که این روش‌ها به روش‌های ترکیبی بسط داده شوند تا روش‌های کلاسیک را با مفاهیم چابکی ادغام کنند.

مفاهیم بیشتر عبارتند از :

  • روش‌های هم‌کاری گسترش خواهند یافت.
  • استانداردسازی و یکپارچه‌ سازی ابزارها توسعه پیدا می‌کنند.
  • داده‌های بزرگ، شبیه‌سازی و ابزارهای آنالیز آماری افزایش خواهند یافت .
  • رویکردهای سیستمی بطور فزاینده‌ای مورد نیاز خواهد بود.

 

منبع: ProjectManagement

نفر post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موارد زیر را حتما بخوانید: