چگونه یک لیدر خوب باشیم؟

تعاریف بسیاری برای رهبری وجود دارد. فرهنگ لغت انگلیسی کالینز، رهبری را “رهبر حزب یا گروه” می داند. با این حال، تعریف رهبری واقعی بسیار بیشتر از آن است.
یک رهبر می تواند مدیر اجرایی یک سازمان یا یک کارمند سال اول باشد که تیم خود را به موفقیت در پشت صحنه هدایت می کند. یک رهبر ممکن است قدرت و اقتدار رسمی را هدایت کند. با این حال، اغلب رهبران بزرگ از طریق الهام، متقاعد کردن و ارتباطات شخصی بقیه اعضای گروه را رهبری می‌کنند.

پس رهبری چیست؟ 

“رهبری هنر هدایت آگاهانه سایرین است که فقط به منظور رسیدن به هدف اتفاق می افتد”.

رهبران خوب می‌توانند از طریق بهره گیری از کمک دیگران آگاهانه نتایج را به چالش بکشند. آنها تنها می‌توانند شرکت های شکست خورده را به شرکت های موفق تبدیل کنند و فرهنگ‌های شرکت را تغییر دهند. رهبری خوب کلید ضروری برای موفقیت شرکت است.

ویژگی های یک رهبر خوب

چه چیزی باعث می‌شود که یک رهبر خوب باشیم؟ در اینجا برخی از ویژگی های مهم آنها را شرح می دهیم:

خودآگاهی

شما در مورد وضعیت عاطفی درونی خود آگاهی کامل دارید.
از نقاط قوت و ضعف خود آگاهی دارید. میدانید چه زمانی بیشترین انگیزه را برای کار کردن دارید و چه زمانی حوصله کار را ندارید. خودتان را می‌شناسید و به قابلیت‌ها و محدودیت‌هایتان واقف هستید که به شما اجازه می‌دهند تا خودتان را به حداکثر توانایی برسانید.

خودگردانی

شما تمام توانایی خود را به طور موثر و قدرتمند به کار می‌گیرید. می‌دانید چطور کارها را انجام دهید، چگونه کارها را سازماندهی کنید و چگونه از تغییرات ناخواسته جلوگیری کنید. شما می‌دانید که چگونه در پروژه ها به افراد گروهتان انرژی بدهید، و هرگاه خشمگین شدید چگونه سعی می‌کنید آرامشتان را حفظ کنید. در صورت لزوم می توانید سریع تصمیم بگیرید که از کدام گزینه‌های موجود پیش رویتان استفاده کنید.

 

بصیرت

شما به دنبال یک هدف بزرگتر از خود هستید. این می تواند چیز کوچکی باشد مانند موفقیت تیم، یا یک دیدگاه بزرگتر مانند صلح جهانی باشد. کار را به سوی یک دیدگاه الهام بخشتر سوق می‌دهید؛ نه نفع شخصی.

توانایی انگیزه دادن

رهبران با امر و نهی کردن توسط دیگران نمی‌توانند گروه را هدایت کنند. بخش مهمی از این تلاش برای تمایل کمک به دیگران است. وقتی دیگران احساس می کنند که می خواهید به آنها کمک کنید، آنها به نوبه خود می خواهند به شما کمک کنند.

آگاهی اجتماعی

درک احزاب و شبکه های اجتماعی و تأثیرگذاری‌های کلیدی در آن یکی دیگر از بخش های مهم رهبری است. چه کسی در سازمان بیشترین نفوذ را دارد، چه رسمی و چه غیر رسمی؟ چه کسی قلب گروه را حرکت می دهد؟ اینها برخی از ویژگی های مهم رهبران خوب هستند.

هوش هیجانی و رهبری

اکثر این صفات مستقیما به هوش هیجانی بستگی دارند. رهبران با هوش هیجانی بالا ذاتا آگاهی بیشتری دارند. آنها فرآیندهای ذهنی خود را درک می کنند و می دانند چگونه آنها را هدایت کنند. آنها در ارتباط با آنچه که عمیقا پرشور هستند در ارتباطند. به طور طبیعی در برابر دیگران مسئولیت پذیرترند و در عوض، سختی بیشتری را قبول می کنند. آنها بیشتر از دیگران اجتماعی هستند.
رهبری اغلب در مورد مهارت های نرم است نه مهارت های سخت . بله، رهبری که می داند چه چیزی باعث بی‌ارزش شدن گروه می‌شود، ارزشمند است. با این حال، این رهبر است که می تواند دیگران را به بهترین کار خود برساند که در نهایت باعث برنده شدن سازمان‌ها می‌شود.

 

منبع: Siyli

5/5 - (1 امتیاز)

  1. Yaser Abbaszadeh گفته؛
    12:45 1401/03/23

    زمان شروع کلاسها از چه تاریخی هست و آیا هزینه ی آیت کلاسها مشخص شده هست یا نه ؟

    • دانشکده مدیریت دانشگاه تهران گفته؛
      10:39 1401/05/10

      با سلام و احترام
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02188333117 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موارد زیر را حتما بخوانید: