مقدمه
این روزها تمامی افرادی که در حوزه کسبوکار مشغول به فعالیت هستند میدانند که برندها نیز مانند انسانها از وجهه منحصر به فردی برخوردارند و بُعد خاصی از هویتشان نمایانتر است که به کمک آن میتوان به حامی بودن، خالق بودن و یا به ماجراجو بودن شخصیت آن برند پیبرد. تمامی برندهایی که در طول زندگی خود با آنها سروکار داریم برای هدف خاصی خلق شدهاند و در مسیر رسیدن به این هدف گام برمیدارند و یا حتی برای سالهای آتی خود نیز برنامهای مشخص درنظر دارند. بسیاری از مواقع پیش آمده است که با دیدن یک تصویر و یا شئ، به یاد برند خاصی افتاده و نام یا تصویر آن در ذهنمان نقش میبندد. این نشانهها نمایانگر شخصیت برند آن کسبوکار است که به خوبی توانسته از پس این مسئولیت بزرگ برآمده و جای خود را در حافظه مخاطبانش حک کند. اگر مایلید بدانید این شخصیت، چگونه ساخته و پرداخته میشود و همچنین اگر شما نیز علاقهمند به ساخت هویت و شخصیت خاص برند خود هستید، تا انتها با ما همراه باشید.
شخصیت برند به چه معناست؟
شخصیت برند، تجسمی از آن برند در ذهن افراد است، یعنی الهام بخشی از ویژگیهای انسانی در آن برند، همانطور که انسانها دارای صدا و چهره و حتی رنگ پوست متفاوتی هستند و باتوجه به این ویژگیها در افراد مختلف احساسات متفاوتی را ایجاد میکنند، هر برندی نیز با هویت خود احساسات گوناگونی در مخاطبان خود برمیانگیزد. به عبارت دیگر، شخصیت برند؛ عبارت است از دیدگاه مخاطب از چگونگی یک برند بر اساس ظاهر، آنچه می گوید، نحوه عملکرد و ویژگیهای دیگری که شامل میشود.نکته مهم این است که برند، تنها چند ثانیه فرصت دارد تا تاثیر اولیه خوبی در نظر مخاطب داشته باشد، بنابراین بهترین راه آن است که شخصیت برند خود را به گونهای تعریف کنید که بتواند از همان ابتدا افراد را تحت تاثیر قرار دهد.
اهمیت موضوع شخصیت برند
ابتدا با مثالی ساده بحث خود را آغاز میکنیم:
موقعیتی را تصور کنید که میخواهید برای تفریح با یکی از دوستانتان به بیرون بروید؛ شخصی پرانرژی و سرگرمکننده را برمیگزینید و یا کسی که همیشه خسته و بیحوصله است؟
ارتباط برقرار کردن با مخاطبان
شما می توانید این استدلال را برای برند و مخاطبان خود نیز اعمال کنید. مخاطبان شما ترجیح میدهند با برندی ارتباط برقرار کنند که به نوعی به آنها ارزش میافزاید، نه با برندی که نه تنها هیچ تأثیری روی آنها ایجاد نکرده بلکه باعث القای حس منفی در آنها میشود. درواقع شخصیت برند نشاندهنده مخاطبان هدف شما است، این امر موجب وابستگی عاطفی و افزایش تعامل با کسبوکار شما میشود.
از رقبا متمایز شوید
به اطراف خود خوب دقت کنید، چند نفر کسبوکار مشابه با کسبوکار شما را دارند و محصولات و یا خدمات مشابه شما را به مخاطبان عرضه میکنند؟ احتمالاً پاسختان این است: خیلی زیاد! اینجاست که شخصیت برند به کمک شما میآید و این امکان را میدهد تا در نگاه مخاطبانتان، از رقبای خود متمایز شوید.
آگاهی از برند خود را افزایش دهید.
داشتن یک شخصیت برند منحصر به فرد و ثابت میتواند به مخاطبان کمک کند تا شما را در میان انبوهی از محصولات و خدمات، بشناسند و به تعامل با شما بپردازند و در نهایت اگر برندتان را به اندازه کافی مجذوبکننده بدانند، آن را بر رقبا ترجیح میدهند.
بازاریابی هدفمند
با محدود کردن مخاطبان خود و برقراری ارتباط با شخصیت برند خود در کانالهای مختلف، بینش عمیقتری نسبت به آنچه که در جایگاه شما بهتر است به دست میآورید. به کمک این فرآیند، دائماً به دنبال خیل عظیمی از مشتریان و راضی کردن آنان نخواهید بود، بلکه کافیست سعی کنید که بخش خاصی از مخاطبان را جذب نمایید و این اتفاق، با شخصیت برند شما امکانپذیر میشود؛ چراکه شخصیت برند کسبوکار شما، موجب تعامل بیشتر مخاطبان هدف با شما خواهد بود.
شخصیت برند چه کمکی به صاحبان کسبوکار میکند؟
شخصیت برند یک شرکت، احساسی عاطفی را در مشتریان هدف خود ایجاد میکند که این احساسات مثبت موجب بروز اقداماتی از سوی مخاطبان در جهت منفعت شرکتها و سازمانها میشود. این موضوع اثبات شده است که اگر مخاطبان ویژگیهای یک برند را به ویژگیهای شخصیتی خود نزدیک بدانند، به احتمال بسیار زیاد خرید بیشتری از آن انجام خواهند داد.
چگونه شخصیت برند خود را بسازیم؟
شخصیت برند شما یک راهکار عالی برای ایجاد ارزش ویژه برندتان است. خلق شخصیت برند، کار آسانی نیست و نیاز به صرف زمان، هزینه و توجه دارد تا بتوان ابتدا درک درستی از سلیقه مخاطبان هدف کسب کرد.
اما اگر بخواهیم به طور خلاصه، اقدامات کلی را که باید در ساخت شخصیت برند خود در نظر بگیرید نام ببریم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:
- تحقیق درباره رقبا
- تعریف هویت شخصی
- انتخاب نام تجاری
- ساخت یک شعار جذاب
- طراحی لوگوی جذاب
- تعریف زبان بصری برند
- تعریف صدای برند
صدای برند چیست؟ چگونه صدای برند خود را بسازیم؟
صدای یک برند مجموعهای از کلمات و سیگنالهایی است که آن برند برای نمایان کردن شخصیت خود به مردم استفاده میکند. صدای برند شامل ویژگیهایی چون لحن، واژگان، تصاویر یا صداهای مورد استفاده در تبلیغات است که به کمک آنها یک برند خاص به راحتی قابل شناسایی میشود. تمامی مراحلی که تاکنون برای ساخت شخصیت برند مورد بررسی قرار دادیم از لحاظ بصری بودهاند؛ اما خاطرهانگیز شدن یک برند و تثبیت آن در ذهن مخاطب همیشه به ظاهر مربوط نمیشود. گاهی اوقات مخاطبان براساس نحوه بیان شما در رسانههای اجتماعی، وبسایتها، اگهیها و بیانیههای مطبوعاتی درباره برند شما نتیجهگیری خواهند کرد. جمعآوری اطلاعاتی پیرامون این موضوع که مخاطبان شما کدام دسته از افراد جامعه را شامل میشوند، انتظاراتشان از برند شما چیست، و رسوخ در بین افراد جامعه و پرسش درباره آنچه آنان را درباره برند شما هیجانزده میکند، در ساخت صدای برندتان کمک بسیاری خواهد کرد.
تفاوت بین شخصیت برند و تصویر برند چیست؟
شخصیت برند یک شرکت را نباید با تصویر آن برند اشتباه گرفت. تصاویر منتشر شده از یک شرکت، مجموعهای از دارایی-های خلاقانه است که ویژگیهای قابل لمس از یک برند را با مخاطبان به اشتراک میگذارد. در صورتی که شخصیت برند یک شرکت، تنها به موارد بصری محدود نمیشود و درواقع، تداعی کننده احساسی عاطفی در ذهن مصرف کننده خاص خود است.
جمعبندی
در این مقاله به بررسی موضوع جذاب شخصیت برند پرداخته و ویژگیها و اهمیت آن را شرح دادیم. این روزها در تمامی کسبوکارها، شخصیت برند یکی از ویژگیهای مهم و با ارزش آن برند محسوب میشود. بسیاری از صاحبان مشاغل و ارائه کنندگان خدمات به دنبال راهی برای ثبت شدن در ذهن مخاطبان خود هستند که تنها راه نجات آنها ساختن شخصیت برند منحصر به فرد خودشان است. هدف از این کار، برانگیختن یک واکنش احساسی مثبت از سوی مصرفکننده است زیرا هویت یک برند مجموعهای از ویژگیهای انسانی است که به یک نام تجاری نسبت داده میشود.