چگونه در یک سازمان داده‌ها را جمع آوری کنیم؟(نحوه جمع آوری داده‌ها)

داده ها مهمترین بخش استراتژی عملیاتی کلی یک کسب و کار یا هر سازمان دیگری است. از آنجایی که اکثر استراتژی‌های شما حول استفاده از داده‌ها می چرخد، این مسئولیت شماست که مطمئن شوید همه چیز طبق برنامه پیش می رود. فرآیند جمع‌آوری داده‌ها و اندازه‌گیری اطلاعات در مورد متغیرهای مورد علاقه، به شیوه‌ای سیستماتیک انجام می‌شود؛ که فرد را قادر می‌سازد به سؤالات تحقیق بیان شده پاسخ دهد، فرضیه‌ها را آزمایش کند و نتایج را ارزیابی کند. مؤلفه جمع‌آوری داده‌های تحقیق در همه زمینه‌های تحصیلی از جمله علوم فیزیکی و اجتماعی، علوم انسانی، بازرگانی و غیره مشترک است. در حالی که روش‌ها در هر زمینه متفاوت است، تأکید بر حصول اطمینان از جمع‌آوری دقیق و صادقانه یکسان است. در این مقاله قصد داریم درباره روش‌هایی در خصوص جمع آوری داده‌ها و سایر اصطلاحات ضروری مرتبط با آن در مدیریت کسب و کار صحبت کنیم.

داده‌های سازمانی

نحوه جمع آوری داده‌های سازمانی

 

جمع‌آوری داده به چه معناست؟

داده ها مجموعه ای از حقایق، ارقام، اشیاء، نمادها و رویدادها هستند که از منابع مختلف جمع آوری شده اند. سازمان‌ها برای تصمیم‌گیری بهتر داده‌ها را با روش‌های مختلف جمع‌آوری داده؛ جمع آوری می‌کنند. بدون داده، تصمیم‌گیری مناسب برای سازمان‌ها دشوار خواهد بود، بنابراین داده‌ها از مخاطبان مختلف در مقاطع زمانی متفاوت جمع‌آوری می‌شوند. به عنوان مثال، یک سازمان باید قبل از راه‌اندازی یک محصول جدید، داده هایی را در مورد تقاضای محصول، ترجیحات مشتری و رقبا جمع‌آوری کند. اگر داده‌ها از قبل جمع آوری نشود، محصول تازه راه اندازی شده سازمان ممکن است به دلایل زیادی مانند تقاضای کمتر و ناتوانی در برآورده کردن نیازهای مشتری شکست بخورد. اگرچه داده‌ها یک دارایی با ارزش برای هر سازمانی هستند، اما تا زمانی که برای به دست آوردن نتایج مورد نظر تجزیه و تحلیل یا پردازش نشوند، هیچ هدفی را دنبال نمی‌کنند.برای جمع آوری داده‌ها باید موارد زیر را از قبل بررسی کنید تا بتوانید نتایج درستی به دست آورید.

 

درک رفتار مشتری کسب و کارها

سازمان‌ها عمدتاً با در نظر گرفتن مشتری کار می‌کنند زیرا این مشتریان هستند که معمولاً بخش زیادی از  درآمد کسب‌وکارها را تأمین می‌کنند. داده‌ها درک رفتار مشتری را در سطح ریز امکان‌پذیر می‌کنند. برخی از جنبه‌هایی که بر رفتار مشتری تأثیر می‌گذارد عبارتند از: جمعیت شناسی، شخصیت، اولویت‌ها و روندها. این بدان معنی است که امکان دارد فروش در زمانی از سال کاهش و یا افزایش داشته باشد. خوشبختانه، جنبه‌های ذکر شده در بالا قابل ارزیابی هستند. ممکن است در نهایت با چندین شخصیت مشتری مواجه شوید. همچنین ممکن است بسته به عوامل مختلفی – مانند زمان، تأثیر اجتماعی یا مکان، به نتایج متفاوتی برسید. اگر روش شما تمیز و دقیق باشد، می‌توانید از این داده‌ها برای اصلاح کسب‌وکارتان بر اساس اولویت‌های دقیق پایگاه مشتری‌تان استفاده کنید، در نتیجه فروش و وفاداری مشتری را افزایش دهید.

بینش بازاریابی پیشرفته

با درک بهتر ترجیحات مشتری، می‌توان استراتژی بازاریابی را اصلاح کرد. انجام این کار به شناسایی و جذب مشتری بالقوه کمک شایانی می‌کند. تلاش‌های بازاریابی همچنین دارای داده‌های ارزشمندی است که می‌توان به عملکرد تبلیغات، نرخ تبدیل، ترافیک ارگانیک، ترافیک رسانه‌های اجتماعی با بینش‌هایی در مورد عملکرد بازاریابی اشاره كرد. همچنین می‌توان بودجه پیام‌ها، تصاویر، زمان‌بندی و کمپین را تغییر دهید تا به بالاترین پتانسیل بازاریابی خود برسد.

ارائه خدمات شخصی سازی شده

تجزیه و تحلیل داده ها به شما کمک می‌کند خدمات خود را مستقیماً به مشتری ارائه دهید. حتی پیام‌های بازاریابی مشتریان را می‌توان شخصی سازی کرد. با این شخصی‌سازی، اکثر مصرف‌کنندگان احتمال بیشتری برای خرید مجدد و توصیه محصولات دارند. با این حال، بهتر است با سطوحی که در آن تبلیغات و خدمات را شخصی‌سازی می‌کنید، بازی کنید.

داده سازمانی

نحوه بررسی داده سازمانی

روش‌های مختلف جمع‌آوری داده‌ها کدامند؟

روش‌های جمع‌آوری داده‌ها تکنیک‌ها و روش‌هایی هستند که برای جمع‌آوری اطلاعات به منظور اهداف پژوهشی استفاده می‌شوند. این روش‌ها می‌توانند از نظرسنجی‌های ساده گزارش‌شده و تا آزمایش‌های پیچیده‌تر متغیر باشند و یا شامل رویکردهای کمی یا کیفی برای جمع‌آوری داده‌ها تلقی شوند. برخی از روش‌های رایج جمع‌آوری داده‌ها شامل نظرسنجی، مصاحبه، مشاهده، گروه‌های متمرکز، آزمایش‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌های ثانویه است. سپس داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق این روش‌ها را می‌توان تجزیه و تحلیل کرد و برای حمایت یا رد فرضیه‌های پژوهش و نتیجه‌گیری در مورد موضوع مطالعه استفاده کرد.

دو روش عمده برای جمع‌آوری داده‌‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که شامل داده‌های اولیه و داده‌های ثانویه است که در ادامه به بررسی این دو مورد می‌پردازیم.

مجموعه داده های اولیه

جمع آوری داده های اولیه شامل جمع آوری داده های اصلی به طور مستقیم از منبع یا از طریق تعامل مستقیم با پاسخ دهندگان است. این روش به محققان اجازه می‌دهد تا اطلاعات دست اولی را که به طور خاص با اهداف تحقیقاتی آنها تنظیم شده است به دست آورند. تکنیک‌های مختلفی برای جمع‌آوری داده‌های اولیه وجود دارد، از جمله:
1. نظرسنجی‌ها و پرسشنامه‌ها: محققان پرسشنامه ها یا نظرسنجی‌های ساختار یافته‌ای را برای جمع آوری داده ها از افراد یا گروه‌ها طراحی می‌کنند. این موارد را میتوان از طریق مصاحبه حضوری، تماس تلفنی، پست یا پلتفرم‌های آنلاین انجام داد.
2. مصاحبه‌ها: مصاحبه ها شامل تعامل مستقیم بین محقق و پاسخ دهنده است. آنها می‌توانند به صورت حضوری، تلفنی یا از طریق ویدئو کنفرانس انجام شوند. مصاحبه‌ها می‌توانند ساختارمند (با سوالات از پیش تعریف شده)، نیمه ساختاریافته (اجازه انعطاف پذیری) یا بدون ساختار (بیشتر محاوره‌ای) باشند.
3. مشاهدات: محققان رفتارها، اعمال یا رویدادها را در محیط طبیعی خود مشاهده و ثبت می‌کنند. این روش برای جمع آوری داده‌ها در مورد رفتار، تعاملات یا پدیده‌های انسانی بدون مداخله مستقیم مفید است.
4. آزمایش‌ها: مطالعات تجربی شامل دستکاری متغیرها برای مشاهده تأثیر آنها بر نتیجه است. محققان شرایط را کنترل می‌کنند و داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند تا در مورد روابط علت و معلولی نتیجه‌گیری کنند.
5. گروه‌های کانونی: گروه‌های کانونی گروه کوچکی از افراد را گرد هم می‌آورند که موضوعات خاصی را در یک محیط تعدیل شده مورد بحث قرار می‌دهند. این روش به درک نظرات، ادراکات و تجربیات اشتراک‌گذاری شده توسط شرکت‌کنندگان کمک می‌کند.

جمع آوری داده‌های ثانویه

جمع آوری داده‌های ثانویه شامل استفاده از داده های موجود جمع آوری شده توسط شخص دیگری برای هدفی متفاوت از هدف اصلی است. محققان این داده‌ها را برای استخراج اطلاعات مرتبط تجزیه و تحلیل و تفسیر می‌کنند.
داده های ثانویه را می‌توان از منابع مختلف به دست آورد، از جمله:
1. منابع منتشر شده: پژوهشگران به کتاب‌ها، مجلات دانشگاهی، مجلات، روزنامه‌ها، گزارش‌های دولتی و سایر مطالب منتشر شده که حاوی داده‌های مرتبط هستند، مراجعه می‌کنند.
2. پایگاه‌های اطلاعات آنلاین: پایگاه‌های اطلاعاتی آنلاین متعددی دسترسی به طیف گسترده‌ای از داده‌های ثانویه مانند مقالات تحقیقاتی، اطلاعات آماری، داده‌های اقتصادی و نظرسنجی‌های اجتماعی را فراهم می‌کنند.
3. سوابق دولتی و سازمانی: سازمان‌های دولتی، مؤسسات تحقیقاتی و سازمان‌ها اغلب پایگاه‌های اطلاعاتی یا سوابقی را نگهداری می‌کنند که می‌توان از آن‌ها برای اهداف تحقیقاتی مورد استفاده قرار گیرند.
4. داده‌های در دسترس عموم: داده‌های به اشتراک گذاشته شده توسط افراد، سازمان‌ها یا جوامع در پلتفرم‌های عمومی، وب‌سایت‌ها یا رسانه‌های اجتماعی قابل دسترسی و استفاده برای تحقیق هستند.
5. مطالعات تحقیقات گذشته: مطالعات تحقیقاتی قبلی و یافته‌ها رامی‌توان به عنوان منابع داده‌های ثانویه ارزشمند مورد استفاده قرار داد. محققان می‌توانند داده‌ها را برای به دست آوردن بینش یا ایجاد دانش موجود بررسی و تجزیه و تحلیل کنند.

جمع آوری داده‌های سازمان

نحوه جمع آوری داده‌های سازمان

ابزارهای جمع‌آوری داده ها

اولین قدم برای استفاده از داده ها برای تغییر سازمانی، جمع آوری صحیح داده ها است. اگر به دنبال بهبود فرآیندهای داخلی هستید، داده های داخلی را جمع آوری خواهید کرد. از آنجا که راه‌های زیادی برای جمع‌آوری داده‌ها وجود دارد دانستن این موضوع که بدون یک استراتژی و افشای مناسب، داده ها ممکن است به راحتی سوء تعبیر و سوء استفاده بسیار مهم و ضروری است. در ابتدا باید یک روش جمع‌آوری را انتخاب کنید.
روش‌های متداول جمع‌آوری داده‌های مورد استفاده عبارتند از:

·         نظرسنجی

·         ردیابی معاملات

·         مصاحبه‌ها و گروه‌های متمرکز

·         مشاهدات

·         ردیابی آنلاین

·         فرم‌ها

·         نظارت بر شبکه‌های اجتماعی

همه این روش ها ممکن است در بسترها و سناریوهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند. تعامل را می‌توان با شمارش لایک‌ها، بازدیدها و نظرات رسانه‌های اجتماعی ردیابی کرده و یا می‌توان یک نقشه از نحوه تعامل بینندگان سایت شما با هر صفحه را تجزیه و تحلیل کرد.

 

اهمیت جمع‌آوری داده‌ها

روش‌های جمع آوری داده‌ها نقش مهمی در فرآیند تحقیق دارند زیرا کیفیت و صحت داده‌های جمع‌آوری‌شده را تعیین می‌کنند.
در اینجا به برخی از دلایل عمده اهمیت روش‎های جمع آوری داده‌ها اشاره می‌کنیم که شامل موارد زیر می‌شوند:

 

·         به شما قدرت می‌دهد تا تصمیمات آگاهانه بگیرید.

·         به شما کمک می‌کند تا مشکلات را شناسایی کنید.

·         به شما این امکان را می‌دهد نظریه‌های دقیقی را توسعه دهید.

·         رویکردهای سازمان را استراتژیک می‌کند.

·         به شما کمک می‌کند تا بودجه عملی خود را دریافت کنید.

·         به شما می‌گوید که چه کاری را به نفع رشد سازمان است.

·         در زمان صرفه‌جویی می‌کند.

·         بازده دارایی شما را افزایش می‌دهد.

از اهمیت روش‌های گردآوری داده‌ها نمی‌توان چشم‌پوشی کرد، زیرا نقش کلیدی در موفقیت کلی و اعتبار درونی، مطالعات پژوهشی ایفا می‌کند.

مزایای جمع آوری داده ها برای یک کسب و کار

هر کدام از روش‌های جمع‌آوری داده‎ها را انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که هدف نهایی را که در ذهن دارید عملی خواهد کرد. داده‌های داخلی و خارجی تنها زمانی به استراتژی کسب‌وکار شما کمک می‌کنند که بدانید چگونه آن داده‌ها را به مفاهیم و شیوه‌های دنیای واقعی کسب‎‌وکار خود ترجمه کنید. همچنین می‌توانید داده هایی را جمع‌آوری کنید که با اهداف کسب و کار شما مطابقت دارد.
به این ترتیب، اگر در آینده مسیر را تغییر دهید، داده هایی دارید که می توانید از آنها کار کنید..

سخن پایانی

نتیجه‌ای که از تحقیقات خود به دست می‌آوریم، مسیر تصمیم‌گیری شرکت را تعیین می‌کند، بنابراین نیاز است تا افرادی که وظیفه جمع‌‌آوری داده‌ها را برعهده دارند، گزارش خود را به وضوح ارائه داده و مراحلی را که برای به دست آوردن آن نتایج دنبال کرده‌اند را فهرست کرده و همچنین اطمینان حاصل کنند که هر کسی که اقدامات مربوطه را انجام می‌دهد، اهمیت اطلاعات جمع‌آوری شده را درک کرده و راه‌حل‌های مورد انتظار را به مسئول مربوط خود گزارش می‌دهد. در این مقاله به بررسی موضوع جمع‌آوری داده‌‌ها، اهمیت آن‌ها و روش‌های بدست‌آوردن داده‌ها پرداخیتم. از آنجایی که دانستن این موارد به ظاهر ساده و اجرایی کردن آن‌ها  نتایج بسیار خوبی را برای یک کسب‌وکار و یا سازمان به همراه دارد پینشهاد می‌کنیم با شرکت در دوره‌ MBA و DBA  دانشکده مدیریت دانشگاه تهران دانش خود را در خصوص تمام مواردی که برای مدیریت و پیشبرد اهدافتان در نظر دارید ارتقا داده و بهترین نتایج را کسب کنید.

نفر post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موارد زیر را حتما بخوانید: