ترک شغل کمتر از 90 روز از گذشت کار! چرا؟

تقریباً یک سوم افرادی که به تازگی در شغلی استخدام می‌شوند، در طی کمتر از 90 روز شغل خود را ترک می‌کنند. اگر کارمند جدید احساس می‌کند شغلش مناسب انتظارات او نیست، بهتر است آن را ترک کند، اما مسئله‌ مهم این است که به‌دقت در این زمینه تفکر کنند تا ایراد کار را شناسایی نمایند.

معمولاً کارمندانی که جدیداً به استخدام سازمان در می‌آیند، علت نارضایتی خود را وجود شکاف میان آنچه که به آن‌ها وعده داده شده و آنچه که در نهایت به آن‌ها پیشنهاد شده است، می‌دانند و در تلاش‌اند تا این شکاف را پر نمایند. کارمندان جدید باید مکالمات صادقانه‌ای با مدیران خود داشته باشند و نسبت به افزایش تلاش و کوشش خود در شغل جدید، تمایل کافی داشته باشند. در کل، هر شغل جدیدی نمی‌تواند کاملاً متناسب با چیزی که افراد می‌خواهند باشد، اما اقدام زودهنگام ممکن است به راحتی منجر به نامتناسب‌تر شدن شرایط شغلی شود.

طبق تحقیقات انجام شده در مجله Harvard Business Review ، 30 درصد از افراد به تازگی استخدام شده در آمریکا، در طی 90 روز، شغل خود را ترک کرده‌اند. پس از نظرسنجی راجع به علل ترک شغل از افراد جویای کار، 43 درصد از این افراد علت ترک شغل خود را عدم تطابق نقش و وظیفه شغلی با انتظارات فردی خود می‎دانستند؛ 34 درصد از آن‌ها، رخداد یک اتفاق به خصوص را باعث ترک موقعیت شغلی خود عنوان کردند و 32 درصد، فرهنگ شرکت را مقصر دانستند.

به هر جهت پیش از هر اقدامی باید دانست که چه چیزی باعث نارضایتی فرد در سازمان شده است و سپس حرکت بعدی را انجام داد. در اینجا به چند راهکار برای تشخیص اینکه در چنین شرایطی چه باید کرد، اشاره شده است.

درباره اینکه چه موضوعی موجب نارضایتی و ناامیدی شما در شغل جدید شده است فکر کنید.

صرف زمان برای تفکر درباره‌ علل نارضایتی خود، به شما اجازه خواهد داد تا از تکرار اشتباهات پرهیز کنید. این کار را با تهیه لیستی از مواردی که پیش از شروع کار به شما وعده داده شده بود، شروع کنید. مواردی را که بنا بود عملیاتی شود ولی برای شما این امر رخ نداده است، علامت‌گذاری کنید و آن مواردی را که به نظر انعطاف‌پذیر و قابل تغییر هستند، مشخص کنید. به طور مثال اگر به شما گفته شده بود که می‌توانید برای شرکت در کلاس‌هایتان، در ساعت مشخصی کار را ترک کنید، اما در حال حاضر این اجازه برای شما وجود ندارد، می‌توانید با جابه‌جایی ساعات کاری و یا حضور زودتر در شرکت، این مشکل را حل نمایید. برطرف نمودن اختلافاتی که قابل حل و فصل هستند، باید اولین اولویت شما باشد.

به شغل جدید فرصت دهید.

آغاز یک شغل جدید همان‌طور که می‌تواند هیجان‌انگیز باشد، ممکن است نابودکننده نیز باشد. آن زمان که شما دیگر حضور و حمایت دوستان و همکاران پیشین خود را احساس نکنید، متوجه خواهید شد که باید به دنبال ساخت ارتباطات جدیدی باشید. اینکه دلتنگ همکاران و موقعیت شغلی قبلی خود شوید، طبیعی است اما همواره می‌بایست نگاه رو به جلو داشته باشید. در نظر بگیرید که اگر در این موقعیت شغلی جدید حرفه‌ای شوید، آینده‌ شما به چه نحو تغییر خواهد کرد. پس از گذشت چند ماه، اگر همچنان احساس کردید که کار اشتباهی انجام داده‌اید، قادر به اصلاح و تغییر موقعیت شغلی خود خواهید بود.

یک مکالمه‌ خالص و واقعی با مدیر خود داشته باشید.

زمانی که حس کردید اوضاع بر وفق مراد شما نیست، از مدیر خود درخواست یک مکالمه‌ رو در رو در این باره داشته باشید. در هنگام صحبت نیز از کلمات مناسب و لحنی درست استفاده نمایید. این استنباط که مدیر شما، عمداً شما را گمراه کرده است، کمکی به پیشبرد هدفتان نخواهد کرد.

اگر موضوع، ساختار شغلی و کاری شماست، به حوزه‌هایی فکر کنید که بتوانید ارزش ایجاد کنید و بخواهید که این کار به شما محول شود. در زمان ملاقات مدیر، می‌توانید مکالمه‌ خود را این‌گونه آغاز کنید: «ضمن کسب اجازه از شما، مایل هستم تا ایده‌هایی را که راجع ‌به بازطراحی برخی از جوانب شغلی خود دارم، با شما به اشتراک بگذارم تا هم انجام این وظیفه را برای خود هیجان‌انگیز‌تر نمایم و هم از برخی وظایف شما بکاهم تا تمرکز بیشتری بر مسائل راهبردی شرکت داشته باشید.»

از بیان احساسات خود در کار نترسید؛ چرا که اکثر مدیران به دنبال رضایت و شادی کارکنان خود هستند.

کاردرست را انجام دهید.

زمانی که سعی دارید همه چیز را اصلاح و مرتب کنید، به‌سادگی اهمیت انجام کار بی‌نقص را فراموش خواهید کرد. ممکن است قلباً کار کردن برایتان چالش‌برانگیز باشد، درحالی‌که می‌بایست عملکردی عقلی و منطقی داشته باشید و بهترین تلاش خود را انجام دهید. فرض کنید یک فرصت شغلی در یک شرکت دیگر پیدا کرده‌اید که برای شما مناسب‌تر به نظر می‌رسد. پیش از آن که بخواهید برای قبول این شغل جدید اقدام کنید، به توصیه و تعریف رئیس خود احتیاج دارید. اگر کار خود را در موقعیت شغلی کنونی بی‌نقص انجام می‌دهید، احتمالاً تمایل مدیرتان، به دفاع از جانب شما و تعریف و تمجید از کارتان باشد. در غیر این صورت، رئیس شما قطعا مانع این انتقال خواهد بود. مسئله‌ دیگر، اهمیت شهرت و اعتبار شما در کار است. بدون توجه به اینکه در کار خود بمانید یا آن را ترک کنید، باید خواهان حفظ اعتبار شغلی خود باشید.

به خودتان اجازه‌ شاد بودن دهید.

پس از همه‌ این‌ها، ممکن است کماکان تصمیم بر تغییر شغل خود داشته باشید. بنابراین باید بپذیرید که پذیرش این شغل از ابتدا اشتباه بوده و اکنون در پی شغل جدیدی بروید که برای انجام آن نتوانید منتظر بمانید. به هر حال شما لایق شادی هستید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موارد زیر را حتما بخوانید: